3 rastové akcie, ktoré by mali byť na tvojom watchliste

V posledných mesiacoch sme svedkami bezprecedentného počtu firiem, ktoré vstupujú na burzu či už prostredníctvom SPAC akvizícií alebo klasického IPO procesu. Medzi týmito spoločnosťami nájdeme aj mnohé také, ktoré v sebe ukrývajú veľký rastový potenciál a preto by nemali unikať pozornosti investorom s rastovou investičnou stratégiou. My sme sa pozreli na 3 akcie, ktoré len debutovali na akciovom trhu v roku 2021 a prinášajú okrem potenciálu aj inovatívnosť vo svojom odvetví.

Qualtrics (XM)

Spoločnosť Qualtrics International vstúpila na burzu Nasdaq 28. januára s ponukou 51,7 milióna akcií na cene $30 za akciu. Počas IPO firma získala zhruba 1,55 miliardy dolárov, čo prekonalo očakávania Wall Street a hneď prvý deň ukončili akcie firmy obchodovanie na cene $45,5 so ziskom +51,7%.

Qualtrics patrí od roku 2019 pod najväčšiu európsku technologickú spoločnosť SAP, ktorá ju získala za 8 miliárd dolárov. Podnik je priekopníkom a lídrom v oblasti softvéru, ktorý zlepšuje riadenie skúseností (XM – Experience Management) v rámci 4 základných aspektov podnikania – zákazníka, zamestnanca, produktu a značky. Firma sa pýši tým, že dokáže organizáciám navrhovať a zlepšovať tieto podnikové aspekty tak, že premieňajú ich zákazníkov na fanatikov, zamestnancov na veľvyslancov, výrobky na posadnutosť a značky na náboženstvá.

Experience Management XM softvér Qualtrics
Experience Management XM softvér Qualtrics, zdroj obrázku: qualtrics.com

V praxi to znamená, že softvérová platforma od Qualtrics pomáha spoločnostiam zlepšiť skúsenosti (spokojnosť) ich zákazníkov naprieč celým nákupným procesom. Od návštevy webstránky, cez fyzický nákup, online nákup, prípadné vrátenie tovaru, zákaznícku podporu až po spokojnosť s vernostnými či inými zákazníckymi programami. Využíva na to mnoho technologicky pokročilých nástrojov od klasického hodnotenia zákazníkmi, spätných väzieb až po hlasovú analýzu, ktorá rozpoznáva emócie zákazníka. Tieto výstupy softvér XM analyzuje a navrhuje riešenia na zlepšenie v spomínaných základných aspektoch podnikania.

Aktuálne využíva služby Qualtrics zhruba 12 000 firiem vrátane 85% zo zoznamu Fortune 100 a aj naďalej rastie rýchlym tempom. V 2. štvrťroku jej výnosy vzrástli medziročne o +48% na 249,3 milióna dolárov, avšak jej čistá strata dokonca prevýšila samotné tržby, keď stúpla oproti minulému roku zo 127,5 milióna dolárov, $0,30 na akciu na 263,5 milióna dolárov, resp. na $0,51 na akciu. Manažment predpokladá, že v súčasnom roku by mala dosiahnuť výnosy presahujúce 1 miliardu dolárov, čo by predstavovalo nárast o cca. +34%.


Akcie Qualtrics od svojho debutu na burze vzrástli o +49,8% a v súčasnosti sa obchodujú na cene $44,94, čo firme dáva trhovú kapitalizáciu 23,1 miliardy dolárov. Spoločnosť sa obchoduje za 25,2 násobok ročných výnosov na akciu (P/S), čo plne odráža veľké očakávania v jej rastové príležitosti.

Marqeta (MQ)

Marqeta vstúpila na burzu Nasdaq 9. júna s cenou $27 za akciu, čo bola vyššia cena ako pri pôvodných odhadoch. Počas IPO tak firma so sídlom v Oaklande získala 1,23 miliardy dolárov a získala trhovú hodnotu 14,3 miliardy dolárov. Pri svojom debute na verejnom trhu akcie firmy vzrástli o +15,3% a ukončili obchodovanie na cene $31,13.

Spoločnosť, ktorá bola založená v roku 2009, vyvinula prvú otvorenú platformu využívajúcu API rozhrania, ktoré pomáhajú iným spoločnostiam uvádzať a prevádzkovať na trhu vlastné platobné produkty pre spotrebiteľov. A to tým, že uľahčujú spracovanie platieb, pričom túto svoju službu nazýva modernou operáciou vydávania platobných kariet. Či už fyzických, ale aj virtuálnych debetných, kreditných a predplatených.

Marqeta tak vytvára hodnotu tak, že umožňuje obchodníkom prístup k jej kartám a platobným riešeniam bez toho, aby museli obchodovať priamo s bankami výmenou za malý poplatok. Toto riešenie šetrí predajcom čas i peniaze. V praxi to vyzerá tak, že rovnako ako by ste použili API spoločnosti Booking na rezerváciu izby v hoteli Hilton, Affirm Holdings použije API Marqety na rezerváciu karty s jej technológiami od spoločnosti Visa.

Spoločnosť Marqeta - vydávanie kariet
Zdroj obrázku: silliconangle.com

Do dnešného dňa firma vydala už viac ako 140 miliónov platobných kariet a medzi jej najvýznamnejších zákazníkov patria napr. Square, Doordash, Klarna, Instacart či Uber, ktorý okrem toho, že je zákazníkom firmy, je tiež jej podporovateľom.

Väčšinu výnosov podniku tvoria výmenné poplatky, čo sú náklady, ktoré obchodníci platia, keď zákazníci pri nákupe používajú ich platobné karty. Biznis Marqety zažíva v posledných rokoch rozmach, keďže hotovosť sa používa čoraz menej, pričom tento trend ešte posilnila pandémia koronavírusu. Zároveň firma ťaží z nástupu BNPL riešení, keď príjmy z tohto segmentu v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o +350% a partnerstiev s firmami ako je napr. Affirm Holdings, s ktorou predĺžila partnerstvo až do roku 2024.

Tieto pozitívne vplyvy poháňali aj rast spoločnosti. Tá v 2. kvartáli 2021 vykázala medziročný nárast tržieb o +76% na 122 miliónov dolárov a celková hodnota sprocesovaných platieb sa zvýšila rovnako o +76% na 26,5 miliardy dolárov. Čistá strata spoločnosti sa prehĺbila zo 7,1 milióna dolárov, -$0,06 na akciu na 68,5 milióna dolárov, -$0,29 na akciu.


Akcie Marqeta sa aktuálne nachádzajú tesne pod svojou IPO cenou a obchodujú sa za 34,8 násobok ročných výnosov na akciu (P/S), čo rovnako ako v minulom prípade potvrdzuje veľký potenciál podniku. A hoci je technologicky Marqeta vo „vydávaní“ kariet najinovatívnejším hráčom, musí zároveň čeliť stupňujúcej sa konkurencii zo strany hráčov pôsobiacich v iných častiach platobného reťazca ako sú Adyen či Stripe, ktorí rozširujú svoje podnikanie aj do oblasti vydávania kariet.

UiPath (PATH)

Akcie UiPath debutovali na burze NYSE 21. apríla na cene $56 a počas svojho IPO pôvodom rumunská spoločnosť získala až 1,3 miliardy dolárov. Hneď v prvý deň na trhu akcie firmy poskočili o +23,21% a ukončili obchodovanie na cene $69, pričom táto záverečná cena jej určila trhové ocenenie zhruba 36 miliárd dolárov. Firma sa tak stala jednou z najcennejších softvérových spoločností, ktoré vstúpili na burzu v USA za posledný čas.

Spoločnosť založená v roku 2005 vyvíja RPA softvér, ktorý pomáha automatizovať bežné podnikové činnosti vykonávané manuálne a líši sa od konkurencie tým, že umožňuje prispôsobovať možnosti umelej inteligencie aj zamestnancom bez skúseností s kódovaním. To pomáha organizáciám pracovať rýchlejšie a efektívnejšie.

UiPath
Vývoj opakujúcich sa ročných príjmov UiPath od zákazníkov z jednotlivých odvetví, zdroj obrázku: UiPath Presentation

V súčasnosti sa môže podnik pochváliť viac ako 9 100 zákazníkmi, z ktorých až 1247 vytvára ročné opakujúce sa príjmy (ARR) vyššie ako 100 000 dolárov. Služby UiPath využíva až 63% firiem zo zoznamu Fortune Global 500 a medzi nimi taktiež spoločnosti ako Adobe, Crowdstrike, Uber, či Chevron.

UiPath sa podobne ako Qulatrics a Marqeta teší rýchlemu rastu. V druhom štvrťroku 2022 zaznamenal nárast výnosov oproti minulému roku o +40,3% na 195,5 milióna dolárov, pričom dosiahla úroveň rovných 100 miliónov dolárov, resp. -$0,19 na akciu. Kľúčový ukazovateľ ARR sa medziročne zvýšil o +60% na 726,5 milióna dolárov a ukazovateľ Net Retention Rate, ktorý vyjadruje ako firma dokáže nielen obnovovať kontrakty so zákazníkmi, ale ich aj rozširovať, dosiahol hodnotu 144%. To je jedna z najlepších hodnôt medzi softvérovými podnikmi na trhu.


Akcie UiPath sa začali obchodovať na burze pred 5 mesiacmi na cene $56 za akciu a po dosiahnutí svojej maximálnej výšky $90 za akciu sa začali postupne prepadať. Aktuálne už klesli na cenu $51,89, čo je hladina pod úrovňou IPO ceny, pričom sa obchodujú za 42 násobok ročných výnosov na akciu (P/S), čo je najviac z tohto zoznamu.

Ďalšie zaujímavosti zo sveta investovania

xtb
Predchádzajúci článokČo spôsobilo včerajší otras akciovej burzy?
Ďalší článokSpoločnosť Adobe prekonala očakávania trhu, ale jej akcie klesajú
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno