Ako sa akcie Tesly zmenili z hviezdy na terč
Akcie Tesly zažívajú ďalšie turbulentné obdobie. Po období rastu, ktoré podporilo spustenie robotaxi služby v Austine, prišiel studený front z Washingtonu. V priebehu niekoľkých dní klesli akcie o 7 %, pričom len v utorok stratili 5,3 %. Dôvodom nie je technológia, predaj, ale politika a konkrétne spor, ktorý sa čoraz viac mení na osobnú vojnu medzi Elonom Muskom a Donaldom Trumpom.
Musk cez víkend na svojej sieti X zaútočil na nový návrh Trumpovho zákona o daniach a výdavkoch, známy ako One Big Beautiful Bill. Označil ho za „úplne šialený a deštruktívny“ a verejne pohrozil založením vlastnej politickej strany, ak návrh prejde. Trump reagoval okamžite a vo svojom príspevku na Truth Social navrhol, aby sa vládna agentúra DOGE (Department of Government Efficiency), ktorú ešte nedávno viedol práve Elon Musk, pozrela na štátne dotácie smerujúce do jeho spoločností.
„Elon možno dostáva viac dotácií ako ktorýkoľvek iný človek v histórii,“ napísal Trump. „Bez nich by zrejme musel zavrieť firmu a odísť späť do Južnej Afriky.“ Záver? Možno by sa DOGE mal „poriadne pozrieť“ na tieto peniaze, pretože podľa Trumpa je tu „veľký priestor na úsporu“. To je poriadny obrat v ich vzťahu, keď to porovnáme s obdobím pred voľbami.
Daňové úľavy, emisné kredity a náhle zmeny pravidiel hry
O čo v tomto spore vlastne ide? Tesla priamo od federálnej vlády peniaze nedostáva. Funguje však v prostredí regulácií a stimulov, ktoré významne ovplyvňujú dopyt. Hlavný príkladom je daňový kredit vo výške 7 500 USD, ktorý si môžu americkí zákazníci uplatniť pri kúpe elektromobilu. Tento stimul bol počas Bidenovej éry jednou z hlavných príčin podpory predaja EV.
Podľa dát od JD Power bol pre dve tretiny zákazníkov prémiových elektromobilov práve daňový bonus rozhodujúcim faktorom pri kúpe. Trumpov zákon tento bonus ruší a to nie na konci roka, ako sa pôvodne predpokladalo, ale už 30. septembra. To je skôr, než čakali aj samotní výrobcovia. Podľa analytikov môže prísť dočasný nárast predaja v treťom kvartáli, keď zákazníci budú narýchlo kupovať, aby ešte stihli získať výhodu. No vo štvrtom kvartáli príde tvrdý dopad. JPMorgan upozorňuje, že zrušenie stimulov a súčasný tlak na predaj emisných kreditov môže Tesle odhryznúť až 50 % z jej ziskov.
Analytik Troy Teslike upozorňuje, že firma bude musieť buď znížiť ceny a obetovať marže, alebo prijať nižší dopyt. A to v čase, keď už teraz čísla nie sú príliš povzbudivé. Očakáva sa, že Tesla v druhom kvartáli dodá približne 387 000 áut, čo by predstavovalo pokles o 13 % oproti 444 000 vozidlám z rovnakého obdobia pred rokom. Niektoré platformy, ako Kalshi, predpovedajú dokonca ešte nižšie čísla, okolo 364 000. Ak sa to potvrdí, pôjde o druhý medziročný pokles v dodávkach po sebe.
Okrem daňových úľav je Tesla vysoko závislá od tzv. emisných kreditov. Ide o systém, v ktorom automobilky, ktoré nedosahujú emisné limity, musia kupovať kredity od tých, ktoré majú prebytok. A nik ich nepredáva viac než Tesla. Od roku 2015 takto zarobila 11,8 miliardy USD. V druhom kvartáli 2024 tvorili emisné kredity až 60 % čistého zisku firmy. Základom tohto systému je legislatíva štátu Kalifornia, ktorá má právo stanovovať prísnejšie emisné normy. Trumpov návrh túto výnimku ruší. Kalifornia síce avizuje, že sa bude súdiť, no neistota už teraz vrhá tieň na predaj kreditov.
Vplyv na impérium: Tesla, SpaceX a boj o prežitie?
Trumpove výpady neobišli ani druhý pilier Muskovej ríše, vesmírnu spoločnosť SpaceX. Od roku 2008 získala na základe vládnych kontraktov viac než 22 miliárd USD. Ide o zmluvy s NASA, americkým letectvom či vesmírnymi silami. Hoci nejde o priame dotácie, v Trumpovom príspevku odznelo jasné varovanie: „Žiadne ďalšie rakety, satelity, ani elektromobily.“ Otázkou ostáva, či ide len o politickú rétoriku, alebo skutočný zámer.
Vypojenie SpaceX z vesmírneho programu by nemusel byť šťastný krok ani pre samotného Trumpa. Muskova spoločnosť sa už dávno stala dominantou v tomto odvetví. Len nedávno SpaceX zaznamenala rekordný máj. Počas jedného mesiaca vypustila 398 satelitov Starlink, čím sa celkový počet satelitov, ktoré spoločnosť dostala na obežnú dráhu, vyšplhal na viac než 8 800. Z toho okolo Zeme aktívne obieha približne 7 600 kusov, čo predstavuje 40 % všetkých satelitov, ktoré ľudstvo vypustilo od čias sovietskeho Sputniku v roku 1957.
Tieto malé, nízko letové satelity tvoria chrbtovú sieť novej éry internetu. Zatiaľ čo tradičné satelity sú veľké a pomalé, Starlink operuje nízko nad Zemou, vďaka čomu dokáže priniesť rýchlejší prenos dát aj do oblastí, kde sa optické káble nikdy nedosiahli, či už ide o bojové línie na Ukrajine alebo regióny postihnuté prírodnými katastrofami. Niet divu, že Starlink je dnes dôležitejšou súčasťou príjmov SpaceX. Momentálne obsluhuje viac než 5 miliónov zákazníkov a jeho príjmy za rok 2024 sa odhadujú na 6,6 miliardy USD
Elon Musk tak reagoval ako vždy, priamo a hlavne poriadne nahlas. Označil zákon za „ekonomickú katastrofu“, ktorá „zničí milióny pracovných miest“ a „spôsobí strategické škody Spojeným štátom“. Zákon podľa neho nielenže poškodzuje trh s elektromobilmi, ale aj ohrozuje rozvoj obnoviteľných zdrojov. Think-tank Energy Innovation jeho obavy potvrdzuje. Podľa nich, ak Trumpov návrh prejde, USA môžu prísť o predaj 100 000 EV ročne do roku 2035 a zároveň dôjde k spomaleniu rozvoja zelenej energie o viac ako 350 GW. Tesla, ktorá predáva aj batériové úložiská a solárne riešenia, by tým prišla o významný rastový segment.
Politické konflikty nemusia byť vždy investičným rizikom, no tento má jasné a merateľné dôsledky. Prvý ostrý spor medzi Muskom a Trumpom na začiatku júna stlačil akcie Tesly o 17 % v priebehu dvoch dní, pričom trhová kapitalizácia automobilky prišlo o 150 miliárd USD. Trvalo takmer tri týždne, kým sa akcie dostali späť na predchádzajúcu úroveň a to len vďaka štartu služby robotaxi.
Dnes sa karta opäť obracia. Tentoraz však Tesla čelí nielen útokom zvonka, ale aj vnútornému problému: slabnúcemu predaju, klesajúcim stimulom a možnému rozpadu systému, z ktorého čerpá zisky už takmer dekádu. Nie je to koniec Tesly. Ale je to moment, keď sa z nej stáva firma, ktorá namiesto vedenia revolúcie v oblasti elektromobility musí čeliť realite a možno aj prehodnotiť, na čom stojí jej úspech. Budúcnosť firmy sa tak stále viac neodvíja od kvalite nabíjacej štruktúry či vývoja batérií, ale od toho, kto bude po voľbách sedieť v Oválnej pracovni.
Akcie Tesla
Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrástli o +60 % a v súčasnosti sa obchodujú na hodnote 315,6 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 181,4 násobok zisku na akciu (P/E) a 97,4 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 79,7 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti 1,02 bilióna USD.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie firmy si môžete kúpiť TU.