Airbnb vs. Booking

Cestovný trh zažil v minulom roku šok, keď pandémia zmietla viaceré podniky z trhu. Hotely vo väčšine prípadov zívali prázdnotou, reštaurácie sa museli prispôsobiť na donáškovú službu, lietadlá sa odlepili od zeme len výnimočne a výrazný prepad zažili i platformy poskytujúce rôzne služby typické pre cestovanie ako sú rezervácie či už hotelov, leteniek či doplnkových služieb. Situácia sa pritom výrazne nezlepšovala ani v súčasnom roku. Až doteraz. Akcie Airbnb

Odpoveď na pandémiu sme podľa očakávaní našli v očkovaní. Tam kde je najvyššia miera zaočkovanosti populácie, počet prípadov rýchlo klesá a ekonomiky sa začínajú otvárať. My sa v tomto článku pozrieme na akcie 2 spoločností, ktoré budú výrazne profitovať zo zlepšenej situácie, uvoľnenia opatrení a tiež z rastu globálneho cestovateľského trhu, ktorý by sa mal z pandémie spamätať v roku 2023.

Na obrázku nižšie je uvedený počet medzinárodne cestujúcich z hľadiska jednotlivých regiónov ako aj predpoveď vývoja do roku 2030. Iba za posledných 20 rokov sa počet cestujúcich približne zdvojnásobil a v ďalšej dekáde by mal atakovať úroveň 1,8 miliardy.

Globálny trh cestovania, cestovateľský trh
Zdroj: GeoJam

Dve firmy, ktoré by mali výrazne profitovať z rozmachu cestovania sú Airbnb a Booking. My sa pozrieme na to či sú momentálne lepšie akcie Airbnb alebo akcie Booking.

Akcie Airbnb

Airbnb poskytuje platformu, prostredníctvom ktorej si môžu ľudia navzájom poskytovať, resp. zdieľať ubytovanie čím obchádzajú klasické rezervačné portály. Pre väčšinu cestovateľov takýto model prináša výhodu v podobe ušetrených peňazí. Okrem toho si ľudia môžu na platforme v rámci blízkeho okolia vyhľadať a objednať rôzne zážitky a atrakcie. V dobe koronakrízy dokonca firma spustila funkciu online zážitkov, čo predstavuje možnosť pre ľudí dostať sa na určité miesta aspoň prostredníctvom sprievodcu. V rámci online zážitkov Airbnb taktiež sprostredkúva workshopy či školenia.

Firma si užívala v posledných rokoch rýchly vzostup a pravidelne sa umiestňovala v rebríčku najhodnotnejších startupov sveta, keď povedomie o jej platforme rovnako ako jej príjmy raketovo rástli. Dnes sú služby Airbnb dostupné vo viac ako 100 000 mestách po celom svete a úspešne konkurujú väčším spoločnostiam ako Booking či Expedia. Na grafe nižšie možno vidieť vývoj tržieb od roku 2012 do roku 2020. Za ten čas sa výnosy podniku zvýšili zo 100 miliónov dolárov na 4,8 miliardy dolárov v roku 2019. V poslednom roku bol rast spoločnosti pribrzdený z dôvodu spomínanej pandémie.

Vývoj tržieb spoločnosti Airbnb v miliardách dolárov
Vývoj tržieb spoločnosti Airbnb v miliardách dolárov

O veľkosti podniku svedčí i fakt, že prostredníctvom Airbnb si ľudia každý rok rezervujú ubytovania v hodnote desiatok miliárd dolárov, avšak napriek tomu, že firma si už vybudovala výbornú pozíciu na trhu, stále nie je zisková, pričom v poslednom roku strata dokonca takmer prevýšila ročné tržby. Pozitívom je, že s výnimkou posledného roku dokáže aspoň tvoriť pozitívny cashflow.

V našom článku z piatka sme sa informovali, že Airbnb sa spmätáva z otrasu pandémie výrazne lepšie ako konkurencia aj ako predpokladali analytické odhady. Za prvý štvrťrok 2021 sa hodnota rezervácií vyšplhala na úroveň 10,3 miliardy dolárov a výnosy medziročne vzrástli o +5% na 887 miliónov dolárov, pričom Wall Street očakávala 720 miliónov. Pre porovnanie, tržby Bookingu a Expedie poklesli za rovnaké obdobie o -50% a -44%. Čistá strata však dosiahla hodnotu -1,2 miliardy dolárov.

Hoci čísla ukázali, že koncept Airbnb je menej náchylný na obrovské výpadky v globálnom cestovaní ako v prípade spomínanej konkurencie vo forme Bookingu alebo Expedie, obrovská strata vygenerovaná počas jediného štvrťroku by mala optimizmus výrazne ochladiť.

Vedenie spoločnosti v správe taktiež vyzdvihlo svoju konkurenčnú výhodu vyhlásením, že Airbnb nie je iba služba pre cestovanie, ale pre bývanie ako také. Firma tým podotýka na fakt, že až 24% vygenerovaných tržieb prichádza nie z krátkodobých rezervácií typických pre cestovanie, ale z dlhodobých prenájmov, ktoré majú trvanie 28 a viac dní a až 50% tržieb z prenájmov dlhších ako 7 nocí.


Akcie Airbnb debutovali na burze v minulom roku a hoci sa pôvodne očakávalo, že cena akcií bude pri IPO na úrovni okolo $50, obchodovanie v prvom dni vystúpilo až na hodnotu $150. Postupom času sa vyšvihli až na svoje maximum $219,94, ale aktuálne sa akcie Airbnb obchodujú o cca -36% nižšie.

Akcie Booking

Spoločnosť Booking väčšina z nás pozná ako najväčšiu online cestovnú kanceláriu na svete, prostredníctvom ktorej si rezervujeme ubytovanie v hoteloch. Avšak jej biznis je omnoho väčší, keďže pod Booking patria aj ďalšie značky ako Rentalcars, Kayak, Priceline, Agoda, OpenTable či Momondo.

Prostredníctvom týchto značiek Booking pôsobí taktiež ako líder v oblasti sprostredkovania ubytovania v Ázii (Agoda), prenájmu automobilov (Rentalcars), vyhľadávačov a porovnávačov cestovateľských itinerárov (Kayak), sprostredkovateľov rezervácií v reštauráciách (OpenTable) či cestovateľských blogov (Momondo). Platformy týchto značiek ponúkajú i ďalšie komplementárne cestovateľské služby, vďaka čomu má spoločnosť Booking podchytené takmer celé odvetvie. Akcie Airbnb

Hoci sa to na prvý pohľad nemusí zdať aj Booking ponúka dlhodobo výborné rastové príležitosti pre svojich investorov. Medzi rokmi 2012 a 2019 sa výnosy spoločnosti takmer strojnásobili, keď vzrástli z 5,26 miliardy na 15,07 miliardy dolárov a zisk na akciu sa zvýšil z hodnoty $27,66 na $111,82, čo predstavuje nárast o +304%. V roku 2020 sa výnosy spoločnosti prepadli o -55%, čím potvrdila, že je voči výpadkom náchylnejšia ako Airbnb.

Napriek výraznému prepadu príjmov však Booking ukázal silu svojho biznisu tým, že napriek ťažkej situácii dokázal vytvoriť malý zisk a pozitívny cashflow. Za to vďačí taktiež v podstate bezkonkurenčne najlepšej rentabilite v danom segmente, ale aj diverzifikácií podnikania.

Akcie Booking
Vývoj výnosov a čistého zisku v miliardách dolárov

Akcie Booking sa aktuálne nachádzajú veľmi blízko svojej maximálnej úrovni čo potvrdzuje optimizmus investorov, že situácia sa zlepšuje a najväčší hráč na cestovnom trhu z toho bude ťažiť. Analytici predpokladajú, že v roku 2023 by mali príjmy dosiahnuť výšku 14,5 miliardy dolárov a rok 2024 by už mohol byť pre Booking znova rekordný.


Porovnanie vybraných ukazovateľov

V tabuľke nižšie sú zobrazené najdôležitejšie údaje, ktoré porovnávame ešte aj s ďalším významným konkurentom oboch spoločností s Expediou. Ako referenčnú hodnotu sme vybrali rok 2019, ktorý nebol ovplyvnený pandémiou nakoľko veríme, že táto situácia čoskoro pominie alebo stratí súčasný význam a výsledky za rok 2020 by boli veľmi skreslené.

UkazovateľAirbnbBookingExpedia
Kapitalizácia (mld. $)8793,725,25
Výnosy 2019 (mld. $)4,8115,0712,07
Čistý zisk 2019 (mld. $)-4,584,870,57
Voľný cashflow 2019 (mld. $)0,094,51,61
P/S18,096,222,09
P/E20,3444,66
P/FCF89420,8215,68
Spätné odkupy akcií za 3r-4,75,51,8
Zdrojové údaje: MarketWatch

Prvou vecou, ktorá bije do očí je trhová kapitalizácia resp. trhové ocenenie jednotlivých spoločností. Hoci Airbnb má 3x menšie príjmy ako Booking a 2,5x menšie ako Expedia má vyššiu hodnotu ako druhá menovaná spoločnosť a takmer dosahuje úroveň Bookingu. Dokonca ešte pár týždňov dozadu bol Airbnb ocenený na vyše 100 miliárd dolárov.

Ešte lepším indikátorom ako nerovnomerne sú firmy ocenené je fakt, že zatiaľ čo v súčasnosti by ste ako investor pri kúpe akcie Airbnb zaplatili 18,09 dolára za 1 dolár ročných tržieb, kdežto za akcie Booking by ste zaplatili 20,34 dolára za 1 dolár nie tržieb, ale zisku. Ostatné ukazovatele potvrdzujú tento nepomer.

Zhodnotenie

Akcie Airbnb vskutku vyzerajú byť v porovnaní s konkurenciou draho a sme presvedčení, že drahé naozaj aj sú. Spoločnosť síce má svetlé rastové príležitosti pred sebou, inovatívny manažment, ktorý potvrdil svoje schopnosti zareagovaním na výzvy pandémie a tiež konkurenčnú výhodu v dlhodobých prenájmoch, ale zároveň nie je zisková a vysoké akciové kompenzácie riedia hodnotu pre investorov.

Podľa nášho názoru je Airbnb skvelá firma, ktorá bude v budúcnosti rásť naďalej rýchlym tempom a aj príchod ziskovosti je len otázka času, avšak premrštená cena akcií nás odrádza od jej kúpy a okresáva ziskové príležitosti. Booking sa momentálne tiež nejaví zrovna lacno, avšak z hľadiska reálnych očakávaní je cena akcií viac opodstatnená.

Navyše podnik ponúka omnoho väčšiu diverzifikáciu a hmatateľné výsledky v porovnaní s Airbnb. Tieto výsledky v podobe zisku manažment vracia akcionárom prostredníctvom spätných odkupov akcií, keď iba za posledné 3 roky Booking odkúpil vlastné akcie v hodnote 16 mld. dolárov, resp. zo zisku financuje ďalší rast a akvizície.

Momentálne nám teda lepšie vychádzajú akcie Booking, čo sa však môže zmeniť ak by akcie Airbnb pokračovali v poklese až na hodnotu niekde okolo $75 – $85. Akcie Airbnb

Ďalšie zaujímavosti zo sveta investovania

xtb
Predchádzajúci článokAT&T plánuje vytvoriť ďalšieho streamovacieho giganta spojením HBO a Discovery
Ďalší článokWarren Buffet sa vo veľkom zbavoval viacerých akcií a nakúpil jedine akcie Aon
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno