Dvaja giganti

Súboj Coca-coly s Pepsi predstavuje už viac ako 100 rokov pretrvávajúci boj na trhu so sladenými nápojmi a ktorý v podstate každý viac či menej vníma. Produkty oboch spoločností sú dostupné vo viac ako 200 krajinách sveta, ich výnosy a zisky sa pohybujú v miliardách dolárov a svojím akcionárom v priebehu rokov priniesli vysoké výnosy. V tomto článku sa pozrieme na to, ktoré akcie sú v súčasnosti lepšie. Akcie Coca-Cola

Akcie Coca-Cola

Spoločnosť Coca-Cola bola založená v roku 1886 a odvtedy vyrástla na 44. najhodnotnejšiu firmu na svete s viac ako 200 celosvetovo predávanými značkami. Zameriava sa na produkty z oblasti šumivých nápojov, minerálnych vôd, vitamínových vôd, džúsov, káv či čajov. Medzi najznámejšie firemné značky patrí: Coca-Cola, Sprite, Fanta, Schweppes, Bonaqua, Cappy, Costa Coffee, Fuzetea a ďalšie. Spoločnosť má taktiež vlastnícky podiel vo výrobcovi energetických nápojov Monster a pomáha mu pri distribúcii.

Akcie Coca-cola
Akcie Coca-cola – portfólio značiek, zdroj obrázku: TheOpenNews

Portfólio obľúbených značiek pomohlo spoločnosti vykázať v roku 2020 tržby na úrovni 33 mld. a zisky vo výške 7,75 mld. dolárov, obrovské čísla, avšak trend najmä čo sa týka predaja a s tým spojených tržieb je klesajúci. V roku 2012 spoločnosť dosiahla výnosy 48 mld. dolárov a odvtedy každoročne poklesli s výnimkou roku 2019. Pokles je spôsobený poklesom dopytu po šumivých sladených nápojov, ktoré tvoria až 69% tržieb Coca-Coly. Ľudia sa čoraz viac obracajú k zdravším alternatívam a sladené nápoje sa postupne dostávajú do úzadia.

Výsledky boli zároveň negatívne ovplyvnené pandémiou výraznejšie ako v prípade Pepsi a to najmä z dôvodu, že produkty od Coca-Coly sú zastúpene v gastro sektore výrazne viac. A keďže reštaurácie i bary museli ostať často zatvorené, ovplyvnilo to významne i predaj spoločnosti. Napriek klesajúcemu trendu čo sa týka tržieb, akcie Coca-Cola ostávajú kvalitnou „defenzívnou“ voľbou pri vyvážení rastového portfólia. Do budúcnosti budú hlavným zdrojom rastu firmy pravdepodobne akvizície menších značiek, resp. vývoj nových zdravších alternatív.


Akcie Coca-Cola sú momentálne na cene $50,69 čiže cca 10% pod svojou maximálnou úrovňou od hospodárskej krízy z rokov 2007 až 2009 majú v podstate neustále rastúci trend. V ďalších rokoch možno naďalej očakávať stabilitu a mierny rast, hoci je pravdepodobné, že tento rast bude musieť manažment i potvrdiť a to napr. zastavením poklesu v tržbách a predaji.

Akcie PepsiCo

Na Slovensku možno menej obľúbený nápoj, má históriu, ktorá siaha až do roku 1903. Na rozdiel od svojho hlavného konkurenta, Pepsico neponúka iba nápoje, ale i pochutiny, resp. tzv. „snacky“ a vďaka tomu je firma omnoho diverzifikovanejšia ako Coca-Cola. Kategória jedla podľa tržieb je v skutočnosti taká významná, že sa podieľa na výnosoch až 55-mi percentami. Spoločnosť sa môže pochváliť napr. tým, že až 23 jej značiek dosahuje miliardové tržby. Medzi najznámejšie značky patrí: Pepsi, Mirinda, 7UP, Lipton, Lay´s, Tropicana, Gatorade, Mountain Dew, Doritos, Cheetos. Môže sa taktiež pochváliť partnerstvom so Starbucks, vďaka ktorému predáva jej kávy v ročnej výške cca 2 mld. dolárov.

Akcie Pepsi
Portfólio značiek PepsiCo, zdroj obrázku: Themanufcaturer

Z hľadiska trhovej kapitalizácie patrí spoločnosti PepsiCo 61. priečka, čiže o 17 miest nižšie ako jej hlavný konkurent a to i napriek tomu, že dosahuje výnosy viac ako dvojnásobne vyššie ako Coca – Cola – 70,37 mld. dolárov a navyše majú rastúci trend. Čo sa týka čistého zisku, tie boli v roku 2020 vo výške 7,12 mld. dolárov, čo je o cca 600 mil. menej ako v prípade konkurenta. Napriek pandémii bola úroveň tržieb vôbec najvyššia v histórii a to naplno ukazuje silu portfólia značiek a jeho diverzifikácie.

Pre príklad v druhom kvartáli minulého roka tržby Coca-coly poklesli medziročne o 28%, zatiaľ čo tržby PepsiCo iba o 3%. Toto je jedna z kľúčových výhod spoločnosti Pepsico. Tá taktiež hľadá ďalšie možnosti rastu i v akvizíciách, napr. odkupom značky Rockstar, ktorá produkuje energetické nápoje, jeden z najrýchlejšie rastúcich segmentov v rámci predaja vôd. Manažment sa taktiež snaží zamerať na to, aby ich nápoje obsahovali menej cukru a teda i menej kalórií a v kategórií jedla plánuje znížiť hladinu soli a nasýtených tukov.


Akcionári PepsiCo sa môžu v posledných rokoch tešiť z rýchlejšieho rastu cien akcií, pričom za uplynulú dekádu vzrástli tieto akcie o cca 100%. Akcie Coca-Cola za rovnaké obdobie vzrástli o cca 65%.

Porovnanie ukazovateľov

SpoločnosťCoca-ColaPepsiCo
Trh. kapitalizácia (mld. $)218,06184,68
P/E28,3226,15
Forward P/E23,3622,12
P/FCF25,2829,18
P/S6,642,65
Dividendový výnos3,24%3,00%
ø Spätný odkup akcií za 3r-0,50,7
Zdrojové údaje: Gurufocus

Z hľadiska hodnotových ukazovateľov vyzerajú byť akcie Coca-Cola drahšie ako tie PepsiCo, hoci ponúkajú vyšší dividendový výnos. Druhá spoločnosť vracia svojim investorom hodnotu i prostredníctvom spätných odkupov akcií, čo môže spolu s naďalej očakávaným rastom tržieb viesť k rýchlejšiemu rastu zisku v budúcnosti. Podľa nášho názoru sú momentálne lepšie akcie PepsiCo aj z dôvodu spomínanej diverzifikácie a lepšieho trendu v oblasti tržieb z minulých rokov.

Pozrite si tiež:

Facebook vs. Google
Ryanair vs. WizzAir
Visa vs. Mastercard

xtb
Predchádzajúci článokKonkurencia Netflixu, služba Disney+ už má 95 mil. používateľov
Ďalší článokPodvod YuanPay Group, je táto udalosť oficiálne prvým podvodom v oblasti kryptomien v roku 2021?
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno