Dôležité partnerstvá
Spoločnosť Marqeta, ktorú sme minulý mesiac zaradili do nášho zoznamu 3 rastové akcie, ktoré nedávno vstúpili na burzu a nemali by uniknúť tvojej pozornosti, zažila na burze za necelé 3 týždne prudký nárast. Od svojej najnižšej hodnoty dosiahnutej 11. októbra totiž stúpli o zhruba +66% vďaka partnerstvám so spoločnosťami Uber Freight, Bill.com či Coinbase a ohlásením novej služby, ktorá by mala umožniť kryptomenové platby prostredníctvom debetných a kreditných kariet.
V rámci partnerstva s logistickou divíziou spoločnosti Uber, Uber Freight bude Marqeta spolupracovať s cieľom priniesť rýchlejšie a spoľahlivejšie platby a finančné služby. Dohoda im umožní vybudovať si sadu prvých nástrojov operátora. Platforma fintech podniku by mala umožniť digitálnej peňaženke Branch, ktorá patrí pod Uber Freight platiť svojim dopravcom výrazne rýchlejšie v porovnaní s ostatnými firmami a to bez dodatočných nákladov. Namiesto čakania 30 dní alebo dlhšie na tradičný proces účtovania môžu prepravcovia na Uber Freight dostať zaplatené dve hodiny po schválenom potvrdení o doručení, čo predstavuje 99,7 % skrátenie čakacej doby.
Len včera Marqeta oznámila ďalšie dôležité partnerstvo. Tentoraz s poskytovateľom cloudového softvéru na zjednodušenie, automatizáciu a digitalizáciu finančných operácií pre malé a stredné podniky, podnikom Bill.com. Cieľom spolupráce bude priniesť nové inovatívne komerčné kartové produkty pre zákazníkov Bill.com, ktoré by mali zrýchliť a zefektívniť platobné procesy.
Kryptopeňaženka
Impozantný rast akcií Marqeta však nevyvolali len nové partnerstvá, ale taktiež nová služba na vydávania debetných a kreditných kariet zameraných na platby prostredníctvom Bitcoinov a iných kryptomien. V rámci tejto služby začala firma spolupracovať aj s viacerými fintech spoločnosťami na čele s kryptomenovou burzou Coinbase. Cieľom spolupráce je uľahčiť vlastníkom kryptomenové platby. Používatelia Coinbase by tak mali mať v budúcnosti k dispozícií karty vydané spoločnosťou Marqeta, ktorými bude možné platiť vo všetkých obchodoch, ktoré prijímajú platby cez platobnú sieť Visa. Za používanie takýchto platobných kariet by navyše mali používatelia získať tiež dodatočné „krypto-odmeny“.
Okrem Coinbase Marqeta uviedla, že spolupracuje tiež s kryptofirmami Bakkt, Fold a Shakepay.
Marqeta
Marqeta vstúpila na burzu Nasdaq 9. júna s cenou $27 za akciu, čo bola vyššia cena ako pri pôvodných odhadoch. Počas IPO tak firma so sídlom v Oaklande získala 1,23 miliardy dolárov a získala trhovú hodnotu 14,3 miliardy dolárov. Pri svojom debute na verejnom trhu akcie firmy vzrástli o +15,3% a ukončili obchodovanie na cene $31,13.
Spoločnosť, ktorá bola založená v roku 2009, vyvinula prvú otvorenú platformu využívajúcu API rozhrania, ktoré pomáhajú iným spoločnostiam uvádzať a prevádzkovať na trhu vlastné platobné produkty pre spotrebiteľov. A to tým, že uľahčujú spracovanie platieb, pričom túto svoju službu nazýva modernou operáciou vydávania platobných kariet. Či už fyzických, ale aj virtuálnych debetných, kreditných a predplatených.
Marqeta tak vytvára hodnotu tak, že umožňuje obchodníkom prístup k jej kartám a platobným riešeniam bez toho, aby museli obchodovať priamo s bankami výmenou za malý poplatok. Toto riešenie šetrí predajcom čas i peniaze. V praxi to vyzerá tak, že rovnako ako by ste použili API spoločnosti Booking na rezerváciu izby v hoteli Hilton, Affirm Holdings použije API Marqety na rezerváciu karty s jej technológiami od spoločnosti Visa.
o dnešného dňa firma vydala už viac ako 140 miliónov platobných kariet a medzi jej najvýznamnejších zákazníkov patria napr. Square, Doordash, Klarna, Instacart či Uber, ktorý okrem toho, že je zákazníkom firmy, je tiež jej podporovateľom.
Väčšinu výnosov podniku tvoria výmenné poplatky, čo sú náklady, ktoré obchodníci platia, keď zákazníci pri nákupe používajú ich platobné karty. Biznis Marqety zažíva v posledných rokoch rozmach, keďže hotovosť sa používa čoraz menej, pričom tento trend ešte posilnila pandémia koronavírusu. Zároveň firma ťaží z nástupu BNPL riešení, keď príjmy z tohto segmentu v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o +350% a partnerstiev s firmami ako je napr. Affirm Holdings, s ktorou predĺžila partnerstvo až do roku 2024.
Tieto pozitívne vplyvy poháňali aj rast spoločnosti. Tá v 2. kvartáli 2021 vykázala medziročný nárast tržieb o +76% na 122 miliónov dolárov a celková hodnota sprocesovaných platieb sa zvýšila rovnako o +76% na 26,5 miliardy dolárov. Čistá strata spoločnosti sa prehĺbila zo 7,1 milióna dolárov, -$0,06 na akciu na 68,5 milióna dolárov, -$0,29 na akciu.
Akcie Marqeta
Akcie Marqeta sa po prudkom prepade a momentálnych pozitívnych novinkách dostali tesne nad svoju úroveň, na ktorej debutovali na burze. Aktuálne sa obchodujú sa za 43,5 násobok ročných výnosov na akciu (P/S), čo značí veľké očakávania investorov do budúcnosti.
Firmu možno považovať za lídra vo svojej oblasti a jedného z najinovatívnejších hráčov v odvetví vydávania komerčných platobných kariet, avšak tej sa v posledných rokoch stupňuje konkurencia zo strany európskeho Adyenu či amerického startupu Stripe.