Dodávky Airbusu
Airbus si udržal svoju korunu najväčšieho svetového výrobcu lietadiel už tretí rok po sebe, keďže v roku 2021 dodal 611 lietadiel, čo je o 8 % viac ako v predchádzajúcom roku, ukázali v pondelok údaje spoločnosti. Čísla poskytli Airbusu jednoznačný náskok v dodávkach, čo je hlavné meradlo odvetvia, po tom, čo Boeing dodal zákazníkom iba 302 lietadiel za prvých 11 mesiacov.
Po znížení výroby najmä v dôsledku pandémie zaznamenali výrobcovia lietadiel väčší dopyt po osobných lietadlách a nákladných lietadlách na stredné vzdialenosti, a to aj napriek globálnym obavám ohľadom Omicronu.
Airbus taktiež uviedol, že v roku 2021 predal 771 lietadiel, ale po zrušených objednávkach, sa konečné číslo predaných lietadiel dostalo na úroveň 507, čo je takmer dvojnásobok oproti roku 2020. Generálny riaditeľ Airbusu, Guillaume Faury, čísla komentoval slovami „prvé ovocie oživenia“ a dodal, že: „dopyt je skutočný“.
Boeing sa z pandémie zotavuje pomalšie, pretože rieši zároveň následky následky stroskotania svojich modelov 737 MAX spred niekoľkých rokov a problémy, ktoré pozastavili dodávky nového modelu 787 Dreamliner. Za iných okolností rozdiel medzi Airbusom a Boeingom v počte dodávok nemusel byť taký markantný, avšak v prvých 11 mesiacoch roku 2021 zákazníci zrušili až 429 z 829 objednaných lietadiel.
Dobrý štart do roku 2022
Airbus navyše začína rok 2022 s výborným momentom, keďže eviduje nedávne objednávky od Air France-KLM a Qantas. V pondelok výrobca lietadiel oznámil predaj ďalších 22 malých lietadiel typu A220 floridskej leasingovej firme Azzora.
Oblasť, v ktorej však Airbus naďalej zaostáva za svojím hlavným konkurentom je oblasť prepravných lietadiel, po ktorých prudko rastie dopyt v dôsledku rozmachu online nakupovania. Európsky podnik zaknihoval prvé objednávky na svoje nové nákladné modely A350, hoci čiastočne výmenou za cestovných lietadiel na prepravné.
Faury ďalej potvrdil plány na zvýšenie výroby menších lietadiel A320, ktoré konkurujú Boeingu 737 v najrušnejšej časti trhu, o približne 30 % na 65 mesačne do leta 2023. Tieto plány by sa podľa jeho slov mohli v polovici roka ešte zvýšiť.
Spolupráca s Plug Power
V októbri minulého roka Airbus oznámil spoluprácu s energetickým podnikom Plug Power, o ktorej sme informovali v našom článku Plug Power oznámil spoluprácu s Airbusom a optimistické roky pred sebou.
Cieľom kooperácie je vývoj lietadla poháňaného zeleným vodíkom. Plán priniesť zelenšie energie do leteckého priemyslu sú v súlade s cieľom Airbusu uviesť na trh lietadlá s nulovými emisiami už do roku 2035. Letecký gigant krátko predtým predstavil prvé tri potenciálne koncepcie lietadiel na vodíkový pohon a realizovateľnosť týchto modelov momentálne skúma práve so spoločnosťou Plug Power.
Akcie Airbus
Akcie Airbus sa už takmer úplne spamätali z prepadu, ktorý zažili s vypuknutím korekcie v januári 2020. Počas pre letecké spoločnosti ťažké obdobia akcie firmy klesli až o -64,5 % na €49,59, pričom dnes sa obchodujú už za €117,62. Na tejto cene investori platia za akcie Airbus 22,2 násobok zisku na akciu (P/E), 13,2 násobok voľného cashflowu na akciu (P/FCF) a 11,4 násobok EV/EBITDA.
Konsenzus analytikov je ohľadom európskeho výrobcu lietadiel naďalej optimistický, keď k 6. januáru im až 21 z 24 analytikov určilo rating BUY alebo OUTPEFORM. Ich priemerný cenový cieľ je €138, čo je o +17 % viac ako je súčasná cena akcií.