Alibaba Group

Alibaba Group, impérium Jacka Ma, je v súčasnosti s trhovou kapitalizáciou 259 miliárd dolárov 32. najhodnotnejšou spoločnosťou na svete a najcennejšou spoločnosťou v Číne. Zamestnáva viac ako 250 000 zamestnancov a generuje tržiby vo výške viac ako 100 miliárd dolárov, pričom neustále zaznamenáva rýchly rast. So službami čínskeho gigantu najmä v oblasti elektronického obchodu sa pravdepodobne stretla väčšina z nás prostredníctvom jeho dcérskych firiem AliExpress a Alibaba. analýza akcie alibaba

V skutočnosti sú však oba tieto podniky iba súčasťou omnoho väčšieho kolosu nazývaného Alibaba Group, v ktorom je pomerne ťažké sa vyznať. Preto sme sa rozhodli v tejto analýze akcie pozrieť na podnikanie Alibaba Group, na jej jednotlivé divízie, ich veľkosť a zameranie.

xtb
Akcie Alibaba – vývoj tržieb a ziskov v miliardách dolárov

Biznis model

Alibaba Group reportuje svoje podnikanie v rámci 7 divízií:

  • Chinna Comerce
  • International Commerce
  • Consumer Local Services
  • Cainiao
  • Cloud
  • Digital Media & Entertainment
  • Innovation Inncentives

Každá z týchto divízií je zameraná na inú časť podnikania a pozostáva z ďalších niekoľkých súčastí či firiem. V tabuľke nižšie je možné pozrieť si, ktorá divízia sa podieľa akou mierou na celkových príjmoch spoločnosti za posledných 9 štvrťrokov.

SegmentQ4 20Q1 21Q2 21Q3 21Q4 21Q1 22Q2 22Q3 22Q4 22
China Commerce9,3415,3315,1124,8119,9622,4121,2227,0322,14
International Commerce1,061,491,662,131,962,352,342,582,26
Local Consumer Services0,791,011,301,281,111,361,481,911,65
Cainiao 0,581,091,211,741,521,801,532,051,83
Cloud 1,151,752,192,472,562,493,113,072,99
Digital Media & Entertain.0,850,991,191,241,231,251,251,271,26
Innovation inniaciatives0,180,160,170,210,190,210,220,160,06
Revenue13,9321,7622,8433,8828,6031,8731,1538,0732,19
Akcie Alibaba –rozdelenie príjmov spoločnosti Alibaba a ich vývoj v MLD. $

China Commerce

Divíziu „China Commerce“ možno preložiť ako čínsky obchod. Ide o najväčší segment podniku, ktorý generuje viac ako 20 miliárd dolárov každý štvrťrok a tvorí zhruba 70 % jeho príjmov. Zameriava sa na predaj tovarov a služieb v rámci Číny. Počet používateľov v rámci „China Commerce“ neustále rastie a to predovšetkým v menších a chudobnejších provinciách. Ich počet za posledné 2 roky stúpol z 726 na 903 miliónov. Hlavnými súčasťami segmentu sú Taobao, Tmall, Alibaba Health, Taobao Deals, Taocaicai, 1688.com, SunArt, Freshippo a Idle Fish.

Taobao je nákupná platforma, ktorá umožňuje maloobchodný predaj medzi spotrebiteľmi (C2C). Predajcovia môžu umiestniť svoj tovar cez Taobao určený na predaj buď prostredníctvom pevnej ceny alebo aukcie. Ide teda o typický „marketplace“ typu eBay, kde Taobao vystupuje ako sprostredkovateľ a strháva si určité percento z každého úspešného predaja. Webstránka Taobao je podľa Alexa Rank 8. najnavštevovanejšou na svete.

Tmall, resp. Taobao Mall bol pred rokom 2014 súčasťou Taobao. Na rozdiel od Taobao, ktorého biznis model je zameraný na C2C sa Tmall zameriava na B2C, teda na formu, kde poskytuje platformu pre malé a stredné podniky umiestňujúce svoje produkty na jeho platformu. Ide teda o podnikanie viac podobné spoločnosti Amazon.

1688.com je najväčší online veľkoobchod v Číne a operuje prostredníctvom B2B a B2C modelu. Jedná sa o platformu, kde podniky nakupujú požadované produkty za dobré ceny vo veľkých množstvách. V skutočnosti ide o obdobu firmy Alibaba.com, ktorá je však zameraná na európsky trh, 1688.com sa najmä na domáci čínsky trh.

