Od eufórie po pád dôvery investorov

Keď sa Porsche v decembri 2022 dostalo do prestížneho indexu DAX, bola to veľká chvíľa. Vstup medzi štyridsať najväčších nemeckých firiem mal ukázať, že legendárna značka športových áut má pred sebou silnú budúcnosť. Investori verili, že Porsche sa stane symbolom prechodu nemeckého priemyslu na elektromobilitu. Lenže realita je oveľa tvrdšia. Od vstupu na burzu stratili akcie Porsche polovicu hodnoty, pričom len v roku 2025 klesli o 30,4 %. Teraz musí automobilka zo Stuttgartu z DAX-u odísť a presunúť sa do nižšieho indexu M-DAX.

Pokles dôvery investorov má svoje dôvody. Manažment firmy priznal, že plán na rýchly prechod k elektromobilom nefunguje. Prémiová značka zo skupiny Volkswagen upozornila, že dodatočné náklady znížia zisky v tomto roku až o 1,8 miliardy EUR. Zisková marža, ktorá mala byť 5 až 7 %, sa scvrkla len na 2 %. A čo je horšie, ide už o štvrtú revíziu prognózy v tomto roku. Pričom manažment na celý rok rok očakáva zásah do prevádzkového zisku vo výške 5,1 miliardy EUR.

Kľúčová zmena sa týka novej série SUV. Namiesto čisto elektrickej verzie príde najskôr model so spaľovacím motorom a plug-in hybridom. Dopyt po elektromobiloch je slabý a Porsche si nemôže dovoliť riskovať ďalšie straty. Odkladá sa aj vývoj novej softvérovej platformy pre elektromobily. Spaľovacie motory tak zostanú v ponuke dlhšie, než sa pôvodne plánovalo. Cena akcií Porsche sa po tejto správe prepadli o viac než 7 %. Akcie Volkswagenu, najväčšieho akcionára Porsche, klesli rovnako o viac než 7 %.

Európa zápasí, Čína stráca dych

Slabý dopyt po elektromobiloch trápi celú Európu. Čínski výrobcovia dokážu ponúkať lacnejšie autá a rýchlejšie inovujú, pretože ich podporujú dotácie z Pekingu. Problém je aj na samotnom čínskom trhu. Ekonomické spomalenie znižuje apetít spotrebiteľov a európske značky to cítia na vlastnej koži. V Európe zas panuje neistota. Dotácie sa obmedzujú a zákaz predaja spaľovacích motorov od roku 2035 sa síce oficiálne nezrušil, ale politická podpora nie je jednoznačná. Firmy tak nevedia, ako plánovať svoje investície.

K tomu sa pridávajú hrozby z USA. Administratíva Donalda Trumpa zaviedla 15 % clá na európske autá, čo ešte viac znížilo ziskovosť výrobcov ako Porsche či Volkswagen. Analytici upozorňujú, že väčšina strát Porsche sa objaví už v treťom štvrťroku. Firma by tak mohla skončiť v druhej polovici roka v strate. Podľa Jefferies ide síce o bolestivý krok, ale v strednodobom horizonte by mohol Porsche pomôcť stabilizovať sa.

Nové clá na európske autá zasiahli Porsche výraznejšie než konkurenciu, pretože v Amerike nemá žiadne výrobné závody. Na rozdiel od BMW či Mercedesu musí všetky autá dovážať z Európy, čo ich robí drahšími a menej konkurencieschopnými. Do toho prichádza aj otázka identity značky. Porsche chce byť prémiovou ikonou s modelmi ako 911 či Taycan, ale zároveň masovým hráčom so SUV Macan a Cayenne.

Vedenie nemeckej automobilky sa dostáva pod čoraz väčší tlak. Kritici tvrdia, že generálny riaditeľ Oliver Blume by mal ukončiť svoju dvojitú rolu, pretože šéfuje aj Volkswagenu. Podľa investorov je koncentrácia moci nebezpečná a brzdí potrebné zmeny. Automobilový symbol Nemecka medzitým pripravuje aj šetrenie. Do roku 2029 plánuje zrušiť približne 1 900 pracovných miest prirodzeným odchodom a ďalších 2 000 zmlúv na dobu určitú nepredĺži.

Tento príbeh je odrazom širších problémov európskeho priemyslu. Ambiciózne plány na zelenú transformáciu narážajú na realitu. Spotrebiteľ nechce kupovať drahé elektromobily, čínska konkurencia rastie a geopolitické napätie zvyšuje neistotu. Odchod Porsche z DAX-u sa tak stal symbolom. Blume tvrdí, že ide o dôsledok burzových pravidiel, Porsche má totiž voľne obchodovateľných len niečo cez 12 % akcií, čo je málo. Faktom však zostáva, že investori Porsche neveria tak, ako pred tromi rokmi.

Akcie Porsche


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov klesli o -39,1 % a v súčasnosti sa obchodujú na hodnote 40,53 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 17,1 násobok zisku na akciu (P/E), 7,8 očakávaného zisku na akciu (Forward P/E) a 6,3 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 36,92 miliardy EUR. