Vstup na burzu

Spoločnosť Marqeta, zaoberajúca sa online spracovaním kariet a platieb, získala prostredníctvom prvej verejnej ponuky akcií (IPO) 1,23 miliardy dolárov. Firma so sídlom v Oaklande v Kalifornii predala včera 45,5 milióna akcií na cene $27 za kus. Táto cena bola vyššia ako pôvodná ponuka, ktorá bola v rozpätí $20 až $24 za akciu a vďaka vyššej cene spoločnosť získala trhovú hodnotu 14,3 miliárd dolárov.

Ide tak o jeden z najväčších vstupov fintech spoločností na akciový trh za posledné roky. Vstupom na burzu Marqetu sprevádzali investičné banky Goldman Sachs a JP Morgan Chase. Očakáva sa, že akcie Marqeta sa začnú obchodovať už v stredu na burze Nasdaq pod symbolom MQ.

Marqeta

Marqeta ponúka fyzické a virtuálne debetné, kreditné a predplatené karty, pričom väčšina jej výnosov pochádza z výmenných poplatkov, čo sú náklady, ktoré obchodníci platia, keď zákazníci pri nákupe používajú ich debetné karty. Biznis Marqety zaznamenal rozmach po finančnej kríze, kedy sa dostala do platnosti Durbinova novela zákona, kvôli ktorej banky s aktívami do 10 miliárd dolárov platia vyššie výmenné poplatky ako väčší veritelia. Práve túto situáciu využil fintech startup spájaním sa s menšími bankami a znižovaním poplatkov.

Marqeta biznis model ako funguje
Ako funguje Marqeta, zdroj obrázku: Marqeta S-1

Medzi najvýznamnejších zákazníkov podniku patria technologicky orientované spoločnosti, ako sú Square, Uber, Doordash, Klarna či Instacart, ktorý plánuje vstúpiť na akciový trh taktiež v tomto roku. Uber, okrem toho, že je zákazníkom firmy, je tiež jej podporovateľom. Medzi najdôležitejších zákazníkov patrí spomínaný Square, ktorý sa podieľa na výnosoch podniku mierou zhruba 73%.

Rast Marqety

Spoločnosť, ktorú v roku 2010 založil spoluzakladateľ spoločnosti PropertyBridge, Jason Gardner, vykázala tržby vo výške 108 miliónov dolárov v prvom štvrťroku 2021, čo je viac ako dvojnásobok v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2020. Jej čistá strata sa znížila z 14,5 milióna na 12,8 milióna dolárov. Za celý uplynulý rok zaznamenala príjmy na úrovni 290 miliónov dolárov a stratu 48 miliónov dolárov.

Rast firmy akceleroval po tom, čo pandémia „uväznila“ mnoho ľudí v domácnostiach a zmenili svoje nákupné správanie na online. To podporilo napr. objednávanie jedla prostredníctvom donáškovej služby DoorDash či využívanie digitálnych finančných služieb ako je Cash App od Square.

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Ďalšie zaujímavosti zo sveta investovania

xtb
ZDROJBloomberg
Predchádzajúci článokAnalýza akcie Splunk: Je čas nakupovať?
Ďalší článokUiPath vo svojom prvom štvrťroku od vstupu na burzu zaznamenal 65% rast
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno