Vstup na burzu UiPath
Akcie UiPath, spoločnosti vyvíjajúcej automatizačný softvér, boli počas IPO nacenené na $56, vďaka čomu podnik získal 1,3 miliardy dolárov. Hneď v prvý deň svojho debutu však akcie poskočili o +23,21% a ukončili obchodovanie na cene $69, pričom táto záverečná cena jej určila trhové ocenenie zhruba 36 miliárd dolárov.
Firma sa tak stala jednou z najcennejších softvérových spoločností, ktoré vstúpili na burzu v USA za posledný čas. Trhová kapitalizácia dosiahla v podstate identickú úroveň ako kapitalizácia spoločnosti Applovin, ktorá tiež ponúkla svoje akcie na burze pre pár dňami. Akcie UiPath sa obchodujú na akciovom trhu v New Yorku (NYSE) pod skratkou PATH a ich vstup riadili investičné banky Morgan Stanley a JP Morgan Chase.
Podnikanie UiPath
Spoločnosť UiPath, ktorá bola založená v rumunskom byte s 10 ľuďmi v roku 2005, má v súčasnosti zastúpenie v takmer 30 krajinách. Jej produktom je softvér, ktorý pomáha automatizovať podnikové činnosti a líši sa od konkurencie tým, že umožňuje prispôsobovať možnosti umelej inteligencie aj zamestnancom bez skúseností s kódovaním.
„Tradičné automatizačné riešenia sú určené a všeobecne navrhnuté tak, aby ich mohli používať vývojári či inžinieri, ale nie zamestnanci priamo zapojení do vykonávania automatizovanej skutočnej práce,“ uviedla spoločnosť vo svojej IPO komisii pre cenné papiere (SEC).
„Naša platforma využíva silu počítačového videnia založeného na umelej inteligencii, aby umožnila našim softvérovým robotom vykonávať obrovské množstvo podnikových procesov, ktoré by inak musel robiť človek“ uviedla spoločnosť. „Medzi tieto procesy patrí okrem iného prihlasovanie do aplikácií, extrakcia informácií z dokumentov, presúvanie priečinkov, vypĺňanie formulárov a aktualizácia informačných polí a databáz.“
Jedna z najrýchlejšie rastúcich softvérových spoločností
Aktuálne má podnik dôležitý ukazovateľ ARR (Annual Recurring Revenue) na úrovni 580 miliónov dolárov a firma sa sama označuje za „jednu z najrýchlejšie rastúcich spoločností moderného podnikového softvéru vôbec“. ARR je metrika, ktorá v podstate vyjadruje ročnú mieru opakujúcich sa výnosov a je často používaná podnikmi ponúkajúcimi softvéry SaaS na preukázanie toho, aké vysoké príjmy môže spoločnosť očakávať na základe predplatného.
Spoločnosť sa tiež pochválila, že má už zhruba 8 000 zákazníkov, pričom až 63% z nich patrí do rebríčka Fortune Global 500, pričom sa medzi nich radia značky ako Adobe, Chevron, Chipotle, CrowdStrike, CVS Healath či Uber. Pre porovnanie, v roku 2018 spolupracovala iba s približne 700 zákazníkmi.
Vo fiškálnom roku 2021, ktorý sa skončil 30. januára, spoločnosť vykázala nárast tržieb o +81%, keď vzrástli z 336 miliónov na 607 miliónov dolárov, pričom strata sa znížila z 520 miliónov na 92 miliónov dolárov. Za fiškálny rok 2019 UiPath vykázala výnosy na úrovni 148,5 milióna dolárov a stratu 262 milióna dolárov.