Pandémiou zasiahnuté podnikanie

Jedným z najviac pandémiou postihnutých odvetví bola gastronómia, pričom mnohé reštaurácie z dôvodu obmedzení museli zatvoriť svoje dvere a boli odkázané na donášku. Dnes je situácia voľnejšia, avšak stále si nemôžu úplne vydýchnuť, keďže nové varianty prinášajú zákazníkom a politikom ďalšie vrásky. Práve kvôli týmto problémom poklesli akcie mnohých inak rýchlo rastúcich reštauračných sietí, ktoré zvykli prinášať investorom vo vybraných prípadoch vysoko nadpriemerné výnosy.

Žiarivým príkladom sú napr. akcie McDonald´s, ktorých výnos od vstupu na burzu predstavuje viac ako +600 000 % alebo akcie Starbucks, ktoré stúpli o viac ako +45 000 %. Je jasné, že minulosť prinášala investorom vskutku väčšie príležitosti a vybrať takých víťazov ako sú vyššie spomenuté firmy je extrémne náročne, ale po príležitostiach je dobré sa obhliadať aj naďalej. V tomto článku sa preto pozrieme na akcie Cheescake Factory a akcie Domino´s Pizza.

Akcie Cheescake Factory

Cheesecake Factory je jednou 15. najväčšou verejne obchodovanou reštauračnou sieťou na svete, ktorej trhová kapitalizácia v súčasnosti dosahuje hodnotu 1,88 miliardy dolárov. Spoločnosť prevádzkuje reťazce Cheescake Factory, North Italia a inkubačné kolekcie reštaurácií v rámci svojho konceptu Fox Restaurants Concepts (FRC). Tie sú prevažne umiestnené v USA a v Kanade, kde ich je 308. Medzinárodná expanzia firmy zatiaľ nie je tak výrazná, keď v zahraničí je podniká na základe licenčných zmlúv v Mexiku, Číne a na Blízkom Východe s 29 reštauráciami.

Pandémia Covid-19 narušila stabilne rastúci biznis Cheescake Factory a uvrhla ho do mínusových čísel. V roku 2020 tržby firmy klesli o 20,1 % na 1,98 miliardy dolárov, zatiaľ čo strata dosiahla výšku 277,1 milióna dolárov a negatívny voľný cashflow 47,4 milióna dolárov. Ďalším mínusom, ktorý spôsobil v minulom roku pokles akcií bolo pozastavenie vyplácania dividendy. Okrem pandémie musí manažment podniku riešiť taktiež problémy s rastúcimi nákladmi na pracovnú silu, ktoré medziročne stúpli o 37,1 %, ale aj so zvyšujúcimi sa cenami potravín.

Ukazovateľ20202019201820172016201520142013
Tržby (mil. $)1 983,22 482,72 332,32 260,52 275,72 100,61 976,61 877,9
Zisk (mil. $)-277,1127,399,0157,4139,5116,5101,3114,4
Voľný cashflow (mil. $)-47,4145,0188,4118,0200,693,8125,798,5
Zdrojové údaje: macrotrends.net

Na základe posledného 3. štvrťroku končiaceho 30. septembra však vidno postupné zotavovanie podnikania, keď spoločnosť Cheescake Factory zaznamenala tržby 754,5 miliónov dolárov, čo je o 46 % viac ako pred rokom a o 29 % viac ako v roku 2019. Rast príjmov bol ťahaný predovšetkým stabilným nárastom pobočiek, ktorých počet stúpol v porovnaní s minulým rokom o 18 jednotiek, ale aj pozitívnym rastom predaja v jednotlivých reštauráciách a to o 8,3 % oproti roku 2019. Výsledok hospodárenia sa zas zostal z -$0,76 na akciu do zisku $0,64 na akciu.

Na základe interného prieskumu je ďalšou pozoruhodnou štatistikou, že pobočky zaznamenali významný nárast návštev. V priemere ich zákazníci navštevovali 20x za rok, pričom pred pandémiou ich navštevovali 14x ročne.

Cheesecake Factory, North Italia, FRC

Spoločnosť plánuje expandovať na súčasných trhoch stabilným tempom 7 %, pričom v ďalšom roku by mala otvoriť 20 nových reštaurácií v rámci existujúcich trhov. Pre každý svoj koncept má manažment svoje vlastné ciele. Pobočky Cheescake Factory by mali expandovať tempom 3 %a ž 4 % ročne, zatiaľ čo reťazec North Italia ako aj FRC 20 % ročne. Veríme, že rozvážna expanzia je v tomto odvetví vhodnejší koncept ako rýchly, neukočírovaný rast.

Výhodou firmy je tiež fakt, že príjmy má diverzfikované prostredníctvom viacerých reťazcov a táto výhoda by sa mala ešte stupňovať vďaka modelu FRC. Fox Restaurants Concepts spoločnosť získala v roku 2019 a ide v podstate o inkubátor reštaurácií. Cheescake Factory tak má v rámci svojho FRC konceptu niekoľko potenciálnych reštaurácií ako napr. Flower Child, Culinary Dropout, Blanco či úspešne zavedený projekt North Italia. Ak by v rámci svojho inovatívneho projektu FRC vyprodukovalo nový úspešnú sieť, pre investorov by to bola výhra.

Čo by mohlo investorov od akcií Cheescake Factory naopak odrádzať je nie zrovna najlepšia súvaha. Pri ukončení tretieho štvrťroka 2021 mala spoločnosť k dispozícií 131 miliónov dolárov, zatiaľ čo dlh predstavoval 1,83 miliardy dolárov. Hoci nejde u úplne hrozivé čísla a firma by mala byť schopná svoje záväzky bez problémov splácať, väčšina by privítala menší dlh, prípade vyššiu rentabilitu spoločnosti, aby zisk kryl úroky väčším pomerom.


Akcie Cheescake Factory v marci 2020 po prepuknutí pandémie sa dostali na svoje 10 ročné minimum, keď poklesli až o -63,5 % na cenu $14,38. V priebehu jedného roka sa však plne spamätali a stúpli na takmer historicky rekordnú úroveň $65,81. Z tejto hodnoty nabrali opäť reverzný smer až sa dostali na súčasnú výšku $36,1, čo predstavuje pokles o -45,1 %.

K dnešnému dňu sa zdajú byť vzhľadom na všetky fundamenty férovo ocenené, aj keď výrazne lacnejšie oproti lídrom vo svojom odvetví (viď tabuľka na konci článku). Optimizmus investorov ohľadom akcie Cheescake Factory vrátiť v prípade, že manažment obnoví vyplácanie dividendy. Je to taktiež v plnom záujme ľudí vo vnútri podniku, keďže insideri vlastnia 6,8 % akcií firmy, čo je vždy pozitívom.

Akcie Domino´s Pizza

Domino’s Pizza je najväčšia sieť pizzerií ​​na svete s viac ako 18 300 reštauráciami vo viac ako 90 štátoch vrátane Slovenska. Spoločnosť bola založená v roku 1960 a rovnako ako Cheescake Factory jej pobočky sú kombináciou franšíz a obchodov vlastnených samotnou firmou. Sieť pizzérií Domino´s Pizza sa stala úspešnou vďaka cenovo prijateľným produktom, inovatívnosti a efektívnym službám. Firma generuje príjmy a zisky účtovaním licenčných poplatkov svojim franšízantom a prevádzkovaním niekoľkých vlastných predajní.

Ide o 6. najcennejšiu verejne obchodovanú reštauračnú sieť na svete, ktorej trhová hodnota dosahuje 16,9 miliardy dolárov. Úspešnosť podnikania možno názorne vidieť aj na číslach v tabuľke nižšie. Spoločnosti sa podarilo medzi rokmi 2013 a 2020 viac ako zdvojnásobiť výšku tržieb, zatiaľ čo zisk aj voľný cashflow stúpli takmer 3,5 násobne na zhruba pol miliardy dolárov. O sile biznisu svedčí aj fakt, že pandémia čísla Domino´s Pizza v podstate vôbec neovplyvnili a všetky dôležité metriky rástli naďalej.

Ukazovateľ20202019201820172016201520142013
Tržby (mil. $)4 117,43 618,83 432,92 788,02 472,62 216,51 993,81 802,2
Zisk (mil. $)491,3400,7362,0277,9214,7192,8162,6143,0
Voľný cashflow (mil. $)504,2423,6282,7258,1238,8241,2131,4153,6
Zdrojové údaje: macrotrends.net

Manažment spoločnosti v prezentácií investorom informoval, že Domino´s Pizza má na trhu v USA, ktorý je s takmer 6 500 reštauráciami jeho kľúčový trh, podiel 22 % a na trhu donášky pizze v USA dokonca 36 % podiel. Hoci by sa mohlo zdať, že tento trh je plne saturovaný vedenie firmy odhaduje, že odvetvie rýchleho občerstvenia s pizzou by malo v najbližších rokoch rásť tempom 3 % až 6%.

Priestor na rast má aj samotný podnik. Ten chce postupom času zvýšiť svoju prítomnosť na americkom trhu až na 8 000 pobočiek. V medzinárodnom meradle chce počet svojich reštaurácií takmer zdvojnásobiť, pričom priestor na expanziu jej dávajú predovšetkým menej rozvinuté krajiny ako India, Mexiko, Turecko, Čína a Brazília. Aktuálny plán firmy je rozširovať svoj reťazec o 6 % až 8 % v priemere za rok.

Veľkou výhodou Domino´s Pizza je aj úroveň inovácií. Spoločnosť sa snaží klásť dôraz na automatizáciu procesov a už niekoľko rokov s firmou Nuro intenzívne pracuje na donáškových robotoch. V súčasnosti sa táto technológia testuje v Houstone a hoci nie je pravdepodobné, že sa budú o pár rokov ulicami preháňať donáškové roboty s pizzami, v dlhodobom horizonte môže táto technológia spoločnosti poskytnúť konkurenčnú výhodu a výrazne šetrenie nákladov v oblasti ľudskej práce.

Domino's Pizza website accessibility: Supreme Court won't hear case
Zdroj obrázku: USA Today

Avšak aj bez donáškových robotov má máloktorá spoločnosť tak silný a odolný biznis model ako práve Domino´s Pizza a to je aj dôvod, prečo je medzi investormi populárna. Odolnosť podnikania a jeho vysoká rentabilita, ktorá sa pretavuje do stabilne rastúcich príjmov sa v konečnom dôsledku odzrkadľuje aj na tom, ako vracia firma hodnotu späť smerom k akcionárom.

Robí tak skrz kombináciu vyplácania dividendy a odkupovania vlastných akcií, čo je pre akcionárov veľmi priaznivý model. Súčasný dividendový výnos je na úrovni 0,81 %, pričom sa konštantne zvyšuje už od roku 2016 a aktuálny plán spätných odkupov akcií z roku 2021 znie na 1,1 miliardy dolárov.

Pri pohľade na súvahu možno konštatovať v podstate identickú situáciu ako v prípade Cheescake Factory. Firma disponuje hotovosťou v hodnote 295,4 milióna dolárov, zatiaľ čo dlh je vo výške 5,3 miliardy dolárov. Mnoho investorov by pravdepodobne vítalo lepší pomer, resp. nižší dlh, ale pri pohľade na množstvo generovaného cashflowu sa zdá byť výška dlhu v poriadku.


Ako sme spomínali vyššie akcie Domino´s Pizza patria medzi investormi medzi obľúbené a to z očividných dôvodov. Pri pohľade na výkonnosť akcií sa tiež niet čomu čudovať. Za posledných 12 mesiacov stúpli o +25,96 %, čím prevyšujú výkonnosť indexu S&P 500, ktorý vzrástol o +20,48 % a za posledných 5 rokov vzrástli o +179,62 %, pričom S&P 500 „len“ o +101,52 %.

V podstate jediný problém, ktorý môže investorov pri pohľade na akcie Domino´s Pizza trápiť je ich cena. Tá napriek poklesu o -17,3 % z najvyššej hodnoty je stále aj vzhľadom na všetky ďalšie pozitíva pomerne vysoká.

Ocenenie akcie Cheescake Factory a akcie Domino´s Pizza

SpoločnosťCheescake FactoryDomino´s Pizza
Cena akcie$36,54$469,39
P/S0,64,1
P/E281,135,7
Forward P/E11,830,1
P/OCF10,725,5
P/FCF17,529,2
EV/EBITDA25,2
Dividendový výnos0,81 %
Vlastný odkup akciínieáno

Pri pohľade na ocenenie oboch firiem sa javia akcie Cheescake Factory lacnejšie, avšak to aj z pochopiteľných dôvodov. Kým koncept spoločnosti Cheescake Factory počas pandémie trpel v dôsledku čoho musel manažment stopnúť vyplácanie dividendy, biznis Domino´s Pizza v podstate ďalej prekvital, pokračoval v dividendách a tiež vyhlásil rekordný odkup akcií.

Veríme, že Domino´s Pizza má lepší model podnikania a akcie tejto siete by sme v našom portfóliu videli radšej, avšak stále vysoká cena nás od kúpy naďalej odrádza a preto by sme v krátkodobom až strednodobom horizonte volili skôr kúpu akcií Cheescake Factory.

Zo sekcie vs:

Akcie Roku vs. FuboTV: ktoré sú lepšie?
Akcie Activision Blizzard vs. Ubisoft: ktoré sú lepšie?
Akcie Starbucks vs. McDonald´s: ktoré sú lepšie v roku 2021?
Akcie Airbnb vs. Booking: ktoré sú lepšie pre rok 2021?
Akcie Nvidia vs. AMD, ktoré sú lepšie?
Akcie Broadcom vs. Skyworks: Ktoré sú lepšie?
Akcie Coca-Cola vs. Pepsi: Ktoré sú lepšie v roku 2021?
Akcie Facebook vs. Google. Ktoré sa oplatí kúpiť viac začiatkom roka 2021?
Akcie Ryanair vs. WizzAir: Ktoré sú lepšie?
Akcie Visa vs. Mastercard v roku 2021

etoro
Predchádzajúci článokTOP 5 investičných rád od expertov na rok 2022
Ďalší článokAkcie Netlifx sa po zverejnení ďalšieho štvrťroku prepadajú o 21,5 % pod úroveň $400
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno