Akcie Nike vs. Adidas, ktoré sú lepšie?

Uvažovali ste niekedy nad možnosťou, že by ste si nekúpili produkty obľúbených značiek ale ich akcie? Pozrite si, ktoré akcie sú momentálne lepšie

0
245

Nike vs. Adidas

Nike i Adidas sú veľmi známe a populárne značky, ktoré netreba nikomu veľmi predstavovať. Rozmýšľali ste však niekedy nad možnosťou nekúpiť si povedzme za 100 eur produkty týchto značiek, ale ich akcie? Z historického hľadiska by to určite nebol zlý krok, pretože hoci iba málokto si uvedomuje veľkosť ako aj samotnú silu firiem, ktoré tu sú s nami už približne polstoročie, akcie Nike i Adidas svojim investorom priniesli v uplynulých rokoch výborné zhodnotenie investície. Preto sa v tomto článku pozrieme bližšie pozrieme na to, ako sa obom spoločnostiam a ich akciám darí, aký majú vývoj, na ich dividendový výnos, hodnotu a či sa ich oplatí kúpiť, resp. ktoré sa oplatí kúpiť viac.

Akcie Nike

Americká ikonická značka patrí medzi tie najvzácnejšie na svete. Spoločnosť je vôbec najväčším predajcom obuvi a doplnkov na svete, pričom nezostáva ani v iných oblastiach športovej módy. Aktuálne Nike prevádzkuje viac ako 400 výrobných jednotiek v 40 krajinách sveta a v nich zamestnáva až 77 000 ľudí. Trhová hodnota športového podniku, ktorý združuje značky ako Nike, Jordan, AirMax či Converse sa vyšplhala na úroveň 220 miliárd dolárov, čo z nej robí 40. najhodnotnejšiu firmu sveta.

Na obrázku nižšie sú zobrazené 3 kľúčové ukazovatele a ich vývoj, ktorý potvrdzuje, že hoci je Nike obrovská spoločnosť už niekoľko rokov, stále dokáže stabilne rásť. Za posledných 10 rokov sa tržby podniku zvýšili z 20,12 miliardy dolárov na 37,4 miliardy dolárov. Rastúci trend zaznamenali taktiež ukazovatele čistého zisku a operatívneho cashflowu.

Akcie Nike
Vývoj kľúčových ukazovateľov za 10 rokov

Čistý zisk vzrástol za poslednú dekádu cca dvojnásobne, hoci v minulom roku spoločnosť Nike zaznamenala výrazný pokles v rentabilite. Operatívny cashflow stúpol z 1,81 miliardy dolárov v roku 2011 na 5,9 miliardy v roku 2019, avšak podobne ako čistý zisk v predchádzajúcom roku sa prepadol a to až o polovicu. Pri týchto číslach nastáva otázka akú má firma budúcnosť?

Nike má pred sebou možnosti ďalšieho rastu najmä na čínskom trhu, na ktorom zaznamenal medziročný vzostup predaja o +51%. Ďalšou oblasťou, na ktorú sa manažment plánuje strategicky zamerať je budovanie vlastného maloobchodného predaja, najmä toho internetového, ktorý by mohol zvýšiť ziskovú maržu spoločnosti, keďže eliminácia maloobchodných partnerov jej umožní účtovať si viac za svoje výrobky. Priamy predaj dosiahol v poslednom štvrťroku 4 miliardy dolárov, čo je o +20% viac ako v predchádzajúcom roku.

Športová značka okrem kapitálových ziskov vracia hodnotu svojim akcionárom i prostredníctvom dividendy a spätných odkupov akcií. Vyplácaná dividenda je aktuálne na úrovni $1,10 za akciu, čo predstavuje dividendový výnos 0,76%. Podnik v poslednom roku vyplatil svojim investorom dividendy vo výške 434 miliónov dolárov, čo je o +14% viac ako v minulom roku. Za zmienku stojí taktiež fakt, že Nike zvyšuje svoju vyplácanú dividendu už 19 rokov v rade.

Počas posledného štvrťroka roku 2020, sa vedenie spoločnosti rozhodlo dočasne pozastaviť odkupy spätných akcií, aby zabezpečilo dostatočnú likviditu. V aktuálnom roku by však mali spätné odkupy pokračovať, pričom manažment vyčlenil na túto činnosť 4 miliardy dolárov.


Akcie Nike za majú vynikajúci rastúci trend už niekoľko dekád, avšak na grafe vyššie je zobrazený trend iba za posledných 10 rokov. Za toto obdobie vzrástli o +570% a od svojej minimálnej hodnoty počas minulého roka o viac ako +100%. Ak sa firme podarí výraznejšie presadiť i čo sa týka vlastných predajných kanálov a digitálneho predaja, akcionári sa môžu tešiť v budúcnosti na ďalšie výborné výnosy. Na to či sú aktuálne akcie Nike lacné sa pozrieme nižšie v tabuľke s jednotlivými ukazovateľmi a hodnoty porovnáme s tými od Adidas.

Akcie Adidas

Nemecký Adidas je jednoznačne najväčším konkurentom spoločnosti Nike, pričom ich podnikanie môžeme označiť v podstate za identické. Spoločnosť združuje 3 kľúčové športové značky Adidas, Reebok a Yeezy, pričom prevádzkuje viac ako 2 500 vlastných predajní a zamestnáva viac ako 60 000 zamestnancov v 160 krajinách sveta. K dnešnému dňu sa trhová valuácia spoločnosti pohybuje okolo 64 miliárd dolárov.

Pre lepšie porovnanie vývoja oboch spoločností sme využili rovnaké ukazovatele, ktoré sú zobrazené v rovnakej mene – v dolároch. Hoci ešte pred 10 rokmi Adidas zaostával čo sa týka výnosov za Nike iba veľmi mierne, nemecká spoločnosť nedokázala rásť takou rýchlou mierou ako jej konkurent, avšak napriek tomu sa tržby zvýšili medzi rokmi 2010 a 2019, z 15,92 miliardy dolárov na 26,48 v roku 2019. V poslednom roku zaznamenala firma mierny pokles v tržbách v dôsledku pandémie a podstatne väčší v ziskovosti a tvorbe hotovostných tokov.

Akcie Adidas
Vývoj kľúčových ukazovateľov za 10 rokov

Čistý zisk Adidas vzrástol v sledovanom období 2,5 násobne s výnimkou posledného roka. Operatívny cashflow vzrástol z 1,1 miliardy dolárov v roku 2011 na 1,62 miliardy dolárov v roku 2019. Z hľadiska ďalšej stratégie na zabezpečenie budúceho rastu má manažment podobné plány ako jej americký konkurent. Priamy predaj medziročne vzrástol o +14% a internetový predaj o +53%.

Vedenie sa zaviazalo vo so svojom strategickom pláne s názvom “Own The Game” do roku 2025 presunúť sa smerom k priamemu predaju a zvýšeniu internetového popri stabilnom budovaní značky. Nová stratégia je navrhnutá tak, aby do 5 rokov významne zvýšila tržby i ziskovosť, ako aj získala podiel na trhu. Do spomínanej digitalizácie plánuje firma investovať najväčšie prostriedky – až 1 miliardu eur, čo by malo viesť k zdvojnásobeniu príjmov z internetového predaja – na úroveň 8 až 9 miliárd eur, pričom dôraz bude klásť aj na tému udržateľnosti.

Súčasťou plánu je rast výnosov v priemere o 8% až 10% ročne v rozpätí rokov 2021 a 2025. Manažment predpokladá, že hrubá zisková marža vzrastie na úroveň medzi 53% a 55% a prevádzková marža na úroveň medzi 12% a 14%. Očakáva sa tiež, že čistá zisková marža by mala dosiahnuť výšku 16% až 18%.

Väčšinu vyprodukovaného cashflowu plánuje vedenie spoločnosti využívať na vyplácanie dividend svojim akcionárom popri pláne spätných odkupov akcií. V tomto roku by mal Adidas vyplácať dividendu na úrovni 3€ na akciu, čím by mala firma spolu vyplatiť až 585 miliónov eur. To predstavuje aktuálny dividendový výnos 1,07%. Do 11. mája bude nemecká firma taktiež pokračovať v spomínaných odkupoch akcií, na ktoré vyčlenila 3 miliardy eur.


Akcie Adidas majú za sebou historicky rovnako výborný trend ako Nike, keď za posledných 10 rokov stúpli o +475% a od svojej minimálnej hodnoty v uplynulom roku o +50%.

Ktoré akcie sú lepšie?

V tabuľke nižšie sa pozrieme na vybrané ukazovatele, ktoré pomôžu určiť či sú akcie Nike či Adidas lacné a ktoré sú lepšie.

FirmaNikeAdidasTrh
P/E64,48124,320,01
Forward P/E34,9835,9821,60
P/S5,752,700,86
P/FCF60,1751,6110,02
ROE37,01%6,63%
Ø rast výnosov za 3r5%-0,7%
Dividendový výnos0,76%1,07%
Ø spätné odkupy akcií za 3r1,81,5
Zdrojové údaje:GuruFocus.com

Aktuálne vyzerajú byť akcie Nike ako aj akcie Adidas drahé, hoci ukazovatele v tabuľke vyššie sú značne ovplyvnené horšími výsledkami spôsobenými pandémiou, avšak hneď ako sa veci dostanú do normálu, čísla nebudú vyzerať až tak “hrozivo”. Napriek tomu si myslíme, že pri súčasných cenách sa akcie Nike ani Adidas neoplatí kúpiť, ak by sme si však mali vybrať jedny, momentálne sa nám zdajú byť mierne lepšie akcie Adidas.

Pozri tiež:

Akcie Broadcom vs. Skyworks: Ktoré sú lepšie?
Akcie Facebook vs. Google. Ktoré sa oplatí kúpiť viac začiatkom roka 2021? sk
Ktoré sú lepšie v roku 2021? Akcie Ryanair vs. WizzAir
Akcie Visa vs. Mastercard v roku 2021
Akcie Coca-Cola vs. Pepsi: Ktoré sú lepšie v roku 2021?

Odpovedať

Prosím vyplňte váš komentár
Prosím zadajte vaše meno