Idle Fish, pôvodne Taobao Secondhand je platforma spustená v polovici roka 2014. Ide o najväčší online secondhand v Číne, na ktorom môžu používatelia predávať použitý či nakúpený, ale nepoužitý tovar. Idle Fish má zhruba 300 miliónov registrovaných používateľov a v januári 2021 mal 70,7 % podiel na celkovom čínskom trhu ďalšieho predaja.

Taobao Deals je prvá platforma svojho druhu, ktorú Alibaba Group spustila v roku 2020. Umožňuje určovať na základe požiadaviek trhu (spotrebiteľov) výrobcom produkty, ktoré sú následne vyprodukované a hromadne predávané bez značky a lacnejšie. Spoločnosť nazýva tento model M2C – Manufacturer-To-Customer. S Taobao Deals firma mieri najmä na menej rozvinuté časti Číny, kde sú spotrebitelia citlivejší na cenu. Práve táto oblasť je jednou z hlavných rastových iniciatív skupiny, ktorá jej zabezpečuje rast.

Taocaicai je ďalšou z kľúčových iniciatív spoločnosti, ktorá je zameraná na menej rozvinuté oblasti Číny a dosahuje rýchly rast. Základom Taocaicai, ktorý spoločnosť oznaačuje „Community Marketplace je opäť model M2C. Cieľom je umožniť aj zákazníkom z menej rozvinutých častí užívať si vysoký štandard v podobe rýchlosti doručenia a veľkého výberu podobne ako vo veľkých mestách. Taocaicai tak využíva model M2C spolu s obrovským ekosystémom a logistickými schopnosťami skupiny na to, aby sa objednaný tovar hroamdne doručil už na ďalší deň na rušné odberné zóny v menších mestách.

Freshippo, v Číne známy ako Hema, spustila Alibaba v roku 2019 ako nezávislý projekt, ktorý má na rozdiel od Sun Art za cieľ zmeniť podnikanie v oblasti nákupu potravín skrz technologické inovácie. Ide o súčasť stratégie „New Retail“, ktorej zámerom je prepojenie online a offline maloobchodu a digitalizácia predajní. Nakupovanie v sieti Freshippo má byť plne prepojené so smartfónom spotrebiteľov, pretože ten sa používa v obchode prakticky na všetko od scanovania položiek, cez získavanie nutričných informácií o produkte, personalizované ponuky až po platenie za tovar. Zákazníci si môžu tiež objednať potraviny s doručením do 30 minút zdarma, ak je dodacia adresa do 3 kilometrov od predajne. Súčasťou obchodov Freshippo sú aj reštaurácie, ktoré sa snažia maximalizovať prácu robotov.

New Retail: Amazon Go vs. Freshippo - Where and Share
Akcie Alibaba – predajňa Freshippo, zdroj obrázku: Where and Share

Sun Art predstavuje klasickú sieť s hypermarketmi, supermarketmi a mini predajňami pod značkami RT-Mart, RT-Super a RT-Mini.V súčasnosti má podnik v Číne celkom 490 hypermarketov, 9 supermarketov a 103 mini obchodov v 236 mestách a 29 provinciách. Ide o 2. najväčšiu sieť v Číne.

Súčasťou segmentu je aj Alibaba Health, dcérska spoločnosť, ktorá je samostatne obchodovaná na burze v Hong Kongu. Alibaba rovnako ako jeden z jej konkurentov JD sa snaží prostredníctvom svojej dcérskej ruky dobyť masívny zdravotnícky priemysel. Ponuka firmy je široká a zahŕňa všetko od doručovania liekov, cez predaj spotrebiteľských zdravotných služieb ako je plastická chirurgia či online diagnostika pre pacientov, až po digitálne riešenia pre nemocnice a reklamné služby pre výrobcov liekov.

International Commerce

Segment „International Commerce“, ktorý zahŕňa medzinárodný obchod je v porovnaní s čínskym násobne menší. Štvrťročne generuje viac ako 2 miliardy dolárov tržieb a tvorí zhruba 7,5 % celkových príjmov. Počet aktívnych zákazníkov v rámci medzinárodného obchodu kontinuálne stúpa a v súčasnosti dosahuje 305 miliónov. Segment tvoria spoločnosti AliExpress, Alibaba.com, Lazada, Trendyol a Daraz.

AliExpress je pravdepodobne pre bežnú verejnosť na Slovensku a v Česku najznámejšou súčasťou medzinárodného obchodu skupiny. Ide o B2C model, pri ktorom prevažne čínski predajcovia ponúkajú typicky lacné produkty v zahraničí. Aliexpress zarába peniaze účtovaním provízií, ktoré tvoria určité percento z transakčnej hodnoty predaného tovaru. Provízia sa pohybuje od 5 % do 8 % z hodnoty transakcie. Ide o obdobu podnikového konceptu Tmall, avšak zameranú na zahraničie.

Ak je AliExpress obdobou Tmall, tak Alibaba.com je zas obdobou 1688.com. Ide o veľkoobchodný online priestor, na ktorom môžu medzinárodní podnikatelia nakupovať opäť zvyčajne lacné produkty vo veľkých množstvách od čínskych výrobcov. Alibaba.com funguje na modeli B2B.

Lazada je pôvodom singapurská spoločnosť pôsobiaca v Juhovýchodnej Ázii, na jednom z najrýchlejšie rastúcich maloobchodných trhov na svete. Lazada je do budúcna veľmi dôležitou súčasťou stratégie Alibaba Group, avšak na danom trhu čelí výraznej konkurencii napr. v podobe Sea Ltd., Grab, GoJek či Coupangu. B2C biznis model Lazady je zameraný primárne na P1 – spoločnosť nakupuje produkty od výrobcov a predáva ich sama, takže zarába na rozdiele predajnej a nákupnej ceny. V menšej miere firma podniká ako P3 – „marketplace“, kde môžu firmy predávať svoje produkty zákazníkom, pričom Lazada vystupuje ako sprostredkovateľ a zarába určité percento z transakčnej hodnoty predaného tovaru. Lazada sa v podstate snaží stať Amazonom Juhovýchodnej Ázie. Nedávno bolo oznámené, že Lazada expanduje aj do Európy.

Brand & Business: Lazada's 3.3 Sale launches sitewide; offers multiple  vouchers and product deals - adobo Magazine Online
Akcie Alibaba – Lazada, zdroj obrázku: Adobo Magazine

Trendyol je turecký e-shop, ktorý bol založený tamojšou podnikateľkou Demet Mutlu len v roku 2020 a dnes je s viac ako 30 miliónmi zákazníkov na trhu v Turecku lídrom. Súčasťou skupiny Alibaba Group sa stal len nedávno a jej vlastníctvom získala Alibaba majoritný podiel na rýhlo sa rozvíjajúcom a rastúcom trhu. V posledných štvrťrokoch Trendyol rástol z hľadiska počtu objednávok medziročne tempom na úrovni zhruba 50 %, avšak v poslednej dobe čelí obrovskému znehodnocovaniu tureckej líry, keďže v Turecku dosahuje inflácia úroveň 75 %. To má negatívny dopad na výsledky podniku.

V rámci svojho medzinárodného maloobchodného podnikania sa Alibaba snaží pokryť všetky lukratívne a rozvíjajúce sa trhy. Lazada operuje v juhovýchodnej Ázii, Trendyol v Turecku a Daraz je zameraný na oblasť južnej Ázie. Na tomto trhu môže potenciálne obsluhovať 450 miliónov ľudí v Pakistane, Nepále, Bangladéši a na Srí Lanke. Daraz je pôvodom pakistanská spoločnosť, ktorá bola založená v roku 2012 a v roku 2018 ju získala Alibaba. Spoločnosť podniká prostredníctvom modelu B2C, pri ktorom viac ako 150 000 malých a stredných podnikov využíva platformu Daraz na svoj online predaj.

Ako jednotlivé dcérske firmy v divízii China Commerce, tak aj spoločnosti z International Commerce majú okrem svojho prioritného zamerania – maloobchodného predaja svoje ďalšie dcérske firmy, resp. služby. Typicky ide o lokálne logistické služby, platobné riešenia a reklamné možnosti pre inzerentov.

Consumer Local Services

Segment „Consumer Local Services“ sa zameriava na lokálne spotrebiteľské služby v Číne. Tvoria ho služby Ele.me, Amap, Fliggy. Ide o rýchlo rastúci segment, ktorý v poslednom štvrťroku vygeneroval tržby vo výške 1,65 miliardy dolárov, čo tvorilo 5,1 % celkových tržieb. Dosiaľ je tento segment stratový.

Ele.me je online donášková služba jedla z reštaurácií a potravín z obchodov, ktorú Alibaba získala v roku 2018. Skupina využíva túto službu na prepojenie svojich kapacít s tým, že služba doročuje spotrebiteľom potraviny z jej maloobchodov Freshippo a SunArt, ale aj napr. liekov od Alibaba Health. Ide o rýchlo rastúcu časť podnikania, ktorá však zároveň čelí v Číne veľkej konkurencii.

Amap je mapová aplikácia, ktorá sa stala obľúbeným nástrojom na cestovanie v Číne s viac ako 100 miliónmi aktívnych používateľov denne a viac ako 400 miliónmi aktívnych používateľov mesačne. Služby Amap pokrývajú informačné služby, navigáciu v aute, zdieľané cestovanie, ale aj vyhľadávanie verejnej dopravy, atrakcií, reštaurácií a ďalších služieb. V posledných rokoch Alibaba službu transformuje na tzv. „super-app“ s celým komplexom možností. K existujúcej ponuke sa pridali tiež služby kupovania lístkov či rezervácie hotelov.

Fliggy je čínska online cestovná kancelária známa pre svoje lukratívne zľavy na hotelové rezervácie. Vďaka využitiu ekosystému Alibaba je Fliggy tiež jednou z najsťahovanejších mobilných aplikácií v Číne, pričom má približne 16,5 % podiel na trhu. V roku 2021 Fliggy investovalo 300 miliónov dolárov do Xiaozhu, spoločnosti ponúkajucej zdieľanie ubytovania na spôsob Airbnb.

Cainiao

Alibaba mala dlho k dispozícií iba lokálne distribučné a logistické centrá a na doručovanie objednávok využívala tretie strany. To sa však mení. Podobne ako Amazon alebo čínsky konkurent JD.com už aj Alibaba buduje vlastnú globálnu logistickú sieť, ktorej cieľom je doručovať dodávky po celej Číne do 24 hodín a na celom svete do 72 hodín. Caniao denne vybavuje viac cca 65 miliónov objednávok. Logistické, skladové a distribučné centrá Cainiao sa rozprestierajú na viac ako 10 miliónov štvorcových metrov.

Ide o ďalšiu veľmi rýchlo rastúcu súčasť skupiny, ktorej príjmy za posledné 2 roky vzrástli o 215 % na 1,83 miliardy dolárov, čo predstavuje 5,7 % celkových tržieb. V rámci svojich inteligentných riešení sa podnik snaží tiež inovovať napr. prostredníctvom 300 automatizovaných doručovacích vozidiel a 100 automatizovaných digitálnych pick-up odberných miest.

Cloud

Segment Cloudu sa skladá z 2 súčastí – Alibaba Cloud a DingTalk, a je jedným z tých, ktoré majú do budúcna veľký potenciál. Stačí sa pozrieť na rast hlavných poskytovateľov cloudových riešení mimo Číny, teda na Microsoft Azure, Amazon Web Services a Google Cloud. Alibaba Cloud je lídrom v poskytovaní cloudových služieb v 2. najväčšej ekonomike sveta, ktorá by mala v najbližších rokoch na cloud ešte len významne prechádzať, ale už dnes sa teší silnému dopytu. Medzi 4. kvartálom 2020 a 2022 sa príjmy divízie zvýšili o 160 % na 2,6 miliardy dolárov.

Podľa prieskumu trhu CAICT by mal čínsky trh cloudu v ďalších 5 rokoch rásť priemerným ročným tempom 37 % a dosiahnuť veľkosť 154 miliárd dolárov. Dnes je jeho veľkosť 32 miliárd dolárov. Alibaba Cloud má viac ako 4 milióny platiacich zákazníkova v súčasnom roku dosiahla prvýkrát ziskovosť.

Akcie Alibaba – DingTalk, zdroj obrázku: UC Today

DingTalk je cloudová „all-in-one“ aplikácia zameraná na produktivitu a spoluprácu napr. skrz videkonferenčné miestnosti typu Zoom, posielanie textových a hlasových správ, obrázkov či súborov. Má viac ako 100 miliónov používateľov.

Digital Media & Entertainment

Segment „Digital Media & Entertainment“ sa skladá zo služieb Youku a Alibaba Pictures. Youku je čínska streamovacia videoplatforma s viac ako 800 miliónmi denných používateľov. Podobá sa americkej službe YouTube, avšak poskytuje viac možností a v súčasnosti sa skôr začína približovať skôr službám Hulu alebo Netflix. Alibaba Pictures predstavuje televíznu a filmovú produkciu skupiny. Táto divízia je jednou z pomalšie rastúcich a v poslednom kvartáli vyprodukovala tržby 1,26 miliardy dolárov, čo je zhruba 3,9 % celkových príjmov.

Innovation Inniciatives

Divízia „Innovation Inniciatives“ združuje inovačné projekty Alibaba Group, ktoré sa zatiaľ výrazným dielom nepodieľajú na príjmoch spoločnosti. Jej súčasťou je napr. Damo Academy a Tmall Genie. V poslednom štvrťroku tvorili príjmy tohto segmentu len takmer 0,20 % celkových tržieb.

Akadémia Alibaba DAMO (Academy for Discovery, Adventure, Momentum and Outlook) sa venuje skúmaniu neznámeho prostredníctvom vedeckého a technologického výskumu a inovácií. Cieľom Damo Academy je vytvoriť architektúru kombinujúcu špičkové technológie (napríklad kvantové technológie), prelomy v základných technológiách (napríklad AI, čipy) a aplikáciu kľúčových technológií (napríklad databázy) a aplikovať ich do priemyslu novej generácie.

Tmall Genie je inteligentný reproduktor využívajúci služby inteligentného osobného asistenta AliGenie. Rovnako ako ostatné inteligentné reproduktory, Genie podporuje vyhľadávanie na webe, streamovanie hudby, zariadenia na automatizáciu domácnosti a zadávanie objednávok produktov od Tmall.

Investície

Okrem svojich divízií Alibaba Group pravidelne investuje do mnohých firiem a startupov, v ktorých má menšinový podiel. Asi najznámejšou a najvýznamnejšou investíciou skupiny je 32,65 % podiel vo fintech spoločnosti Ant Group, ktorá vlastní aj platobnú službu AliPay. Spoločnosť má tiež 19 % podiel v elektromobilovej firme Xpeng, 8 % podiel v Bilibili či v indonézskom podniku GoTo. Alibaba vlastní zároveň podiel vo firmách Mango Excellent Media (5 %), STO Express (15 %), China Broadcasting Network (7 %), YTO Express (23 %), Meinian Onehealth (14 %), Red Star Mecalline (2 %), Focus Media (10 %), ZTO Express (8 %) a Huitongda (20 %).

Ocenenie akcií

UkazovateľAlibabaAmazon
P/S1,92,7
P/E19,260,6
P/FCF16,0
EV/EBITDA18,522,9
Ocenenie akcie Alibaba

Na základe údajov v tabuľke vyššie je možné vidieť, že akcie Alibaba sú lacnejšie ako akcie Amazon, ktorých biznis modely sa dajú vzájomne porovnávať, čo je však výsledkom predovšetkým rizík spojených s investíciou do čínskych akcií.

Príležitosti

Alibaba má v čoskoro najväčšej ekonomike sveta nespochybniteľnú konkurenčnú výhodu so silným ekosystémom a portfóliom služieb. Tie sú v dobrej pozícií na to, aby naďalej rýchlo rástli. Výhodou je veľké množstvo hotovosti na súvahe firmy, ktorá dosahuje 70 miliárd dolárov. Tieto voľné finančné prostriedky využíva manažment na späťné odkupy akcií, keď nedávno ohlásil program za 25 miliárd dolárov platný do marca 2024.

Riziká

Spoločnosť však čelí aj viacerým problémom a rizikám. Za najväčšie riziko považujeme to politické. Pred 2 rokmi čínska komunistická vláda znemožnila vstup na burzu dcérskej fintech spoločnosti Ant Group a následne dôsledne vyšetrovala a v konečnom dôsledku aj pokutovala Alibabu za porušovanie antimonopolných pravidiel. K tomu treba prirátať zvýšenú reguláciu čínskych internetových spoločností a nedávne vyhlásenia tamojšieho prezidenta o ceste k socializmu. Výsledkom je mix, kedy spoločnosť sa javí výborne, avšak investícia do nej je riskantná aj pri takej na prvý pohľad lacnej cene, za akú sa dnes na burze obchoduje. analýza akcie alibaba

Akcie Alibaba


akcie Alibaba

Pozri tiež:

Analýza akcie Alphabet: technologický gigant s veľkým potenciálom (VIDEO)
Analýza akcie Skyworks Solutions: Spoločnosť bude ťažiť zo vzostupu 5G
Analýza akcie Costco: dominantný hrač v retaile aj počas spomaľovania ekonomiky

Analýza akcie Netflix: Oplatia sa kúpiť v poklese?
Analýza akcie CyberArk: Bude firma ťažiť z rastu celého odvetvia?
Analýza akcie Similarweb: čas na nákup?
Analýza akcie Mercado Libre: samba na akciovom trhu
Analýza akcie Mondelez: Budúci dividendový aristokrat?

Upozorňujeme:

– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

xtb

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno