Walmart našiel nový motor rastu
Walmart je jedným z najväčších maloobchodných reťazcov na svete, prevádzkuje približne 10 500 obchodov v 19 krajinách, vrátane 4 606 predajní v USA a 5 591 medzinárodných lokalít. Navyše, vlastní aj 600 predajni Sam’s Club. V kalendárnom roku 2024 dosiahol globálne tržby okolo 660 miliárd USD a zamestnával približne 2,1 milióna ľudí na celom svete. Ponúka široký sortiment tovarov od potravín po elektroniku za nízke ceny, čím si získal obrovskú globálnu zákaznícku základňu s 270 miliónmi návštevníkov týždenne. Aktuálna trhová kapitalizácia sa pohybuje na úrovni 870 miliárd USD.
Walmart sa už dávno neradí medzi rýchlo rastúce spoločnosti. Ich medziročný nárast tržieb sa dlhodobo pohybuje okolo 5%, no firma sa snaží a naďalej hľadá nové zdroje rastu. E-commerce je jeden z príkladov. Za posledný rok im tržby z globálneho e-commerce vzrástli o takmer 21% a presiahli tak 120 miliardovú USD hranicu. Druhým najväčším zdrojom rastu je medzinárodná expanzia, Walmart expanduje v krajinách ako je Čína, Mexiko a Kanada, vďaka čomu sa im darí zvyšovať tržby v medzinárodnom segmente o takmer 7% ročne.
Aj napriek tomu, že tržby Walmartu už rastú pomalým tempom, zvyšovanie effektivity a spätné odkupy akcií poháňajú rast profitability a EPS. Tržby vzrástli medzi rokmi 2020 a 2024 o 21,7% no zárobok na akciu (EPS) vzrástol až o 56,5%. V tom istom čase sa čistá marža zvýšila z 2,42% na 2,85%.
Walmart je medzi investormi veľmi obľúbené meno – mnoho investorov ho nakupuje vďaka jeho odolnosti, prediktabilite, 52-ročnej histórii zvyšovania dividend a kvalitnému manažmentu. Aktuálna výška PE pomeru sa pohybuje okolo 40, pričom PE pomer S&P 500 sa pohybuje okolo 30. Valuácia tohto retailového obra sa pohybuje celkom vysoko aj nad svojím dlhodobým priemerom. Na základe valuácie je zrejmé, že investori naceňujú Walmart ako kvalitnú, prediktabilnú firmu.
Spolupráca s OpenAI – nový zdroj rastu ?
Walmart, ako prvý reťazec presúva e-commerce aj do textových modelov umelej inteligencie. V spolupráci s firmou OpenAI, ktorá je vedená Samom Altmanom, si budú ľudia môcť kúpiť produkty z Walmartu priamo cez ChatGPT. Prihlásení používatelia budú mať možnosť objednať si produkty prostredníctvom tlačítka „buy“ priamo v konverzácii s ChatGPT. Podľa rôznych analytikov je tento krok významný v integrácii IA, a retailový obor sa tak dostáva výrazne pred konkurenciu.
Daniel Danker, výkonný viceprezident Walmartu pre umelú inteligenciu, produkty a dizajn, uviedol, že iniciatíva je o kontakte so zákazníkmi tam, kde sa nachádzajú keďže čoraz viac ľudí využíva nástroje umelej inteligencie na každodenné rozhodnutia. Integrácia bude zahŕňať položky Walmartu a Sam’s Club v kategóriách ako oblečenie, zábava a balené potraviny. Táto funkcia by mala byť spustená už túto jeseň. Využiteľnosť tejto funkcie môže byť revolučná.
Predstavte si, že si chcete skúsiť navariť nový recept – nájdete recept, spíšete si potrebné ingrediencie a potom nasleduje aj niekoľko hodinové zháňanie ingrediencií. Alternatíva ? Pár stlačení na klávesnici. Stále sme len na začiatku a je možné, že v budúcnosti sa z umelej inteligencie stane nákupný asistent, ktorý porovná ceny na celom webe, odpovie na otázky a jediným kliknutím môže byť produkt na ceste.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie firmy si môžete kúpiť TU.




