Trh videohier

Trh s videohrami patrí v posledných rokoch medzi tie najdynamickejšie vôbec a ťaží predovšetkým z rozmachu hier na platformách ako sú smartfóny či tablety. Príjmy z týchto dvoch platformách pritom v roku 2020 dosiahli 77,2 miliárd dolárov, čo predstavuje zhruba 48% celkových výnosov a presahujú tak výnosy hier určených pre herné konzoly – 45,2 miliardy dolárov a PC – 36,9 miliardy dolárov. Akcie Activision Blizzard

Herné odvetvie tak v roku 2020 dosiahlo celkovú hodnotu 159,3 miliardy dolárov, čo je o +9,3% viac ako pred rokom. Očakáva sa, že tento rastúci trend by mal nielen pokračovať, ale dokonca zrýchliť. Podľa Statista by mal trh s videohrami do roku 2025 vzrásť až na 268,8 miliardy dolárov, čo predstavuje dvojciferný priemerný medziročný nárast.

Tieto prognózy neprekvapivo lákajú aj investorov, ktorých priťahujú viaceré spoločnosti z tohto odvetvia. Navyše aktuálne zažívajú herné akcie relatívne výraznú korekciu na burze a to otvára možnosti na lepšie vytvorenie pozície v daných firmách. V tomto článku sa preto pozrieme na 2 akcie, ktoré patria na tomto trhu medzí lídrov a na to, ktoré sú lepšie: akcie Activison Blizzard alebo Ubisoft.

Activison Blizzard

Activison Blizzard je americká firma, ktorá so svojou trhovou kapitalizáciou na úrovni 63 miliárd dolárov patrí medzi najhodnotnejšie herné spoločnosti na svete. Vznikla v roku 2008 spojením vydavateľstiev Activison a PC Blizzard, pričom medzi jej najznámejšie tituly patria hry ako Call of Duty, World of Warcraft, Diablo, Overwatch, Startcraft či Candy Crush. Vďaka týmto hrám Activison Blizzard každý rok oslovuje viac ako 400 miliónov aktívnych používateľov.

Rok2015 2016 2017201820192020
Výnosy (mld. $)4,666,617,027,506,498,09
Voľný Cashflow (mld. $) 1,152,022,061,661,722,17
Čistý zisk (mld. $) 0,880,960,271,851,502,20
Zisk na akciu (EPS)1,191,280,362,401,952,82
Zdrojové údaje: Macrotrends

Medzi rokmi 2015 a 2020 sa tržby podniku zvýšili zo 4,66 miliardy na 8,09 miliardy dolárov, čo predstavuje nárast o +73,6%. Vďaka vyššej operatívnej efektívnosti rástol čistý zisk na akciu za rovnaké obdobie ešte rýchlejšie, keď vzrástol z $1,19 na $2,82 (+137%) a voľný cashflow stúpol o +88,7%.

Activsion Blizzard v posledných rokoch ťažil z rozvoja mobilného herného priemyslu. Zatiaľ čo v roku 2015 mobilné hry vygenerovali príjmy vo výške 418 miliónov dolárov, v roku 2020 to už bolo 2,56 miliardy dolárov, čo značí nárast o +612%. Podiel príjmov z mobilných aplikácií na celkových príjmov sa tak zvýšil z 9,0% na 31,6%. V prezentácii posledných kvartálnych výsledkov manažment Activison Blizzard informoval, že hra Call of Duty Mobile je na ceste tvoriť 1 miliardu dolárov v tržbách už tento rok a naďalej rastie dvojciferným tempom. Úspech žnú taktiež ďalšie hry King a Candy Crush.


Akcie Activision Blizzard
Zdroj obrázku: The Fountain Group

Tieto úspechy na poli mobilných hier vedú spoločnosť taktiež za ďalším rekordným rokom. Podľa analytikov by mali príjmy Activsion Blizzard dosiahnuť v roku 2021 hodnotu 8,8 miliardy a v roku 2022 9,8 miliardy dolárov a zisk na akciu stúpnuť na $3,82, resp. na $4,38.

Veľké očakávania zároveň prináša dlho očakávané vydanie hry Diablo II: Ressurected, ktoré je naplánované na 23. septembra na PC a herné konzoly. Ide o vylepšenú verziu hry Diablo II, ktorá sa stala hitom na celom svete a stala sa jedným z priekopníkov v oblasti RPG. Vedenie firmy taktiež aktuálne pracuje na mobilnej verzii hry Diablo Immortal, pričom svetlo sveta by mohla uzrieť v prvej polovici roku 2022. Hra by mohla vytvoriť podobne veľký zdroj príjmov ako mobilná verzia Call of Duty.


Napriek pozitívnemu vývoju z predošlých rokov a potenciálu, ktorý má podnik pred sebou sa však akcie Activision Blizzard v posledných mesiacoch celkom výrazne prepadli. V doterajšom priebehu roka s výkonom -12,6% výrazne zaostávajú za indexom S&P500, ktorého cena vzrástla o +20,75% a od svojho maxima z februára poklesli už o -22,3%.

Dôvodom tohto poklesu je ohlásený vstup Netflixu do herného priemyslu a pracovné spory. Spoločnosť bola totiž obvinená z toxickej, sexistickej kultúry na pracovisku a štát California ju zažaloval tiež z dôvodu rodovej nerovnosti. Ani jedna z vecí rozhodne investorov nepoteší, avšak na čísla firmy by nemali mať výrazný dopad.

Ubisoft

Francúzska spoločnosť Ubisoft bola založená v roku 1986 vo Francúzsku piatimi bratmi z rodu Guillemotovcov a dnes patrí medzi najväčších vydavateľov videohier na svete, pričom jej súčasná trhová kapitalizácia je na úrovni 8,1 miliardy dolárov. Medzi najznámejšie hry podniku patria: Assasin´s Creed, Far Cry, Watch Dogs, Rainbow Six, Heroes či Just Dance. Podľa prezentácie pre investorov publikovanej v máji tohto roka používalo hry od Ubisoftu celkovo až 141 miliónov ľudí.

Rok 20172018201920202021
Výnosy (mld. €)1,46 1,731,851,592,22
Voľný Cashflow (mil. €) 593643911513880
Čistý zisk (mil. €) 108139100-126103
Zisk na akciu (EPS)0,921,180,89-1,120,82
Zdrojové údaje: WSJ

Rast výnosov Ubisoftu bol v porovnaní s rastom Activison Blizzard omnoho viac kostrbatý a medzi rokmi 2017 a 2021 sa tržby zvýšili o +52,1%, z 1,46 miliardy na 2,22 miliardy eur. Voľný cashflow stúpol z 593 miliónov na 880 miliónov eur, čo predstavuje nárast o +48,4% a zisk za sledované obdobie poklesol z 0,92€ na 0,82€ na akciu. Práve pokles ziskovosti je hlavným kameňom úrazu, prečo akcie Ubisoft v posledných rokoch nedosahujú také výsledky zvyšok herného odvetvia.

Aj napriek výbornému hernému portfóliu, ktoré Ubisoft vlastní však firma nedosahuje dostatočnú hospodársku efektívnosť, čo vidno na ziskovej marži, ktorá je zobrazená v tabuľke nižšie. Práve zlepšenie sa v tejto oblasti bude pre manažment veľká výzva v najbližších rokoch. Ak sa to vedeniu spoločnosti podarí, investori sa môžu tešiť na vysoké výnosy. Taktiež možno očakávať, že podnik zvýši svoju prítomnosť v oblasti mobilných hier, keďže príjmy z tejto oblasti tvorili v roku 2020 iba 8% celkových tržieb, čo je významne menej ako v prípade Activision Blizzard.

Hry od Ubisoft
Zdroj obrázku: Ubisoft

Investori si taktiež veľa sľubujú aj od nových hier, ktoré podnik vyvíja. Medzi najočakávanejšie patria predovšetkým Avatar (2022) a Star Wars (2023), ktoré ak budú kvalitne spracované môžu vďaka filmovým predlohám prilákať milióny hráčov. Ubisoft taktiež spolupracuje s Disney na vytvorení voľného herného sveta, ktorý by mohol byť dokončený v roku 2023. Zaujímavou, avšak dosť nákladnou cestou pre francúzsky podnik však bude plánovaná expanzia do filmového priemyslu. Týmto krokom sa bude snažiť naplno využiť obľúbené príbehy zo svojich hier a poskytnúť ich vo filmovej podobe svojim fanúšikom.


Akcie Ubisoft majú v doterajšom priebehu roka ešte horší výkon ako akcie Activsion Blizzard, keď sa ich cena znížila o -29,07% a od svojho maxima z júla 2018 poklesli dokonca o -48,2%. Tento vývoj bol spôsobený najmä zhoršenými finančnými výsledkami, avšak súčasná cena akcií sa môže javiť vzhľadom na potenciál celkom lákavá.

Porovnanie a zhodnotenie

FirmaActivison BlizzardUbisoft
Trhová kapitalizácia (mld. $)638,1
P/S7,113,19
P/E24,3565,34
Forward P/E20,8424,27
P/FCF25,5774,05
EV/EBITDA15,827,69
Ø Rast výnosov za 3r4,3%7,6%
Čistá zisková marža29,18%4,64%
Dividendový výnos0,58%
Zdrojové údaje: GuruFocus

Na prvý pohľad, keď porovnáte trhovú kapitalizáciu a výnosy jednotlivých firiem, môže sa Vám zdať, že akcie Activison Blizzard sú omnoho drahšie, keďže americká spoločnosť má po prepočítaní tržieb Ubisoftu z eur na doláre zhruba 3x vyššie výnosy, avšak kapitalizácia je väčšia takmer osemnásobne. Problém je v tom spomínanej efektivite. Zatiaľ čo Activison Blizzard má ziskovú maržu na úrovni 29,18%, čo je výborný výsledok, Ubisoft ju má iba vo výške 4,64%, čo je naopak veľmi podpriemerný výsledok.

Tento fakt sa následne pretavuje do ostatných ukazovateľov ako pomer ceny akcie a zisku na akciu (P/E) či pomer ceny akcie a voľného cashflowu na akciu (P/FCF), podľa ktorých už vyzerajú byť lacnejšie akcie Activision Blizzard. Ďalším dôležitým faktorom je dividendový výnos, ktorého ročná hodnota je v prípade Activision 0,58%, zatiaľ čo Ubisoft dividendu nevypláca.

Momentálne sa javia akcie Activison Blizzard lepšie a hlavne bezpečnejšie, ale ak manažment Ubisoftu dokáže zlepšiť hospodárnosť, väčší potenciál tkvie práve v tejto spoločnosti.

Zo sekcie vs:

Akcie Starbucks vs. McDonald´s: ktoré sú lepšie v roku 2021?
Akcie Airbnb vs. Booking: ktoré sú lepšie pre rok 2021?
Akcie Nvidia vs. AMD, ktoré sú lepšie?
Akcie Broadcom vs. Skyworks: Ktoré sú lepšie?
Akcie Coca-Cola vs. Pepsi: Ktoré sú lepšie v roku 2021?
Akcie Facebook vs. Google. Ktoré sa oplatí kúpiť viac začiatkom roka 2021?
Akcie Ryanair vs. WizzAir: Ktoré sú lepšie?
Akcie Visa vs. Mastercard v roku 2021

xtb
Predchádzajúci článokSolana prekonala trhovú kapitalizáciu 50 miliárd dolárov
Ďalší článokAkcie UiPath sa po prudkom prepade blížia k svojej IPO cene
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno