Finančné technológie

Skratka fintech sa používa pre firmy, ktoré pôsobia v oblasti finančných technológii. V posledných dekádach je to jedno z najrýchlejšie rastúcich odvetví na trhu, ktoré poháňajú inovácie ako digitálne peniaze, platby kartou, mobilné platby, bezkontaktné platby, BNPL, virtuálne peňažné platformy či blockchain. Fintech akcie

Spoločnosti, ktoré tieto inovácie prinášajú sa môžu tešiť vysokým rastom tržieb či ziskov a taktiež sa tešia obľube investorov. Aj keď lepšie povedané, tešili. Nedávny výpredaj rastových akcií spôsobil, že sa v súčasnosti obchodujú za omnoho lákavejšie ceny, hoci za lacné ich stále považovať nemožno. V tomto článku sa pozrieme na 3 fintech akcie, ktoré majú jedinečné postavenie profitovať ďalšieho vzostupu finančných technológií.

Akcie Adyen

Zoznam 3 fintech akcií otvára holandská spoločnosť Adyen, založená v roku 2006 jej súčasným generálnym riaditeľom Pietrom Van Der Doesom. Adyen ponúka svojim klientom, ktorých je viac ako 211 tisíc, zjednotenú platformu pre prijímanie platieb prostredníctvom akéhokoľvek platobného kanála. Táto platforma zjednodušuje platobný proces tým, že vynecháva niekoľko prostredníkov a integruje ich v rámci svojich služieb. Medzi najprominentnejších klientov podniku patria spoločnosti Facebook, Uber, Booking, eBay, Spotify, Netflix či Microsoft.

image
3 fintech akcie – Adyen

Adyen generuje príjmy niekoľkými spôsobmi. Najväčšiu časť tvoria poplatky od obchodníkov, ktorí firme platia za každé použitie platformy určité percento z celkovej transakcie. Ďalšie zdroje príjmov tvoria poplatky za sprocesovanie platby, predaj platobných termínalov či zo služby vydávania platobných kariet. Rastová stratégia spočíva v prístupe „land and expand“. To znamená, že podnik sa snaží nadviazať so zákazníkom prvotné partnerstvo a v prípade spokojnosti zákazníka, sa partnerstvo postupne rozširuje.

O spokojnosti klientov hovoria najlepšie čísla. Za posledný rok Adyen spracoval platby v hodnote 516 miliardy eur, čo predstavuje nárast o 70 % oproti minulému roku. Tržby podniku sa zvýšili v roku 2018 o 63,4 %, v roku 2019 o 63,7 % a v roku 2020 sa rast spomalil na 37,1%. Hoci sa mohlo zdať, že fintech firma bude čeliť výraznému spomaľovaniu, rok 2021 ukázal, že to nie je na programe dňa. Rast príjmov totiž stúpol na najrýchlejšie tempo za posledné roky a to na 64,7 %, keď tržby dosiahli hodnotu 5,99 miliardy eur.

Rok2018201920202021
Tržby (mld. €)1,652,663,645,99
Zmena (%)+63,4 %+60,7 %+37,1 %64,7 %
EBITDA (mil. €)175321,8361,2630,0

Vzácnosťou je tiež fakt, že spoločnosť rastie takýmto rýchlym tempom a zároveň je zisková. Navyše zisk by mal stúpať rýchlejšie ako príjmy, keďže rentabilita by sa mala naďalej zvyšovať. Ďalším ojedinelosťou je, že Adyen financuje svoj rast v podstate bez dlhu.

Svetlé zajtrajšky potvrdzuje aj dlhodobý cieľ manažmentu. Ten ráta s priemerne zvyšujúcimi sa príjmami v rozmedzí 25 % až 33 % ročne, pričom zisk na báze EBITDA by mal tvoriť viac ako 65 % z hrubého zisku. Za pozitívum považujeme aj vysoký podiel akcií, až 23,7 %, v rukách vedenia spoločnosti, čo predstavuje preň predstavuje dostatočnú dávku motivácie a naopak nízku mieru akciových kompenzácií zamestnancom, ktoré by riedili podiel súčasných akcionárov.


Akcie Adyen sa zo svojho maxima prepadli o -41,3 % a v súčasnosti obchodujú na cene €1 876 za 9,2 násobok ročných tržieb (P/S), 122,5 násobok zisku na akciu (P/E), 102,4 násobok voľného cashflowu na akciu (P/FCF) a 85,5 násobok (EV/EBITDA). Podľa týchto ukazovateľov akcie európskej firmy nie sú zrovna lacné, ale vzhľadom na množstvo pozitív, môže byť kúpa akcií dobrou voľbou a to najmä z dlhodobého hľadiska.

Akcie PayPal

PayPal pozná zrejmé každý, avšak málokto si uvedomuje veľkosť samotnej spoločnosti. V roku 2015 sa PayPal oddelil od eBayu, ktorý predtým firmu kúpil a odvtedy si fintech divízia užívala rýchly vzostup, až sa mohlo zdať, že je nezastaviteľná. Súčasnosť však ukazuje, že tomu tak nie je, keď akcie PayPal poklesli od svojej najvyššej úrovne už o -60,9 % a obchodujú sa na cene $120,3.

PayPal je totiž v nemilosti investorov od doby, kedy sa dostali na povrch informácie, že sa snaží kúpiť sociálnu sieť Pinterest za 45 miliárd dolárov. Táto cena mala byť privysoká a akvizícia mala naznačovať, že optimistický plán manažmentu do roku 2025 zdvojnásobiť tržby na 50 miliárd dolárov a zvýšiť počet používateľov na 750 miliónov nie je úplne reálny. Akciové trhy na potenciálnu akvizíciu reagovali prudkým poklesom.

Ďalší prepad prišiel pred 3 mesiacmi, keď firma zverejnila svoje štvrťročné výsledky za tretí kvartál 2021. Tie ukázali, že skvelý rast podniku sa začína zadrhávať, keď tržby stúpli iba o 13,2 % a zisk iba o 7 %. Podobnými číslami PayPal uzavrel aj celý rok 2021. Slabý výhľad do nového roka, keď v prvom kvartáli má byť medziročný rast tržieb iba na úrovni 6 %.


Spomalenie bolo spôsobené tým, že eBay sa začal fintech spoločnosti vzďaľovať. Zatiaľ čo vo 4. kvartáli 2020 tvorili príjmy z eBayu až 10 % celkových tržieb, o rok neskôr to bolo už iba 3 %, pričom tento trend má pokračovať naďalej a manažment očakáva, že to bude mať negatívny vplyv na tržby v prvom polroku 2022 v hodnote 600 miliónov dolárov. Tým, že príjmy od ostatných zákazníkov pokračujú naďalej vo veľmi slušnom tempe (v roku 2022 by mali vzrásť o 19 % až 22%), by sa malo aj tempo rastu tržieb v priebehu budúceho roka postupne zvyšovať.

Vedenie spoločnosti informovalo, že sa už skutočne nebude snažiť zvýšiť počet používateľov na 750 miliónov do roku 2025, keďže náklady na akvizíciu nových zákazníkov sú vysoké a radšej sa zameria na vyššiu angažovanosť súčasných používateľov a budovanie „superaplikácie“. Táto cesta by mala byť efektívnejšia, keďže až 80 % príjmov PayPalu tvorí iba 20 % používateľov. Podnik tak uprednostní kvalitu pred kvantitou. Čo je však najdôležitejšie, manažment potvrdil svoj cieľ rásť v strednodobom horzionte z hľadiska tržieb 20 % až 30 % ročne, zatiaľ čo operatívna zisková marža by mala byť byť v rozpätí 25 % až 30 %.

A podľa nášho názoru má PayPal skutočne všetky predpoklady na to, aby tento cieľ naplnil. V súčasnosti jeho služby využíva 426 miliónov ľudí z celého sveta, pričom jeho najznámejšie produkty sú okrem samotnej platformy PayPal, digitálna peňaženka Venmo, platobná platforma Braintree, sprocesovanie platieb iZettle a kupónová platforma Honey. Každá z týchto služieb si užíva rast, ktorý je poháňaný digitálnou transformáciou.

3 fintech akcie - PayPal
3 fintech akcie – PayPal

Budúci rast spoločnosti by mala tiež poháňať expanzia služby BNPL, akvizície a investície do medzinárodných fintech startupov prostredníctvom PayPal Ventures. V súčasnosti PayPal už vlastní podiely vo viacerých známych podnikoch ako napr. MercadoLibre, GoTo, Raise či Pine Labs. Zároveň je pravdepodobné, že PayPal sa pustí nových odvetví. Už dlhšie sa hovorí o možnosti spustenia vlastných brokerských aktivít, ktoré by umožnili používateľom investovať na kapitálových trhoch skrz „superaplikáciu“ a tiež o vlastnom PayPal coine.

Akcie PayPal sa aktuálne obchodujú za 5,6 násobok tržieb na akciu (P/S), 34,2 násobok zisku na akciu (P/E), 26,3 násobok voľného cashflowu na akciu (P/FCF) a 26,0 násobok (EV/EBITDA). Vzhľadom na potenciál spoločnosti, ale aj na fakt, že manažment vo veľkom presadzuje odkupy vlastných akcií (iba v poslednom štvrťroku na ne minula 1,5 miliardy dolárov), sa nám zdajú byť akcie pomerne lacné.

Akcie Affirm

Medzi 3 fintech akcie, na ktorých poklese možno profitovať sme zaradili aj spoločnosť Affirm Holdings, ktorá bola založená v roku 2012 Maxom Levchinom, spoluzakladateľom PayPalu. Vízia podniku je poskytovať čo najférovejšie a najtransparentnejšie finančné služby, vďaka čomu si získal u používateľov veľkú popularitu. Podobne ako PayPal aj Affirm sa snaží budovať vlastnú „superaplikáciu“, avšak najdôležitejším produktom Affirm je BNPL. Služba „kúp teraz, zaplať neskôr“ umožňuje zákazníkom rozložiť si platbu za tovar na určitý čas 3, 6 alebo 12 mesiacov a to bez akéhokoľvek úroku.

V prípade, že si chce zákazník rozložiť splátky na dlhší čas, zaplatí vopred dohodnutý úrok, ktorý sa nezvyšuje ani pri meškajúcich platbách. Cieľom Affirmu je vytlačiť skrz technológiu BNPL netransparentné kreditné karty. Ďalší zdroj príjmov spoločnosti sú poplatky od obchodníkov v prípade, pričom výška poplatku závisí od individuálnej dohody s obchodníkom a od typu predaného produktu. Spravidla je poplatok väčší, keď ide o nákup s 0 % úrokom.

BNPL služba Affirmu je u obchodníkoch žiadaná, nakoľko zaznamenávajú zvýšený počet zákazníkov, vyššiu hodnotu objednávok, ale aj vyšší počet opakovaných nákupov. Predajcovia môžu taktiež získať analýzu predajných dát, vďaka ktorým môžu optimalizovať svoj marketing. Z hľadiska používateľov zas „superaplikácia“ ponúka i správu platieb, šetriaci účet s výnosom a prístup k personalizovanému obchodnému priestoru. Ten im umožňuje na základe ich nákupného správania nájsť určité produkty a nakupovať od partnerských obchodníkov.

image 2
3 fintech akcie – Affirm

Úspech podnikania demonštrujú najlepšie čísla. Celková hodnota predaného tovaru skrz Affirm stúpli medzi rokmi 2019 a 2021 viac ako trojnásobne z 2,6 miliardy na 8,3 miliardy dolárov. Tržby Affirmu rástli za rovnaké obdobie podobne, keď sa zvýšili z 264,4 milióna na 870,5 milióna dolárov, avšak výsledok hospodárenia je stále negatívny. Počet používateľov vzrástol o viac ako 4x a v súčasnosti ich je 8,7 milióna, zatiaľ čo počet obchodníkov vzrástol až 33 násobne, z 3,1 tisíc na 102 tisíc.

Výborný trend vo všetkých dôležitých ukazovateľoch podporili dôležité partnerstvá. V júni vedenie podniku informovalo, že BNPL služba od Affirm bude dostupná na Shopify, v auguste na Amazone a o ďalšie 2 mesiace v americkom maloobchodnom reťazci Target. A existuje hneď niekoľko faktorov, ktoré naznačujú, že výborné momentum by mohlo naďalej pokračovať.

Jedným z nich je rozmach celého odvetvia BNPL. Podľa prieskumu Worldpay´s 2020 Global payments by mal globálny podiel BNPL platieb vzrásť do roku 2023 trojnásobne na 3 % a v oblasti EMEA až na 10 %. Ďalším optimistickým faktom je, že až 25 % mladých Američanov nechce a neverí kreditným kartám, a radšej volia službu BNPL. Affirm má taktiež obrovský priestor na rozšírenie partnerských obchodníkov a používateľov, ktorí budú predstavovať vyššie príjmy podniku. Manažment zároveň informoval, že pripravuje viacero nových služieb vrátane cashbacku, odmien, rozšírenia pre webové prehliadače, ale aj krypta.

V súvislosti s investovaním do akcií Affirm však je potrebné rátať aj s poriadnou dávkou rizika. Akcie Affirm sú totiž vzhľadom na potenciál drahé, spoločnosť negeneruje zisk ani voľný cashflow a pôsobí vo vysoko konkurenčnom prostredí. Vlastné BNPL riešenia vyvíja čoraz viac silných hráčov ako PayPal, Block (bývalý Square), Klarna a Goldman Sachs. Negatívom sú taktiež vysoké akciové kompenzácie, ktoré dosahujú takmer 35 % tržieb, čoho dôsledkom je riedenie podielu súčasných akcionárov (hoci tento pomer je len dočasne príliš vysoký z dôvodu nedávneho IPO).


Akcie Affirm zažili od svojho debutu na burze rýchle vzostupy a pády. Aktuálne sa pritom obchodujú na cene $63,0, čo je o -64,4 % nižšie ako bola ich maximálna cena v októbri minulého roka. Súčasný pomer ceny akcií a tržieb na akciu (P/S) predstavuje hodnotu 18,4. Ako sme vyššie spomínali akcie Affirm sú aj naďalej pomerne drahé a to aj napriek tomu, že stratili takmer dve tretiny hodnoty. 3 fintech akcie

Ďalšie zaujímavosti zo sveta investovania

xtb
Predchádzajúci článokRopná spoločnosť BP plánuje zvýšiť odkupy akcií vďaka zvýšenému zisku
Ďalší článokXTB pokračuje vo svojom pláne systematického rozvoja
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno