Hoci bola Európa kedysi kolískou nových technológií, tie časy sú dávno preč. Dnešnými lídrami a inovátormi sú Čína a USA. Medzi 100 najhodnotnejšími spoločnosťami na burze možno nájsť iba 3 technologické firmy z Európy a nové technológie v našom priestore rastú v omnoho menšej miere ako v USA či v Ázii.

Výnimkou sú obnoviteľné a udržateľné technológie, na ktorých adopciu tlačí EÚ. Práve v tejto oblasti je starý kontinent číslo 1, pričom viac na túto tému sme sa venovali v našom samostatnom článku – Čo je to ESG investovanie a prečo vytvára jedinečnú šancu pre Európu?

Napriek tomu, že v technologickom priestore Európa zaostáva, neznamená to, že tu nenájdeme sľubné a potenciálne firmy. Iba je ich výber užší. My sa pozrieme na 3 európske akcie, ktoré majú globálny dosah, výbornú minulosť a stále potenciálnu budúcnosť.

Adyen

Rastúca fintech hviezda z Holandska. Tak by sme mohli označiť spoločnosť Adyen, založenú v roku 2006, ktorá poskytuje veľkým a stredným podnikom jednotnú platformu na prijímanie digitálnych platieb prostredníctvom akéhokoľvek predajného kanála na svete. Platforma spoločnosti integruje balík služieb, ktorý zahŕňa platobnú bránu, riadenie rizík a taktiež spracovanie, získavanie a vyrovnávanie transakcií. Ponúka back-end infraštruktúru na autorizáciu platieb v rámci predajných kanálov obchodníkov, ako aj online, mobilných telefónov, obchodov a rozhraní API.

Na rozdiel od spoločností Square a Shopify, ktoré sa zameriavajú na celú škálu obchodníkov, Adyen sa naďalej zameriava na veľkých firemných zákazníkov. Platforma spoločnosti poskytuje služby mnohým obchodníkom v rôznych odvetviach a spája ich priamo s kartami Visa, Mastercard a inými platobnými metódami a poskytuje prehľad údajov. Svojou inovatívnosťou Adyen oslovil viac ako 4 500 spoločností z celého sveta, medzi ktorými sa vynímajú značky ako Facebook, Uber, Booking, eBay, Spotify, Netflix, Nike či Microsoft. európske akcie

Globálnu expanziu spoločnosti potvrdil aj rok 2020, v ktorom firma spracovala platby v hodnote 303,6 miliardy eur, čo je o +26% viac ako v minulom roku. Na grafe vyššie možno vidieť aj rýchly nárast výnosov a ziskov za posledných 5 rokov. Za toto obdobie sa výnosy podniku zvýšili 5,5 krát, z 660 miliónov eur na 3,64 miliardy eur a čistý zisk stúpol o +160%, z 97 miliónov eur na 261 miliónov eur.

Akcie spoločnosti Adyen sa obchodujú na burze cenných papierov 2,5 roka a odvtedy vzrástli o +395% až na cenu 2077€ za akciu, avšak stále sa nachádzajú zhruba o 6,5% pod svojou maximálnou úrovňou z polovice februára. Pri súčasnej trhovej cene je podnik ohodnotený na 73,5 miliardy eur, čo z neho robí už jednu z najhodnotnejších európskych technologických firiem. Akcie Adyen momentálne neponúkajú investorom žiaden dividendový výnos. s európskymi akciami


Hoci sa môže na prvý pohľad zdať, že investorom šanca zarobiť vzostupe Adyenu už odišla, nemusí tomu tak byť. Trh finančných technológií je jeden z najperspektívnejších segmentov ekonomiky vôbec a ponúka stále rastové príležitosti napriek tomu, že na ňom panuje veľká konkurencia v podobe hráčov ako Square, PayPal, Shopify, MercadoLibre, StoneCo či Shift4Payments.

Akcie Adyen sa síce javia extrémne draho, avšak treba si uvedomiť, taktiež fakt, že firma má vydaných iba 30,67 milióna akcií, čo znamená, že pri prudkom zvýšení rentability, ktorú možno očakávať s ďalším rastom spoločnosti, sa bude zvyšovať i zisk na 1 akciu a v konečnom dôsledku teda aj klesať hodnota ukazovateľa P/E. Potom už akcie Adyen nemusia vyzerať tak draho.

Spotify

Medzi 3 európske akcie, ktoré by nemali unikať tvojej pozornosti patrí s určitosťou aj najväčšia hudobná streamingová platforma na svete – Spotify. Švédska spoločnosť zmenila spôsob, akým ľudia pristupujú k hudbe a užívajú si ju. Dnes majú milióny ľudí v 178 krajinách prístup k svojej obľúbenej hudbe, kedykoľvek a odkiaľkoľvek. Husársky kúsok firmy podčiarkuje fakt, že si uchmatla lídersku pozíciu na trhu streamovania hudby a to v konkurencii služieb Apple Music, Amazon Music, Youtube Music a Tencent Music. Všetky tieto služby majú za sebou technologického giganta, ktorí majú v porovnaní so Spotify priam neobmedzený rozpočet.

Platforma Spotify zarába dvomi spôsobmi – mesačným predplatným alebo reklamou. Vedenie spoločnosti sa snaží dotlačiť čo najviac ľudí k predplatnému modelu, vďaka ktorému získajú používatelia prémiové služby – možnosť vytvárať si vlastné playlisty, pretáčať hudbu, púštať ľubovoľné sklady, atď. Ak si ľudia neplatia mesačné predplatné nemajú prístup k týmto rozšíreným službám navyše ho každú chvíľu otravujú reklamy (podobne to je pri Youtube, ktorého cieľom je presne to isté). Dnes sa môže služba Spotify pochváliť už viac ako 345 miliónmi mesačných používateľov, z toho 155 miliónov si platí mesačné predplatné.

Spotify počet používateľov
Vývoj počtu mesačných používateľov 3 európske akcie

Rýchly nárast popularity a teda aj používateľov možno vidieť na grafe vyššie, kedy za obdobie 6 rokov stúpol počet používateľov aplikácie zo 68 miliónov na spomínaných 345 miliónov. Tieto čísla sa premietli taktiež do rastu v oblasti tržieb, avšak zatiaľ nie do ziskovosti, keďže manažment pokračuje v expanzívnej politike.

Medzi rokmi 2016 a 2020 sa výnosy európskej spoločnosti zvýšili z 2,95 miliardy eur na 7,88 miliardy eur, čo predstavuje nárast o +167% za 5 rokov. Za rovnaké obdobie sa strata prehĺbila z 539 miliónov eur na 581 miliónov eur, avšak voľný cashflow stúpol zo 73 miliónov eur na 183 miliónov eur, čo znamená, že spoločnosť dokáže prostredníctvom svojho podnikania generovať peniaze napriek účtovnej strate.

Akcie Spotify debutovali na burze pred začiatkom roka 2018 na cene $165,9 a odvtedy vzrástli o +76,93% na aktuálnu cenu $265,16, ktorá dáva podniku trhovú hodnotu 50,6 miliardy dolárov. Oproti akciám Adyen vyzerajú byť akcie Spotify lacnejšie napriek tomu, že spoločnosť stále nevykazuje zisk. Tie sa momentálne obchodujú za 5,5 násobok celoročných tržieb čo pri rastových spoločnostiach nie je výrazne veľké číslo. európske akcie


Hoci Spotify nie je žiaden nováčik a neponúka investičné príležitosti ako nejaký menej známy a podstatne menší startup, stále ponúka akcionárom možnosti rastu. Podľa výskumu organizácie Grand View Research by mal trh streamovania hudby rásť v rokoch 2020 až 2027 priemerným ročným tempom na úrovni 17,8%, čo dodáva firme ako lídrovi na trhu jedinečnú príležitosť ťažiť z tohto vzostupu. Taktiež nič nenaznačuje tomu, že by sa mala zvyšujúca krivka mesačných používateľov v blízkej dobe zlomiť, práve naopak nedávno manažment oznámil expanziu na trh Južnej Kórey, čo môže byť pre spoločnosť jeden z kľúčových trhov.

Ďalší potenciál tkvie taktiež v podcastoch. Čoraz populárnejšia forma si získava stále viac priaznivcov a hudobná platforma Spotify ponúka okrem hudby práve podcasty ako jednu zo svojich vlajkových lodí. Dôležité je taktiež, že vedenie podniku „nespí“, ale obzerá sa po ďalších produktoch a službách pre svojich zákazníkov. Nedávno oznámilo uvedenie inteligentného prehrávača Car Thing, navrhnutého a určeného pre automobily, ktorý sa automaticky prepojí s aplikáciou Spotify. Používateľom umožňuje ovládanie zvuku na cestách tak, aby sa šofér dostal rýchlo a ľahko k svojim obľúbeným skladbám, umelcom, playlistom alebo podcastom.

Accenture

Najstaršia a najhodnotnejšia spoločnosť v tomto zozname si taktiež zaslúži miesto v tomto článku. Spoločnosť bola založená v roku 2009, sídli v írskom Dubline, zamestnáva viac ako 537 000 ľudí v 51 krajinách (napr. aj na Slovensku) a pôsobí celkovo vo viac ako 120 krajinách. Accenture poskytuje profesionálne služby s poprednými schopnosťami v oblasti digitálnych, cloudových a bezpečnostných služieb. Kombináciou bezkonkurenčných skúseností a špecializovaných zručností vo viac ako 40 odvetviach ponúka svojim klientom strategické, konzultačné, interaktívne, technologické a prevádzkové služby.

Firma poskytuje svoje služby najmä veľkým podnikom, ktoré sú jej klienti a s ktorými spolupracuje v jednotlivých oblastiach a ich celkový počet je viac ako 6 000, pričom medzi nimi je 91 spoločností z lukratívneho zoznamu Fortune Global 100. Títo klienti sa obracajú k Accenture pri transformácií IT, pri prechode na cloud a digitalizáciu či pri vzniku nových iniciatív, kde využívajú jej konzultačné a strategické služby.

Akcie Accenture
Vývoj tržieb a ziskov v miliardách dolárov – 3 európske akcie

Na trhu nájdete len pár firiem, ktoré sa vyznačujú takou stabilitou akú má Accenture. Európska spoločnosť síce nerastie takým výrazným tempom ako Adyen či Spotify, avšak udržiava si jasný vzostupný trend. Od roku 2013 sa výnosy spoločnosti zvýšili o +46% na 44,33 miliardy dolárov a zisky o +68% na 8,29 miliardy dolárov. Takúto stabilitu vedia oceniť aj akciové trhy. európske akcie

Akcie Accenture sa zvýšili za posledných 5 rokov o +155% a od svojho vstupu na burzu v roku 2011 dokonca o +357%. Okrem toho je spoločnosť známa i svojim pozitívnym prístupom k udržateľnosti a akcionárom. Iba v roku 2020 firma vrátila akcionárom 5 miliárd dolárov v hotovosti, pričom táto suma rastie v posledných 5 rokoch 23% ročne. Aktuálne ponúkajú akcie Accenture dividendový výnos vo výške 1,21%, ktorý rastie už 11 rokov v rade. Druhou formou ako Accenture vracia hodnotu akcionárom je plán spätného odkupu akcií – ten manažment navýšil v septembri minulého roka o ďalších 5 miliárd dolárov.


Spätné odkupy akcií vykonávané podnikom skresali medzi rokmi 2015 a 2020 celkový počet akcií Accenture o 18%, čo má za následok pri konštantnom celkovom čistom zisku vyššie EPS (zisk pripadajúci na 1 akciu) a teda spravidla i zhodnotenie ceny akcií. Aktuálne sa obchodujú akcie Accenture s pomerom P/E na úrovni 34,5, čo nie je málo, ale vzhľadom na stabilný rast spoločnosti, dividendový výnos a spätné odkupy akcií, to tiež nie je závratne veľa.

Navyše, európska spoločnosť v poslednom čase ťaží (aj v dôsledku pandémie) z prechodu firiem na digitalizáciu, cloud a s tým spojenýmé rozširujúce sa IT potreby. Pri miernom prepade by mohli vyzerať akcie firmy ešte lepšie, avšak už teraz by jej akcie mali patriť medzi 3 európske akcie, ktoré by nemali unikať tvojej pozornosti. európske akcie

Pozri tiež:

xtb
Predchádzajúci článokAkcie SAP na polročnom maxime vďaka výborným výsledkom a lepšiemu výhľadu
Ďalší článokTurecká burza kryptomien Vebitcoin zablokovala účty
Marek pracuje ako analytik finančných trhov v investičnej spoločnosti Portu a špecializuje sa predovšetkým na makroekonómiu, globálne akciové trhy, prípadne komodity. Jeho cieľom je zvýšiť investičnú gramotnosť na Slovensku a približovať odborné témy ľudským jazykom. Marekove komentáre a analýzy vychádzajú v popredných médiách v Česku a na Slovensku.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno