Cestovanie už nie je len o ubytovaní

Airbnb mení svoju identitu. Z platformy, ktorá pôvodne sprostredkovala bývanie, sa stáva komplexná cestovateľská služba. Spoločnosť reaguje na meniace sa správanie spotrebiteľov, ktorí po pandémii čoraz viac uprednostňujú kratšie a dostupnejšie domáce dovolenky pred dlhými a nákladnými cestami. Podľa prieskumu Bank of America sa tento rok chystá cestovať v rámci USA až 70 % Američanov, čo je nárast o 4 % oproti minulému roku.

Airbnb sa snaží týmto trendom strategicky prispôsobovať, pričom redizajnovaná aplikácia ponúka podľa CFO firmy oveľa viac než len ubytovanie. V pravý čas používateľovi navrhne doplnkové služby. Napríklad súkromných kuchárov, jogové lekcie či dokonca koncerty so známymi osobnosťami. Spoločnosť tak chce aby malo cestovanie spojené s ich aplikáciou ešte pridanú hodnotu. Inými slovami premieňa každú cestu na zážitok a ich aplikáciu na vášho sprievodcu.

Finančná riaditeľka Ellie Mertz tvrdí, že ide o naplnenie vízie zakladateľa Briana Cheskyho a tou je vytvorenie platformy, cez ktorú si rezervujete celý výlet, nie len strechu nad hlavou. Služby sú navyše podporené umelou inteligenciou, ktorá už dnes zabezpečuje rezervačné kontroly a zákaznícku podporu. Cieľom je vybudovať digitálneho pomocníka, ktorý bude vedieť, čo potrebujete, ešte skôr ako si to uvedomíte vy sami. Najnovšie čísla od Sherwoodu ukazujú, že iba 1 z 9 cestujúcich si vyberie Airbnb namiesto hotela. Firma tak plánuje tento rozdiel zmenšiť. Pomôcť má tomu investícia 200 až 250 miliónov USD do tohto projektu v tomto roku.

Čo na to akciový trh?

Vízia pekná, uznávame. No napriek ambicióznym plánom Airbnb dnes čelí realite, ktorú nemožno prehliadnuť. Od svojej premiéry na burze v roku 2020, ktorá patrila medzi najúspešnejšie IPO v technologickom sektore, zaznamenali akcie spoločnosti nepríjemný prepad. Súčasná cena je približne o 2 % nižšia než v deň uvedenia na burzu a o 35 % pod historickým maximom z roku 2021. Za posledný rok mesiacov stratila firma ďalších 7 % svojej trhovej hodnoty, pričom trhová kapitalizácia Airbnb je v dnešných dňoch približne na úrovniach pri IPO.

FT dsaa 1
Zdroj: Companiesmarket

Za týmto poklesom stoja viaceré faktory. Ekonomická neistota, vyššie úrokové sadzby a opatrnejší spotrebitelia po pandémii Covid-19. Do toho prichádzajú dlhodobé právne spory s talianskymi úradmi a zvyšujúci sa tlak regulácií na miestnych trhoch. Viaceré mestá, od Barcelony až po Amsterdam, zavádzajú tvrdé obmedzenia pre krátkodobé prenájmy. Regulácie majú chrániť trh s bývaním pre domácich obyvateľov, no zároveň obmedzujú rastový potenciál Airbnb v jeho pôvodnej podobe.

Barcelona chce do roku 2028 odstrániť takmer 10 000 ponúk krátkodobých prenájmov. V Amsterdame sú tieto služby obmedzené na 30 dní ročne a Lisabon v roku 2018 zakázal nové registrácie v historických štvrtiach. Najnovšie správy tiež nie sú príliš pozitívne pre Airbnb. Španielsko nariadilo spoločnosti stiahnuť viac ako 65 000 ponúk dovolenkových prenájmov zo svojej platformy. Tieto zásahy síce stabilizujú ceny nehnuteľností, ale výrazne komplikujú Airbnb jeho tradičný biznis model.

Riziko aj potenciál

Airbnb to v súčasnosti nemá ľahké. Jeho hlavný biznis čelí externým tlakom, no to zároveň tlačí na predstaviteľov spoločnosti byť kreatívny. Napríklad transformovať platformu, ako tvorcu moderného digitálneho cestovateľského asistenta. Nové segmenty, ako sú tematické zážitky, správa nehnuteľností či personalizované odporúčania, môžu priniesť nový rast. Výzvou bude preukázať investorom, že tieto inovácie dokážu byť rovnako výnosné ako pôvodné krátkodobé prenájmy. Zatiaľ však aspoň čiastočne firma investorov presvedčila, keďže akcie za posledný mesiac vzrástli o 25 %.

Aj napriek obavám si Airbnb udržiava náskok pred konkurenciou. Minimálne čo sa týka hrubých rezervácií. Očakáva sa, že hrubé rezervácie spoločnosti v tomto roku narastú o 11 %, kým Expedia a Booking.com dosiahnu len 4 až 6 %. Návrh má firma aj čo sa týka otázky tržieb, keďže tie idú ruka v ruke s hrubými rezerváciami. Avšak tú už je rozdiel podstate menší. Otázkou ale ostáva, či dokáže tento rast udržať aj na úrovni ziskov.

FT dsaa 2
Zdroj: Marketscreener

S viac než 5 miliónmi hostiteľov a vyše 1,5 miliardou sprostredkovaných rezervácií má teda Airbnb silný základ. Spoločnosť už raz zmenila spôsob, akým svet cestuje. Teraz stojí pred druhým pokusom a to vytvoriť platformu, ktorá spojí technológie, zážitky a dôveru trhu do uceleného príbehu. Ak sa jej to podarí, môže znova udávať tón, ako má vyzerať budúcnosť cestovania. Potom to ocenia aj investori, no konkurencia je silná, najmä zo strany firmy Booking.

Akcie Airbnb


Akcie firmy od začiatku roka vzrástli o +3,9 % a za posledných 12 mesiacov klesli o takmer -7 % na 136,6 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 34,8 násobok zisku na akciu (P/E), 30,4 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 29,7 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 84,3 miliardy USD.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.


ZDROJBloomberg, FinanceYahoo, Sherwood
Predchádzajúci článokAkcie CoreWeave sa po nevydarenom IPO za mesiac zdvojnásobili
Ďalší článokČo ponúkla investorom vývojárska konferencia Google I/O 2025?
Patrik, analytik a redaktor investičného portálu akcie.sk, prináša odborný pohľad na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho práca je zameraná na zvyšovanie investičnej gramotnosti na Slovensku prostredníctvom jasného a zrozumiteľného podania odborných finančných tém.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno