Vzostup streamovania

Posledná dekáda sa niesla v znamení významného technologického pokroku. Ten dal možnosť vzniknúť aj niekoľkým úplne novým odvetviam a medzi nimi je aj streamovanie. Streamovanie hudby či televízneho obsahu sa stalo súčasťou našich každodenných životov a vo veľkej časti nahrádza lineárne vysielanie rádií a televíznych staníc.

Pionierom na trhu digitálneho stremovania sa stal americký Netflix, ktorý sa dnes aktuálne pochváliť 214 miliónmi mesačne platiacimi zákazníkmi, pričom tento počet sa neustále rozrastá. Vzostup však zažívajú taktiež ďalšie streamovacie platformy. Netflixu dýcha na chrbát spoločnosť Walt Disney so svojimi službami Disney+, ESPN+ a Hulu, ktoré majú spolu 176 miliónov predplatiteľov. Tretiu najväčšiu stremovaciu platformu, HBO/HBO Max, ktorá patrí pod WarnerMedia (AT&T) si platí 69,4 milióna ľudí.

Svoju prítomnosť na trhu sa pritom snaží zvýšiť aj Amazon skrz Twitch a Amazon Prime Video. Pri druhej platforme sa Amazon spolieha na budúcoročné vydanie najdrahšieho seriálu v histórií – pána prsteňov. Apple investuje prostriedky do svojej služby Apple TV, Google zas na YouTube. Na trh sa pritom tlačia aj ďalší hráči ako Roku či FuboTV.

Akcie Roku

Spoločnosť Roku bola založená v roku 2008, avšak na rozdiel od streamovacích služieb ako sú Netflix, Disney+ či HBO Max, ktoré vydávajú svoj vlastný digitálny obsah, je Roku iba sprostredkovateľ. Sprostredkovateľ umožňujúci prístup k vyššie spomínaným službám. Firma so sídlom v Californii vyvinula platformu, ktorá spája celý streamovací ekosystém, to znamená, že prostredníctvom jej platformy máte všetky predplatené streamovacie služby pokope. Okrem toho Roku ponúka zákazníkom taktiež prístup k službám ako Hulu či Peacock od Comcast, ktoré sú zdarma, ale obsahujú reklamu a inzerciu.

Platforma Roku je pre všetkých zákazníkov zdarma, platí sa iba za nákup jej streamovacieho zariadenia. Dnes sa môže podnik pochváliť, že jeho služby využíva už 56,4 miliónov spotrebiteľov v Severnej Amerike, Latinskej Amerike, Veľkej Británii, Írsku a Francúzsku. Vďaka širokej a stále rastúcej zákazníckej základni Roku pomáha tvorcom obsahu budovať a speňažiť ich publikum. Zároveň sofistikované reklamné nástroje Roku umožňujú poskytovať značkám a agentúram relevantné publikum a merateľné výsledky. Firma teda vytvorila ekosystém, z ktorého ťažia streamovacie služby, diváci, ale aj inzerenti.

Roku homescreen featuring Netflix, Roku Channel, Spotify, Apple TV, and more
Zdrroj obrázku: roku.com

Okrem toho spoločnosť operuje svoj vlastný streamovací kanál Roku Channel, ktorý ponúka svoj unikátny obsah zdarma s reklamou alebo za predplatné bez reklamy. V rámci rozšírenia ponuky svojho kanálu podnik v tomto roku kúpil Quibi, projekt filmového magnáta J. Katzenberga, ktorý sa zameriaval na tvorbu krátkeho obsahu s maximálnou dĺžkou 10 minút po tom, čo v konkurencii neuspel.

Spoločnosti sa darilo v posledných rokoch utešene rásť, keď medzi rokmi 2015 a 2020 jej výnosy stúpli 5,5 násobne, pričom hlavný zdroj príjmov podniku pochádza z reklamy. Počet používateľov rástol podobným tempom a v posledných rokoch sa výrazne znížila aj strata, ktorú firma stále generovala s cieľom osloviť čo najviac divákov. V súčasnom roku by malo Roku dosiahnuť tržby na úrovni 2,8 miliardy dolárov a prvýkrát aj celoročný zisk.

Ukazovateľ201520162017201820192020
Tržby (mil. $)319,9398,6512,8742,51 128,91 778,4
EPS-$10,08-$9,01-$2,24-$0,08-$0,52-$0,14
Počet používateľov (mil.)13,419,327,036,951,2
zdrojové údaje: macrotrends.net

Pred niekoľkými dňami Roku zverejnilo aj svoj tretí kvartál 2021, v ktorom spoločnosť zaznamenala zlepšenie naprieč všetkými dôležitým ukazovateľmi. Jej príjmy vzrástli o 51% na 680 miliónov, počet používateľov sa zvýšil o 23% na 56,4 milióna a priemerný výnosy na 1 používateľa stúpli o 49%, z $27 na $40,1.


Akcie Roku debutovali na burze Nasdaq v septembri 2017 na cene $14 za kus, pričom obchodovať na voľnom trhu sa s nimi začalo na cene $15,78. Vďaka výbornému rastu v posledných rokoch a všeobecnom optimizme v budúcnosť streamovacích platforiem si získala spoločnosť na Wall Street značnú pozornosť. Investori boli ochotní platiť za akcie Roku výrazné prémium vzhľadom na svetlú budúcnosť firmy.

Od svojej otváracej ceny sa tak postupne akcie vyšplhali až na svoje historické maximum, $490,76 na akciu, ktoré dosiahli vo februári tohto roka. To predstavovalo zhodnotenie akcií o zhruba +3 000%. Aktuálne sa však s akciami Roku obchoduje na úrovni $271,3 po tom čo, investori začali byť znepokojení pomalším rastom používateľov, ale aj varovaním, že marže sa dostanú pod tlak, keďže obmedzenia dodávateľského reťazca a zvyšovanie nákladov budú v najbližších štvrťrokoch znižovať rentabilitu podniku.

Sentiment okolo akcií sa tak otočil a viacerí šli hľadať rastové príležitosti inde, jedno známe meno sa však akcií Roku drží. ARK fondy investorky C. Wood v súčasnosti držia akcie Roku v hodnote 1,28 miliardy dolárov, čo z nich robí 6. najväčšie aktívum fondov ARK vôbec.

Akcie FuboTV

FuboTV je americká spoločnosť, ktorá bola založená len v roku 2015 a prevádzkuje svoju vlastnú platformu na živé streamovanie športových udalostí, správ a zábavného obsahu v USA, Kanade a Španielsku. Zákazníkom umožňuje prístup k živému obsahu viac ako 100 športových televíznych staníc prostredníctvom streamovacích zariadení, smart TV, počítačov, mobilných telefónov a tabletov.

V podstate môžeme službu FuboTV zaradiť ako športovú alternatívu pre Netflix, Disney+ či HBO Max, avšak v porovnaní s nimi je zatiaľ len veľmi malá, keďže trhová kapitalizácia podniku dosahuje len 3,6 miliardy dolárov. Aktuálne spoločnosť registruje 945 tisíc prémiových zákazníkov s mesačným predplatným, ktorí strávili sledovaním vysielania na platforme 284 miliónov hodín. FuboTV okrem financií z predplatného generuje príjmy aj skrz digitálnu reklamu.

Akcie FuboTV
Zdroj obrázku: MediaPost

Aktuálne sa nachádza FuboTV v rastovej fáze, keď podobne ako Roku v posledných rokoch negeneruje zisk. V 3. štvrťroku podnik získal ďalších 169 tisíc predplatiteľov, zatiaľ čo tržby stúpli o 156% na 156,7 milióna dolárov. Príjmy z reklamy stúpli o 186% na 18,6 milióna dolárov, k čomu viedol na jednej strane vyšší počet reklám a na druhej strane vyššie priemerné reklamné príjmy na zákazníka, ktoré vzrástli o 10% na $8,23. Celkové priemerné výnosy na 1 zákazníka stúpli taktiež o 10% na $74,54.

V rámci rastovej stratégie možno očakávať v najbližších rokoch expanziu služby na európsky a juhoamerický trh a zároveň pridávanie väčšieho množstva obsahu. V súvislosti s týmto plánom manažment počas prezentovania výsledkov za 3. kvartál oznámil akvizíciu francúzskej streamovacej platformy Molotov SAS. Tá má takmer 4 milióny aktívnych mesačných používateľov a obsahuje viac ako 70 TV kanálov.

Čo však robí spoločnosť skutočne zaujímavou sú okrem vzostupu streamovania športových udalostí a globálnej expanzie ďalšie kroky vedenia firmy. Manažment totiž oznámil, že od budúceho roka previaže platformu s vlastnými možnosťami online stávkovania, čo predstavuje momentálne jedno z najrýchlejšie rastúcich odvetví v USA a taktiež vývoj vlastných športových hier. Na trh online stávkovania a vývoja mobilných hier stúpila prostredníctvom akvizícií firiem Balto Sports a Vigtory.

FuboTV tak buduje ekosystém, ktorý umožní používateľom väčšie množstvo zážitkov. Tieto nové kroky vedenia podniku navyše vytvoria nové zdroje príjmov a mali by viesť aj k získaniu nových používateľov.


Akcie FuboTV vstúpili na burzu NYSE v marci 2019 prostredníctvom IPO na cene $10 za kus, pričom voľné obchodovanie s nimi začínalo na cene $10,2. Svoje maximum dosiahli v decembri 2020, kedy dosiahli maximálnu výšku $62,29, čo predstavuje nárast o +510% od otváracej ceny. Podobne ako akcie Roku však prišiel strmý pokles a dnes sa akcie FuboTV obchodujú za $25.


Porovnanie a zhodnotenie

FirmaRokuFuboTV
Trhová kapitalizácia (mld. $)36,53,61
P/S14,665,60
P/E133,88
Forward P/E147,06
P/FCF142,1
EV/EBITDA92,99
Ø Rast výnosov za 3r51,4%156,2%

Keďže spoločnosť FuboTV zatiaľ nie je zisková a negeneruje ani pozitívny cashflow, porovnanie jej akcií s akciami Roku možno len s použitím ukazovateľov P/S a rastu tržieb. Ukazovateľ P/S dáva do pomeru trhovú kapitalizáciu a tržby podniku, resp. cenu akcie a tržby na 1 akciu. Z tohto hľadiska vychádzajú akcie FuboTV výrazne lacnejšie. Zároveň rast tržieb športovej streamovacej platfromy je rýchlejší, avšak to je spôsobené aj tým, že FuboTV je ako spoločnosť omnoho menšia.

Akcie Roku sa javia síce drahšie, avšak spoločnosť už dokázala investorom, že dokáže generovať zisk aj voľný cashflow a má svoje miesto na trhu. Ak dokáže Roku naďalej rásť a zlepší svoje ziskové marže, akcie podniku nebudú vyzerať až tak draho, a do budúcnosti ponúkajú dostatočný rastový potenciál. FuboTV je momentálne v pozícií riskantnej špekulácie. Svoje miesto na trhu si firma stále ešte len buduje a ak uspeje, odmena môže byť v porovnaní s Roku výrazne vyššia.

Zo sekcie vs:

Akcie Activision Blizzard vs. Ubisoft: ktoré sú lepšie?
Akcie Starbucks vs. McDonald´s: ktoré sú lepšie v roku 2021?
Akcie Airbnb vs. Booking: ktoré sú lepšie pre rok 2021?
Akcie Nvidia vs. AMD, ktoré sú lepšie?
Akcie Broadcom vs. Skyworks: Ktoré sú lepšie?
Akcie Coca-Cola vs. Pepsi: Ktoré sú lepšie v roku 2021?
Akcie Facebook vs. Google. Ktoré sa oplatí kúpiť viac začiatkom roka 2021?
Akcie Ryanair vs. WizzAir: Ktoré sú lepšie?
Akcie Visa vs. Mastercard v roku 2021

xtb
Predchádzajúci článokAkcie Walt Disney klesajú, počet používateľov Disney+ naďalej spomaľuje
Ďalší článokDividendový kráľ Johnson & Johnson sa rozdelí na 2 samostatné spoločnosti
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno