Walt Disney

Spoločnosť Walt Disney, ktorej sme sa venovali dopodrobna v našej vôbec prvej analýze, stratila od svojej najvyššej cenovej úrovne až polovicu trhovej hodnoty. Podpísalo sa pod to viacero faktorov od zatvorených zábavných parkov v dôsledku pandémie, otázok ohľadom schopností a postojov generálneho riaditeľa Boba Chapeka až po slabší rast streamingovej služby Disney+, ktorá mala byť hlavným zdrojom rastu v najbližších rokoch. V dôsledku vysokých výdavkov na programovanie a na tvorbu obsahu pre Disney+ sa tiež výrazne prepadla rentabilita najväčšej mediálnej spoločnosti na svete a zároveň prestala v roku 2020 vyplácať dividendy.

Tieto faktory sa podpísali pod to, že akcie Disney sa obchodujú na rovnakej cenovej úrovni ako v roku 2015, ale podľa nášho názoru odvtedy sa podnikanie firmy stalo neporovnateľne lepším. Spoločnosť pôsobí naprieč 4 segmentami (pre podrobnejší opis podnikania odporúčame si prečítať spomínanú analýzu):

  • Filmové a zábavné štúdia: Walt Disney, Pixar, Marvel, LucasFilm, 20th Century Studios, Searchlight Pictures, Blue Sky Studios
  • Parky, zážitky a produkty: Disneyland, DisneyWorld, zážitkové plavby, dovolenkové kluby,…
  • Mediálne siete: ESPN, abc, National Geographic, History, Fox, Disney
  • Direct-to-Consumer (Streaming): Disney+, Hulu, ESPN+

Prečo sa stalo podnikanie Disney za posledných 7 rokov lepším? V roku 2016 len za 4,05 miliardy spoločnosť získala pod svoju strechu filmové štúdio LucasFilm stojace za svetom StarWars, ktorý ma globálny úspech. Za tento čas sa na úplne inú kvalitatívnu úroveň dostalo filmové štúdio Marvel, ktorého filmy sa radia medzi najziskovejšie v histórií kinematografie. Najväčší optimizmus nám dodáva práve zameranie podniku na streamovacie služby. Keď firma spustila svoju vlajkovú streamovaciu službu Disney+, jej raketový rast prekvapil všetkých, akcionárov, verejnosť aj samotný manažment. Ten následne z nej spravil prioritu a dnes so 138 miliónmi mesačne platiacich zákazníkov je hlavným konkurentom Netflixu.

Disney
Údaje sú uvádzané v MIL.

Celkový počet predplatiteľov streamovacích služieb spoločnosti vrátane Hulu a ESPN+ dosiahol až 205,5 milióna a ako segment generujú už 5 miliárd v štvrťročných tržbách. Problémom je, že ich hospodárenie stále nedosiahlo bod zlomu. V druhom štvrťroku 2022 bola prevádzková strata segmentu vo výške 890 miliónov dolárov, čo ťahalo nadol aj celkové hospodárenie firmy.

Pesmisti upozorňujú na rastúcu konkurenciu v odvetví streamovacích služieb, kde pôsobí niekoľko veľmi silných hráčov ako Netflix, Amazon, Warner Bros. Discovery (HBO MAX) či Apple a tiež na potrebu vysokých výdavkov na tvorbu nového obsahu. Všetko sú to relevantné riziká, avšak podľa viacerých výskumov by mala priemerná domácnosť v ďalších rokoch mesačne predplácať 2 až 3 streamovacie služby. My veríme, že medzi ne budú patriť najmä Netflix a Disney+, keďže Netflix má ako pionier takmer neotrasiteľnú pozíciu a Disney+ má so svojimi právami a know-how najhodnotnejšie a najunikátnejšie filmové portfólio.

Vysoké výdavky na tvorbu obsahu pre streamovacie služby, kým sa nestanú samé rentabilnými by mali pomáhať financovať ostatné segmenty, ktoré sú generátormi veľmi silného cash flowu. Oblasť lineárneho vysielania len v poslednom štvrťroku vyprodukovala prevádzkový zisk 2,82 miliardy dolárov, zábavné parky 1,12 miliardy dolárov a spotrebiteľské produkty ďalších 640 miliónov dolárov.

 Q2 20 Q3 20Q4 20 Q1 21 Q2 21Q3 21Q4 21Q1 22Q2 22
Linear Networks7,036,017,017,696,756,966,707,717,12
DTC2,522,713,303,504,004,264,564,694,90
Content, licensing, other3,012,181,871,701,921,682,052,431,87
Eliminates of intrasegment-0,19-0,19-0,21-0,24-0,22-0,21-0,22-0,24-0,27
Media & Entertainment12,3710,7111,9712,6612,4412,6813,0814,5913,62
Parks & Experiences4,620,331,411,872,003,184,174,805,47
Consumer products1,040,741,321,721,181,161,281,571,18
Parks, experiences & products5,661,072,733,593,174,345,456,376,65
Total revenue18,0311,7811,7116,2515,6117,0218,5321,8219,25
Údaje sú uvádzané v MLD. $

V súčasnom roku analytici prognózujú, že by tržby spoločnosti mali stúpnuť o 24,15 % na 83,7 miliardy dolárov a v roku 2023 o Ďalších 11,33 % na 93,18 miliardy dolárov. Zisk by sa mal zvýšiť o 71,62 % v roku 2022 a o 38,93 % na $5,46 na akciu v roku 2023, čo znamená, že pri súčasnej cene akcií $106,63 sa spoločnosť obchoduje za 19,5 násobok očakávaného zisku na akciu v roku 2023. Možno pritom očakávať, že s nákladovou optimalizáciou streamovacích služieb a získaním úspor z rozsahu sa budú ziskové marže naďalej zlepšovať a to popri ďalšom raste príjmov.


Akcie Walt Disney predstavujú diverzifikovanú voľbu s veľmi silnou konkurenčnou výhodou a podľa nášho názoru sa obchodujú za lákavé ceny. Už v stredu spoločnosť zverejní svoje štvrťročné výsledky a bude zaujímavé sledovať čo je nové v jej kuchyni.

PayPal

Platobný obor zažil ešte väčší prepad trhovej hodnoty ako Disney, keď jeho pokles činil až 70 %. Aj v prípade PayPalu sa nakopilo v pomerne krátkej dobe viacero problémov. Manažment pod vedením rešpektovaného generálneho riaditeľa Dana Schulmana spravil z hľadiska investorov niekoľko prešlapov vrátane toho, keď chcel z PayPalu spraviť tzv. super-aplikáciu. Tá by mala okrem platobných a finančných funkcií aj možnosť priameho nakupovania skrz sociálne siete. Chcel to pritom dosiahnuť kúpou Pinterestu za 45 miliárd dolárov. Trhy neboli vôbec nadšené a poslali akcie PayPal nadol a nakoniec sa firma rozhodla z tohto zámeru ustúpiť a ako ukázal čas, dobre urobila. Dnes je trhová hodnota Pinterestu tretinová. Investori si však tieto prešľapy pamätajú.

Koncom roka 2021 začalo byť mnohým jasné, že PayPal nedokáže splniť svoje veľmi smelé plány, ktoré si stanovil v roku 2020 na ďalšiu päťročnicu. Spoločnosť si dala za cieľ viac ako zdvojnásobiť tržby na 50 miliárd dolárov, zdvojnášobiť voľný cash flow na 10 miliárd dolárov a zvýšiť množstvo používateľov na 750 miliónov. Začiatkom tohto roka firma revidovala svoje ciele a oznámila, že sa už nejde viac zameriavať na celkové množstvo používateľov, ale na ich kvalitu. V praxi to znamená, že PayPal sa snaží zameriavať na to, aby aktívni zákazníci používali ich digitálnu peňaženku čo najviac. Síce to dáva dokonalý zmysel, akciové trhy nie sú nadšené, keď manažment nedokáže naplňovať svoje ciele.

Najväčšie obavy investorov vyvolali ale externé problémy ako spomaľovanie dopytu zákazníkov v online nakupovaní jednak po ústupe pandémie, ale aj v dôsledku hroziacej recesie a vyšších cien. Rast príjmov PayPalu začal výrazne spomaľovať a ziskové marže poklesli. Navyše PayPal prišiel o eBay, jedného z najväčších firemných zákazníkov voči európskemu konkurentovi Adyenu, pričom ešte v roku 2020 eBay generoval až 10 % celkových tržieb PayPalu.

výnimočné akcie - Alphabet, PayPal, Walt Disney

Podobne ako pri Disney aj v prípade PayPalu sme optimisti. Nebyť problémov, nedali by sa kupovať skvelé spoločnosti za dobré ceny. Napriek prepadu ziskovosti a spomalenému rastu PayPal naďalej generuje veľmi silné hotovostné toky, je ziskový a rastie z hľadiska tržieb. Firma sa totiž opiera o diverzifikované portfólio služieb, ktoré zahŕňa desiatky funkcií a služieb pre spotrebiteľov i obchodníkov vrátane online a fyzických platieb, spracovania platieb, predajných terminálov, vyhodnocovania rizík, marketingových nástrojov, digitálnych peňaženiek PayPal a Venmo i ďalších.

Hoci oblasť finančných technológií je jednou z najinovatívnejších, kde sa tlačí viacero zaujímavých hráčov vrátane Adyen, Block, Stripe, Apple, Affirm či Klarna, PayPal má veľmi silnú východiskovú pozíciu. V ďalších rokoch by mal benefitovať z viacerých nových nastupujúcich trendov ako je technológia BNPL (buy now, pay later), z obchodovania s kryptomenami, služieb pre obchodníkov či rastúcej adopcie Venma v USA. Poháňať rast celkového odvetvia by mal prechod biznisov do online sveta.

image
PayPal je najviac akceptovaná digitálna peňaženka v Severnej Amerike a v USA

Väčší dôvod na optimizmus investorom dodali aj posledné štvrťročné výsledky. Spoločnosť oznámila, že ruší viaceré pripravované projekty vrátane možnosti retailového obchodovania s akciami a kryptomenami s cieľom dosiahnuť úspory. Tie by mali dosiahnuť v roku 2022 až 900 miliónov dolárov a v roku 2023 dokonca 1,3 miliardy dolárov a mali by tak zvýšiť ziskové marže na predchádzajúce úrovne.

Spoločnosť zároveň potvrdila, že hedžový fond Elliott Management prevzal v PayPal podiel vo výške 2 miliárd dolárov s cieľom zvyšovať kapitálovú návratnosť akcionárom. V súvislosti s týmto krokom manažment oznámil nový plán odkupu vlastných akcií v hodnote 15 miliárd dolárov. Elliot Management so svojimi aktivistickými pohnútkami by mal pomôcť akcionárom s dozorom nad manažmentom, pričom by mal firmu zároveň sprevádzať v ceste preorientovať sa na svoje jadro: digitálne peňaženky PayPal a Venmo, online platby a platformu Braintree pre obchodníkov.


Akcie PayPal sa aktuálne obchodujú za 21 násobok odhadovaného zisku v roku 2023. To je v podstate trhová úroveň, ale PayPalu analytici prognózujú rastu ziskov na úrovni približne 20 % aj v nasledujúcich rokoch. Líder na lukratívnom, rastúcom trhu s diverzifikovanými príjmami, stabilným generovaním cash flowu, silnou súvahou má všetky predpoklady na to, aby sme aj jeho zaradili medzi výnimočné akcie, ktoré sa obchodujú za lákavé ceny.

Alphabet

Len ťažko budete hľadať na akciovom trhu firmy so silnejším postavením ako je Alphabet, ktorá je materská spoločnosť Google a teraz sa jej akcie prepadli od najvyššej úrovne o 23,3 %. A to všetko v podstate kvôli externému makroprostrediu. Alphabet je najväčším globálnym hráčom na trhu online reklamy vďaka svojim nástrojom Google Search a YouTube. Investori sa tak obávajú, že ekonomické spomlanie, ktoré by mohlo vyústiť do recesie bude mať aj významný materiálny vplyv na príjmy spoločnosti Alphabet.

Štvrťročné výsledky za druhý kvartál 2022 však ukázali extrémnu odolnosť podnikania firmy. Najväčší podnikový segment Google Search rástol naďalej rýchlym tempom, keď jeho príjmy stúpli o 13,5 % na 40,69 miliardy a zo 6 segmentov medziročne klesli tržby len jedinému a aj to o 1 %.

 SegmentQ2 21Q2 22Zmena
Google Search 35,8540,69+13,5 %
YouTube Ads7,007,34+4,8 %
Google Network7,608,26+8,7 %
Google Other6,626,55-1,1 %
Google Cloud4,636,28+35,6 %
Other Bets0,190,190 %
Hedging-0,010,38
Spolu61,8869,69+12,6 %
Segmentácia príjmov spoločnosti Alphabet za 2. štvrťrok, Alphabet Q2 2022 Earnings Release

Na rozdiel od spoločností Walt Disney a PayPal, Alphabet v podstate nečelí žiadnym výrazným interným problémom. Generálny riaditeľ Sundar Pichai tento mesiac zamestnancom povedal, že hoci spoločnosť v 2. štvrťroku pridala 10 000 zamestnancov, vo zvyšku roka spomalí tempo náboru a uprednostní inžinierske a technické talenty. „Ako všetky spoločnosti, ani my nie sme imúnni voči ekonomickým výkyvom,“ povedal. Táto správa investorov síce nepotešila, ale nejde o nič vážne.

Pravdou však je, že ak príde spomalenie na trhu s online reklamou, Alphabet to pocíti. Avšak len ťažko argumentovať proti faktu, že online trh všeobecne, nie len ten s reklamou, bude v ďalšách rokoch naďalej rásť. Z toho bude Google so svojimi inštrumentmi a tiež YouTube jednoznačne ťažiť. Alphabet však nie je zďaleka iba o reklamách, hoci tie majú v súčasnosti kľúčový prínos z hľadiska príjmov. Čoraz väčší podiel však získava aj cloudová jednotka Google Cloud, ktorá by mala v tomto roku generovať ročne príjmy na úrovni 20 miliárd dolárov.

Akcie Alphabet

Okrem toho Alphabet vlastní viacero veľmi dôležitých produktov a nástrojov vrátane či už z dielne Google Network (Maps, Gmail, Photos, Drive, Calendar, Meet, Docs, TV), ale aj mimo Google. Tam patria napr. inteligentné hodinky FitBit, operačný systém pre mobily Android, obchod s mobilnými aplikáciami Play, produkty pre inteligentnú domácnosť Nest, GPS navigácia Waze či vlastná značka Pixel, s ktorou sa snaží Alphabet presadiť na trhu s mobilmi a inteligentnými hodinkami.

Alphabet sa zároveň opiera o svoje investičné fondy, ktoré investujú stoviek firiem (Google Ventures, Google Capita, Google X). Ďalšími zaujímavými projektmi, ktoré sú sú súčasťou Alphabetu sú napr. jednotka zameraná na vývoj autonómnych vozidiel Waymo, firma Calico zameraná na výskum a vývoj v oblasti zdravia a biotechnológií alebo spoločnosť DeepMind vyvíjajúca umelú inteligenciu.


Z nášho pohľadu má Alphabet v podstate bezkonkurenčné postavenie na trhu, ktorému môže čo sa týka veľkosti, dôležitosti a iných aspektov konkurovať jedine Apple a Microsoft. Akcie Alphabet sa obchodujú za 21,4 násobok zisku na akciu (P/E) a 14,4 násobok EV/EBITDA. Vzhľadom na všetky fundamenty Alphabet radíme medzi výnimočné akcie, ktoré sa obchodujú za lákavé ceny.

Ďalšie zaujímavosti zo sveta investovania

xtb
Predchádzajúci článokBudúcnosť je tu – Baidu spúšťa v Číne robotaxi službu bez vodičov
Ďalší článokWalmart zvažuje partnerstvo s Disney, Comcast a Paramount ohľadom streamovania
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno