Microsoft

Spoločnosť Microsoft zrejme netreba nikomu veľmi predstavovať, pre investorov sú akcie Microsoft dlhodobo patria medzí najpopulárnejšie na trhu. Väčšina ľudí si pri slovách o Microsofte predstaví Billa Gatesa, jedného z najbohatších ľudí sveta, balík Microsoft office s excelom, wordom či powerpointom alebo operačný systém Windows, na ktorom beží väčšina počítačov. Príbeh firmy sa začal písať v roku 1975 v garáži v Albuquerque v Novom Mexiku a dnes právom patrí na 3. priečku najhodnotnejších spoločností sveta s trhovou hodnotou na úrovni 1,73 bil. dolárov s čistým ziskom na úrovni 44,3 mld. dolárov pri výnosoch 143 mld. dolárov za rok 2020.

Táto firma je synonymum úspechu a jej akcie patria medzi tie najobľúbenejšie na akciových trhoch, avšak viete čo všetko vlastní Microsoft? Softvérový gigant sa v rámci diverzifikácie pustil do mnohých nových oblastí s veľkým potenciálom, medzi ktoré patria napr. sociálne siete, videohry, cloud, komunikačné platformy či digitálne reklamy.

Akvizície

Veľká časť expanzie prešla radom akvizícií menších i väčších firiem v celkovej hodnote niekoľkých miliárd dolárov. Avšak nie všetky sa plne osvedčili. Najväčším a najdrahším krokom vedľa bola najmä kúpa Nokie za 7,2 mld. dolárov, ktorou chcel Microsoft konkurovať výrobcom mobilných telefónov a so svojim operačným systémom pre mobilné telefóny zase Googlu s Androidom a Applu s iOs. Akvizícia Nokie bola veľkým neúspechom a v roku 2016 predala značku za 350 mil. dolárov spoločnosti HMD Global, dcérskej spoločnosti Foxconn.

Aj keď bola kúpa Nokie dopadla zle, bola takmer ojedinelým krokom vedľa, pretože Microsoft rástol naďalej tak rýchlo, že sa dostal pod dohľad regulačných orgánov, ktoré v roku 2000 nariadili rozdelenie spoločnosti na 2 časti po prehratí antimonopolného sporu. Toto rozhodnutie bolo nakoniec zvrátené, avšak kritika ohľadom príliš veľkej dominancie na trhu pretrváva, dokonca sa kritika rozšírila na ďalších technologických gigantov ako Apple, Google, Amazon či Facebook.

To však stále nezastavuje rast týchto firiem a ich expanzívnu politiku. Poďme sa pozrieť na 5 spoločností, ktoré patria pod Microsoft a možno ste o tom ani nevedeli:

LinkedIn Corp.

Sektor: Profesionálna sociálna sieť

Dátum a cena akvizície: 8.12.2016 – 27 mld. dolárov

LinkedIn je najznámejšia a najpopulárnejšia sociálna sieť zameraná na podnikanie, kariéru či trh práce. Bola založená v roku 2002 a po 5 rokoch sa stala prvýkrát ziskovou, pričom vtedy aj vstúpila na burzu cenných papierov. Za ten čas získala viac ako 100 mil. používateľov a tento počet sa rozrástol na viac ako 500 mil. používateľov v cca 200 krajinách v roku 2016, keď bola kúpená Microsoftom. Softvérová spoločnosť nechala naďalej vedeniu LinkedInu pomerne veľkú voľnosť a tá si naďalej budovala vlastnú značku, preto i dnes mnoho ľudí nevie, že LinkedIn patrí pod Microsoft. Sociálna sieť zarába peniaze svojej materskej spoločnosti prostredníctvom reklamy a prémiových účtov a v roku 2019 zaznamenala výnosy vo výške 8,1 mld. dolárov.

Skype Technologies

Sektor: Telekomunikačná aplikácia

Dátum a cena akvizície: 10.5.2011 – 8,5 mld. dolárov

Spoločnosť Skype, ktorá aktuálne sídli v Luxembursku, založili v roku 2003 Švédi Niklas Zennstrom a Dán Janus Friis. Ich aplikácia sa stala rýchlo hitom a získavala čoraz viac používateľov, pričom ich počet medzi rokmi 2005 a 2010 vzrástol šesťnásobne z 50 mil. na 300 mil. Pod Microsoft patrí od roku 2011, keď ju materská firma integrovala do svojich vlastných technológií ako sú Windows či Outlook.

GitHub

Sektor: Softvérová platforma

Dátum a cena akvizície: 25.10.2018 – 7,5 mld. dolárov

Ak držíte akcie Microsoft, máte vlastníte taktiež spoločnosť GitHub, ktorá bola založená v roku 2007, kedy Chris Wanstrath vytvoril svoj prvý „commit“, čo je termín používaný na popis akcie ukladania obsahu do digitálneho úložiska. GitHub sa odvtedy stal populýrnym open-source kódovacím úložiskom a vývojovým nástrojom pre vývojárov softvéru. V roku 2018 kedy firmu odkúpil Microsoft, platformu používalo cca 30 mil. vývojárov. Cieľom akvizície bolo urýchlenie vývoja samotnej platformy, aby poskytovala viac služieb a nástrojov pre nových zákazníkov.

Mojang

Sektor: Videoherné štúdio

Dátum a cena akvizície: 15.9.2014 – 2,5 mld. dolárov

Mojang je švédske herné štúdio, ktoré bolo založené v roku 2009 Markusom Perssonom je známe najmä produkciou obľúbenej hry Minecraft. V máji sa predalo viac ako 176 mil. kusov videohry Minecraft, čo z nej robí jednu z najpredávanejších hier všetkých čias. Akvizícia Mojangu prebehla v roku 2014 vo výške 2,5 mld. dolárov a dnes herné štúdio vyvíja hry pre operačné systémy Windows či iOs, ale aj pre herné konzoly ako Xbox či PlayStation. Vstup Microsoftu do videoherného priemyslu dáva dokonalý zmysel, keďže Microsoft je producentom konzoly Xbox a zároveň analytici očakávajú výrazný vzostup tohto odvetvia.

aQuantive

Sektor: Digitálna reklamná platforma

Dátum a cena akvizície: 13.8.2007 – 6,3 mld. dolárov

Najstaršou dcérskou spoločnosťou z tohto zoznamu je aQuantive, ktorá bola založená už v roku 1997 a zahŕňala skupinu značiek zameraných na poskytovanie služieb v oblasti digitálneho marketingu. Microsoft ju odkúpil 10 rokov po jej založení v snahe konkurovať spoločnosti Google na trhu online reklamy. Avšak rovnako ako v prípade Nokie, ani tento krok Microsoftu nevyšiel. V roku 2012 odpísal hodnotu tohto reklamného biznisu vo výške 6,2 mld. čo naznačuje ako veľmi preplatil túto kúpu, pričom z Googlu sa stal jednoznačný líder na trhu digitálnej reklamy. Síce softvérový gigant naďalej prevádzkuje reklamný biznis, v súčasnosti je zameraný najmä na reklamu vo vyhľadávaní.


Akcie Microsoft ako sme spomínali sú úžasným príkladom stabilného rastu a investori sa môžu tešiť čo prinesú kvartálne výsledky spoločnosti, ktoré firma zverejní dnes po uzavretí obchodovania na burze (22:00 nášho času).

Ďalšie zaujímavosti


xtb
Predchádzajúci článokZbláznili sa akciové trhy? Špekulatívna mánia okolo GameStop pokračuje
Ďalší článokAkcie Beyond Meat v pluse 17% po oznámení spolupráce s PepsiCo
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno