Kvartálne výsledky
Tesla, často označovaná za priekopníka elektromobility a člen zoskupenia s názvom „Veľkolepá sedmička“, zverejnila za tretí štvrťrok 2025 výsledky, ktoré investorov skôr znepokojili, než potešili. Hoci spoločnosť dokázala predať rekordný počet áut, jej zisky to neodrážali. Historicky sa Tesle darilo rásť veľmi rýchlo, ale v poslednom období platí vysokú cenu za udržanie si prvenstva na trhu.
Od konca roka 2023 Tesla agresívne znižuje ceny, čo je jej spôsob, ako bojovať s rastúcou konkurenciou a zabezpečiť si, aby jej autá kupovalo čo najviac ľudí. Tento boj o trhový podiel sa prejavil aj v poslednom kvartáli. Aj keď sa Tesle v objeme predaja darí, trh už nie je taký nadšený a vyžaduje si stabilnejšiu ziskovosť. Okrem toho, Tesla stále čelí riziku ciel a iných problémov s dodávkami. Zvýšené tarify alebo prerušenia dodávok môžu negatívne ovplyvniť ziskovosť a konkurencieschopnosť firmy.
Akcie druhého najväčšieho výrobcu elektrických vozidiel (prvenstvo už patrí čínskemu BYD) za posledný rok vzrástli o viac ako 100 %. V súčasnosti sa obchodujú okolo historických maxím na úrovni 438 USD. Niektorí analytici, napríklad tí z Morningstar, tvrdia, že akcie Tesly sú nadhodnotené o 75 % nad ich reálnou hodnotou 250,00 USD, pád akcií po zverejnení výsledkov o takmer 4 % ukázal, že investori sú čoraz opatrnejší.
Najdôležitejšie čísla
Finančné čísla za tretí štvrťrok jasne ukázali rozpor medzi tým, koľko Tesla predala, a koľko jej zostalo. Firma dosiahla 12 % medziročný nárast tržieb, ktoré sa vyšplhali na 28,1 miliardy USD, čím prekonala očakávania, čo bolo spôsobené hlavne rekordnými dodávkami 497 099 vozidiel.
Naopak, upravený zisk na akciu (EPS) bol iba 50 centov, čo bolo menej, než Wall Street očakávala, a signalizovalo to problém so ziskovosťou. Prevádzkový zisk klesol o 31 %, čo znamená, že po odrátaní nákladov zostalo Tesle oveľa menej. Prevádzková marža sa znížila na len 6,6 % (predtým bola takmer 11 %). Hrubá zisková marža z predaja áut dosiahla len 15,3 %, čo je tiež sklamanie.

Za poklesom zisku sú dve hlavné príčiny: nižšia priemerná cena za predané auto (tesne pod 42 000 USD) a 50-percentný nárast prevádzkových nákladov, pretože Tesla masívne investuje do vývoja umelej inteligencie a iných projektov. Celkové dodávky za prvé tri štvrťroky 2025 dosiahli približne 1,2 milióna vozidiel, čo je o 6 % menej ako v rovnakom období minulého roka, čo je príznačné pre náročný globálny trh.
Najdôležitejšie novinky
Hoci finančné výsledky neboli ideálne, Tesla oznámila viacero dôležitých krokov a úspechov, ktoré majú zabezpečiť jej budúcnosť. Predaje v treťom štvrťroku boli silné, lebo zákazníci v USA sa ponáhľali nakúpiť autá pred zrušením federálnych daňových úľav (30. septembra). Analytici predpovedajú, že tento faktor spôsobí v roku 2025 dočasný pokles dodávok na 1,65 milióna vozidiel.
Tesla na to reaguje strategicky a predstavila lacnejšie verzie Modelov Y a 3 s cenou pod 40 000 USD. Automobilový priemysel v súčasnosti zažíva masívne investície do vývoja elektromobilov zo strany tradičných výrobcov aj nových hráčov. Tento trend môže spomaliť rast predaja Tesly a prinútiť ju k ďalšiemu znižovaniu cien. Týmto chce zabezpečiť, že jej autá budú naďalej dostupné pre širokú verejnosť a zabráni prudkému poklesu dopytu.
Z hľadiska vízie, šéf Elon Musk potvrdil agresívne plány s Robotaxi (autonómne taxíky). Chce, aby do konca roka 2025 už neboli potrebné žiadne bezpečnostné monitory (vodiči) vo veľkej časti texaského Austinu. Zároveň plánuje testovanie rozšíriť do 8 až 10 veľkých miest. Hoci analytici sú opatrní a reálne spustenie celej služby vidia až v roku 2028, je to pre investorov kľúčová správa. Samozrejme konkurencia nespí, v čele týchto závodov stále ostáva Waymo, dcérska spoločnosť Googlu.
Okrem plánov s robotaxíkmi, americký výrobca áut má v úmysle mať tisíce robotov Optimus pracujúcich v jeho fabrikách do konca roka 2025, s cieľom vyrábať 1 milión jednotiek ročne do roku 2029-2030. Tento projekt je kľúčový pre automatizáciu výrobných procesov a širšie využitie humanoidných robotov. Títo roboti majú automatizovať a zlepšiť výrobný proces, znížiť náklady na pracovnú silu a zvýšiť efektivitu výroby.
Skvelé výsledky zaznamenala aj energetická divízia, ktorej tržby stúpli o 44 % na 3,42 miliardy USD, čo ju robí dôležitým pilierom rastu. Produkty Megapack Tesly na skladovanie energie zaznamenávajú vysoký dopyt od energetických spoločností, pričom sa očakáva, že tento biznis bude rásť na terawatty ročne. Napokon, aj napriek poklesu zisku si Tesla udržuje kľúčovú konkurenčnú výhodu: priemerné náklady na jedno auto znížila z 84 000 USD v roku 2017 na približne 35 000 USD v roku 2024. To je dôkaz jej výrobnej efektivity a sila, ktorá jej pomôže prebojovať sa cez cenovú vojnu.
Akcie Tesla
Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrasti o +105,5 %. V súčasnosti sa akcie spoločnosti obchodujú za 462,7 USD. Pri tejto cene sa akcie obchodujú za 64,5 násobok zisku na akciu (P/E), 58,9 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 45,8 násobok EV/EBITDA. Súčasná trhová kapitalizácia firmy je 1,49 bilióna USD.
Ďalšie výsledky z tejto kvartálnej sezóny
Budúcnosť chirurgie má meno da Vinci, Akcie Intuitive Surgical rastú o 18 %
Výsledky 3 najväčších zbrojoviek v USA. Kto páli ostrými a kto je v úkryte?
Francúzske ikony Hermés a L´Oreal čelia rovnakému problému. Čo stojí za pádom akcii?
Zasekol sa Netflix po spanilej jazde z posledných rokov? Akcie odpisujú 6 %
Coca-Cola vzorovým príkladom stability. Spotrebitelia ani investori na ňu nedajú dopustiť
Americké banky lámu rekordy, no šéf JPMorgan varuje pred švábmi
Salesforce vyrazil dych Wall Street: AI agenti, miliardové príležitosti, návrat k inováciám a rast akcií
Je najväčší výrobca čipov Taiwan Semiconductor nezastaviteľný? Jeho zisk vzrástol o 40 %
Najcennejšia európska firma ASML si pripisuje 3 %. Investície do umelej inteligencie jej plnia vačky
Dividendový kráľ PepsiCo padol o tretinu. Je čas znovu veriť americkej ikone?
Louis Vuitton otáča kurz k rastu, nadšenie vystrelilo akcie o 14 %. Zviezli sa aj ďalšie luxusné akcie
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.




