Úvod Novinky Alibaba expanduje do Európy so svojou divíziou Lazada

Alibaba expanduje do Európy so svojou divíziou Lazada

Lazada dnes pôsobí ako predĺžená ruka spoločnosti v juhovýchodnej Ázii. V Európe by sa mala zameriavať na miestnych predajcov.

0
Alibaba Lazada

Expanzia do Európy

Spoločnosť Alibaba plánuje expandovať svojou divíziou Lazada, ktorá dnes pôsobí v juhovýchodnej Ázii, do Európy. Cieľom tohto kroku je hľadať nové príležitosti rastu a dochádza k nemu niekoľko mesiacov po tom, čo logistická jednotka podniku, Cainiao, otvorila centrálne centrum pre európsky predaj v Belgicku. Alibaba je už v Európe prítomná prostredníctvom svojej globálnej e-commerce platformy AliExpress, ktorá sa zameriava najmä na spotrebiteľov, ktorí hľadajú lacný tovar.

Lazada plánuje cieliť na miestnych európskych predajcov, zatiaľ čo AliExpress sa bude naďalej zameriavať najmä na cezhraničný predaj z Číny, uviedol jeden zo zdrojov pre agentúru Reuters. Generálny riaditeľ spoločnosti Lazada Thailand, James Dong bude pomáhať pri vedení tejto iniciatívy. Zdroje zatiaľ neuviedli, do ktorých európskych krajín Lazada zamýšľa expandovať, pričom podrobnosti sa podľa nich dolaďujú.

V Číne čelila Alibaba silnej konkurencii zo strany firiem Pinduoduo, JD.com a Douyin, dcérskej spoločnosti ByteDance, ktorá vlastní aj TikTok.

Lazada

Spoločnosť Lazada bola založená v roku 2012 nemeckým technologickým inkubátorom Rocket Internet, aby sa stala obdobou Amazonu v juhovýchodnej Ázii. Amazon má totiž od Alibaby rozdielny biznis model. Zatiaľ čo americký obor v oblasti elektronického obchodu primárne predáva tovar sám prostredníctvom svojej platformy formou 1P, Alibaba tvorí trhový priestor pre iných obchodníkov (3P).

Alibaba získala v Lazade kontrolný podiel za približne 1 miliardu dolárov v roku 2016, čo bola v tom čase najväčšia zahraničná akvizícia čínskej firmy. V decembri si firma stanovila za cieľ predať tovar (GTV) v hodnote 100 miliárd dolárov a mať aspoň 300 miliónov používateľov. Lazada pritom vygenerovala za fiškálny rok končiaci v septembra 2021 hrubý objem tovaru (GTV) 21 miliárd dolárov a mala 159 miliónov používateľov. Ciele podniku tak implikujú päťnásobný nárast GTV a dvojnásobný nárast počtu používateľov.

Podobne ako Alibaba čelí silnej konkurencii na čínskom trhu, čelí aj Lazada na trhu v juhovýchodnej Ázii. Jej hlavným rivalom je služba Shopee od firmy Sea Ltd., ktorú sme zaradili medzi 3 najlepšie ázijské akcie mimo Číny. Tá však aktuálne čelí viacerým problémom, v dôsledku ktorých jej akcie stratili viac ako 70 % trhovej hodnoty. Shopee podobne ako teraz Lazada expandovala do Európy a to na trhy ako Poľsko, Španielsko či Francúzsko, avšak kvôli slabému výhľadu rastu sa nakoniec stiahla nielen z Fracnúzska, ale aj z Indie.

Akcie Alibaba


Akcie Alibaba za posledných 12 mesiacov klesli o -62,56 % na cenu $88,32. Aktuálne sa akcie firmy obchodujú za 23,7 násobok zisku na akciu (P/E), 8,9 násobok voľného cashflowu na akciu (P/FCF) a 12,1 násobok EV/EBITDA.

Ďalšie novinky zo sveta investovania

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno

Exit mobile version