Ťažké časy pre letecký priemysel


Rok 2020 leteckému priemyslu neprial. Globálna pandémia koronavírusu stlačila cestovanie a taktiež lety na minimum a letecký priemysel zažil bezprecedentný strmý pád. Podľa spoločnosti Cirium do októbra roka 2020 skrachovalo 43 leteckých spoločností, čo nie je až tak hrozivé číslo, avšak desiatky ďalších udržali pri živote fiškálne dotácie a sitmuly zo strán jednotlivých vlád.

Extrémny prepad je naplno viditeľný na grafe nižšie, kde vidno, že v mesiacoch apríl a máj necestoval doslova takmer nikto a lietadla ostali na zemi. Pre klasický biznismodel leteckých spoločností, ktoré nakupujú lietadlá prostredníctvom bankových úverov a kapitálových injekcií a teda musia splácať nemalé úroky to bol katastrofický scénar, pretože nedokázali generovať žiaden cashflow na ich splácanie. Hoci v lete sa po katastrofálnych mesiacoch letecký priemysel relatívne zotavil, prišla druhá vlna a optimizmus opäť poklesol.

Akcie Ryanair
Zdrojové údaje: Ryanair / WizzAir

Avšak investorom dodali optimizmus správy ohľadom vakcinácie a očakávania rýchleho zotavenia cestovateľského a tiež dopravného trhu, ktorý by sa však mal podľa analytikov spamätávať z tohto úderu ešte niekoľko rokov. Pád leteckého priemyslu sa naplno ukázal aj na akciách jednotlivých leteckých spoločností, ktorých cena sa v mnohých prípadoch prepadla o viac než 50%.

Mnohí investori využili príležitosť a na základe vlastných očakávaní, že vírus tu nebude dlho a cestovanie sa opäť rozbehne v plnom prúde nakúpili akcie za nízke ceny. Poďme sa pozrieť na akcie nízkonákladových leteckých spoločností WizzAir a Ryanair, ktoré sa tešia na Slovensku, ale aj v ostatných častiach Európy mimoriadnej obľube kvôli nízkym cenám.

Akcie Ryanair vs. WizzAir

WizzAir je maďarská letecká spoločnosť a rovnako aj Ryanair, ktorí sídli v Dubline v Írsku patrí medzi najväčšie spoločnosti pôsobiace na trhu v strednej a východnej Euŕope. Väčšinu svojich príjmov zarábajú prostredníctvom predaja lístkov priamo zákazníkom, zvyšnú časť príjmov tvorí predaj priamo na palube, príplatky za batožinu či prioritný vstup do lietadla.

Ryanair bola v roku 2016 najväčšia letecká spoločnosť v Európe z hľadiska prepravených cestujúcich a naplno využila rozmach nízkonákladovej leteckej dopravy, ktorá ťažila z deregulácie leteckého priemyslu v Eúrope v roku 1997. Ryanair pôsobí na trhu aj prostredníctvom svojich dcérskych spoločností Buzz, Rynair UK či Malta Air, má vo svojej flotile 461 lietadiel a lieta do 225 destinácii v 41 krajinách.

Maďarský WizzAir rovnako ako Ryanair uskutočňuje lety v rámci Európy, severnej Afriky a Blízkeho Východu. V roku 2019 so svojou flotilou 132 lietadiel prepravila 39,8 miliónov pasažierov do 164 destinácií v 46 krajinách.

Výnosy a zisky

Ako sme spomínali rozmach nízkonákladovej leteckej dopravy využili obe firmy naplno, avšak ako možno vidieť na grafoch nižšie menší WizzAir, ktorý je aktívnejší najmä v strednej a východnej Európe zaznamenáva vyšší rast výnosov, ale aj ziskov a cashflowu. Stále má však čo doháňať, keďže Ryanair je zhruba 3x väčší čo sa týka ročných tržieb, ale aj zvyšných metrík.

Ukazovatele rastu a rentability

Ryanair WizzAir Dopravný priemysel
Výnosy (mld. $)9,393,05
Čistý zisk (mld. $)0,720,31
Voľný Cashflow (mld. $)0,830,35
Operatívna marža15,14%13,62%4,03%
Čistá marža12,21%10,18%1,58%
ROE18,09%34,61%3,14%
ROA6,64%11,6%1,19%
Priemerný rast tržieb za 3r12,8%21,7%4,6%
Zdrojové údaje: gurufocus

Na základe tabuľky môžeme vidieť, že obe spoločnosti majú v rámci odvetvia mimoriadne výsledky, pričom Ryanair ako etabolovaná a väčšia spoločnosť má vyššie úspory z rozsahu a dokáže podnikať efektívnejšie oproti menšiemu WizzAiru, ktorý naopak dokáže svoju konkurenciu dobiehať rýchlym tempom.

Finančné zdravie

RyanairRyanair 10r ØWizzAirWizzAir 10r ØDopravný priemysel
Pomer dlhu k Equity1,120,822,140,40,68
Pomer hotovosti a dlhu0,801,040,572,940,33
Úrokové krytie1,831,1614,084,32
Rýchla likvidita0,862,021,071,441,09
Bežná likvidita0,862,021,101,461,18
Altmanovo Z skóre1,532,19
Zdrojové údaje gurufocus

Z hľadiska porovnávania súčasných hodnôt jednotlivých ukazovateľov hodnotiacich finančné zdravie, resp. finančnú silu a priemerných za posledných 10 rokov je zrejmé, že koronavírus výrazne zasiahol obe letecké spoločnosti. Firmy dosiahli vo všetkých ukazovateľoch horšie hodnoty oproti svojim priemerným hodnotám. Napriek faktu, že obe spoločnosti boli zasiahnuté pandémiou naplno (WizzAir prepravil v novembri 456 tisíc pasažierov oproti 2,97 miliónom v minulom roku, Ryanair 2 mil. oproti 10,9 mil., čo je pokles o 82%) si firmy udržiavajú relatívne zdravé finančné hodnoty.

Hodnotové ukazovatele

RyanairRyanair 10r ØWizzAirWizzAir 10r ØDopravný priemysel
Cena akcie ($)109,9864,44
EPS (TTM) $-4,630,46
P/E15,30110,8617,1218,41
Forward P/E72,4669,93
P/S4,271,962,011,780,91
P/B3,722,704,773,041,20
P/FCF24,6519,8721,5510,12
Ø Buyback ratio za 3r3,70,7-0,2-0,4-1,1
Dividendový výnos
Zdrojové údaje: Gurufocus

Z hľadiska hodnotových údajov takmer vo všetkom momentálne vychádzajú lacnejšie akcie maďarského WizzAiru, ktorý si oproti svojej írskej konkurencii dokázal v posledných 12 mesiacoch udržať ziskovosť a taktiež vyššie generovanie cashflowu. Ani jedna zo spoločností neponúka svojím akcionárom pravidelný dividendový výnos, avšak Ryanair im vracia hodnotu aspoň prostredníctvom spätných odkupov svojich akcií. Za uplynulých 12 rokov minula na spätné odkupy (buyback) takmer 5 miliárd eur a ďalšie takmer 2 miliardy na špeciálne dividendy.

Akcie Ryanair vs. WizzAir


Napriek tomu, že boj s pandémiou nemá ľudstvo stále vyhraný, tak investori si nechceli nechať ujsť príležitosť lacných akcií a svoje očakávania naplno pretavili do cien akcií, ktoré od svojej minimálnej úrovne vzrástli v prípade Ryanairu takmer o 80% a v prípade WizzAiru dokonca viac ako o 100%. Vzhľadom na to, že riziká na trhu prebývajú, tak súčasná cena akcií oboch spoločností vyzerá byť dosť drahá, avšak po posúdení vyššie uvedených ukazovateľov a ďalších fundamentov na trhu nám vychádzajú momentálne lacnejšie akcie maďarskej spoločnosti WizzAir.

Ďalšie analýzy a zaujímavosti zo sveta investícií

xtb
Predchádzajúci článokAkciový index S&P 500 sa rozšíri o spoločnosť Enphase Energy
Ďalší článokSpoločnosť Qualtrics, ktorá patrí pod SAP vstúpi na burzu v roku 2021
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

1 komentár

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno