Analýza akcie Beyond Meat – stravovanie zajtrajška?

0
325

Spoločnosť Beyond Meat sídliaca v Californii je výrobcom “rastlinných mäsových výrobkov” a zároveň je pionierom a lídrom na tomto trhu. Ak si hovoríte, že čo sú toto zase za nápady alebo že takáto náhrada mäsa si nenájde priestor na trhu, mýlite sa. Firma Beyond Meat dokáže rásť extrémnym tempom a neoslovuje iba vegetariánov čo dokazujú výborné výsledky – v roku 2017 sa výnosy spoločnosti vyšplhali na úroveň 32,5 mil. dolárov, avšak už v roku 2019 vystrelili na hodnotu 298 mil. dolárov, čo predstavuje nárast o 817% za 2 roky.

Tento významný nárast poháňa rastúci dopyt po mäsových výrobkov na základe rastlinnej výroby, ale tiež rozširujúca sa ponuka firemných produktov a distribúcie. Pri vstupe Beyond Meat na burzu cenných papierov v máji minulého roka boli produkty Beyond Meat dostupné v 31 000 obchodoch po celom svete, zatiaľ čo v septembri 2020 boli dostupné v 122 000 obchodoch. O distribúciu produktov sa starajú také známe značky ako: Wallmart, Kroger, Costco, Metro, Alibaba, Aldi či Starbucks. Veľmi dôležitá je taktiež sila značky a to ako sa zákazníci dokážu s firmou stotožniť, resp. ju rozpoznať a tá sa zvýšila od IPO za niečo vyše roka z 23% na 52%.


Rastúci trh

Akcie firmy Beyond Meat sú pomerne obľúbené a na základe hodnotiacich metrík aj pomerne drahé. To spôsobuje fakt, že trhy očakávajú naďalej rýchly rast spoločnosti a jedným z hlavných faktorov, ktorý by mal tento rast poháňať je ako sme spomínali vyššie – pokračujúci stúpajúci trend trhu mäsových výrobkov na základe rastlinnej výroby. Podľa spoločnosti Grand View Research (GVR), ktorá sa špecializuje na trhové a sektorové analýzy mal tento trh v roku 2019 veľkosť na úrovni 3,3 mld. dolárov a do roku 2027 by mal rásť priemerným ročným tempom 19,4%.

U.S. plant-based meat market size

Podľa GVR tento rast bude spôsobený najmä zvyšujúcim sa záujmom spotrebiteľov o vegetariánsku, resp. rastlinnú stravu spolu so vzostupne šíriacim sa povedomím o právach zvierat.

Produkty Beyond Meat

Beyond Meat iba v minulom roku vynaložila na výskum a vývoj viac ako 18 mil. dolárov. Tieto náklady spoločnosť vynakladá, aby mohla vyrábať čo najkvalitnejšie a najchutnejšie produkty a zároveň, aby svoje portfólio produktov naďalej rozširovala. Aktuálne ponúka tieto výrobky: Beyond Meatballs, Beyond Breakfast Sausage, Beyond Burger, Cookout Classic, Beyond Beef, Beyond Pork, Beyond Sausage (rôzne druhy) a Beyond Meat Crumbles.

Medzinárodná expanzia

V súčasnosti sú produkty Beyond Meat dostupné takmer po celom svete (na Slovensku ich možno dostať v obchodnom reťazci Kaufland alebo vo veľkoobchodnej sieti Metro). Tento rok však firma ohlásila vstup na najväčší trh na svete, do Číny. V súčasnosti na čínskom trhu spoločnosť buduje továrne a snaží sa marketingovo zvýšiť povedomie o značke medzi domácimi spotrebiteľmi.

Na daný trh mieri firma s novými produktmi pod názvom Beyond Pork, teda s výrobkami, ktoré by mali nahrádzať bravčové mäso a tento krok nie je vôbec náhodný. Práve čínske obyvateľstvo konzumuje najviac bravčového mäsa na 1 obyvateľa hneď po Vietname a Južnej Kórei. Konzumenti by po produktoch Beyond Meat mohli taktiež siahnuť ako po náhrade reálneho bravčového mäsa, ktoré má v danom regióne problémy kvôli moru ošípaných.

Beyond Pork, zdroj obrázku: Official company website

Nové produkty a partnerstvá

Beyond Meat v súčasnosti spolupracuje s niekoľkými reštauračnými reťazcami ako sú Dunkin Donut´s, Sysco, BurgerFI, Corner Bakery,…Pred zverejnením posledných kvartálnych výsledkoch sa nahlas hovorilo o spolupráci s jedným z najväčších fastfoodových reťazoch – McDonald´s. Spoločnosť Mcdonald´s potvrdila, že v roku 2021 pridajú do svojho portfólia burgre pod názvom McPlant, ktoré budú obsahovať mäso rastlinného pôvodu, avšak nepotvrdila, že “mäso” bude odoberať od firmy Beyond Meat. Zároveň prebiehajú testy s rovnako známou sieťou KFC, ktorá patrí pod spoločnosť YUM! Brands. Je možné očakávať, že po tom ako firma už má mäso rastlinného pôvodu nahrádzajúce bravčové a hovädzie mäso bude ďalším práve kuracie mäso, ktoré sa využíva v KFC.

Oplatí sa kúpiť akcie Beyond Meat?

Na grafe možno vidieť, že od najvyššej úrovne $225, ktorú akcie spoločnosti Beyond Meat dosiahli v minulom roku sa cena akcií prepadla o cca 40%. Prepady malo viacero dôvodov, pomalší rast ako investori očakávali, žiadny oficiálny “deal” s McDonald´s. Podľa očakávaní by sa spoločnosť Beyond Meat mohla stať ziskovou vo fiškálnom roku 2021 po tom ako získa väčšie úspory z rozsahu.


Rastový potenciál spoločnosti je obrovský o tom niet pochýb, avšak firme Beyond Meat sa zintenzívňuje konkurencia na jednej strane a zároveň nedokáže byť zisková na druhej strane. A práve pri rastových spoločnostiach je určiť hodnotu akcie vždy ťažšie. Ak sa pozrieme na finančné ukazovatele môžeme vidieť, že firma má silnú finančnú pozíciu, operuje s minimálnym dlhom a vysokými úrovňami likvidity.

Napriek zvyšujúcej sa penetrácie domácnosti svojimi výrobkami (z 2,7% na 5,2% v septembri 2020), frekvencie nakupovania (+8% medzikvartálny nárast) a obrovským príležitostiam, ktoré ležia pred firmou Beyond Meat, sa zdá cena jej stále mierne vysoká. A to najmä vzhľadom na to, že v ďalších rokoch môžeme očakávať zintenzívňujúcu konkurenciu a na fakt, že firma bude musieť extrémne zlepšiť hospodárenie prostredníctvom zníženia nákladov v ďalších rokoch, aby bola súčasná cena akcií opodstatnená a mohla rásť ďalej. Veríme, že férová cena za akciu spoločnosti Beyond Meat je niekde v okolí 105-115 dolárov za akciu.

Odpovedať

Prosím vyplňte váš komentár
Prosím zadajte vaše meno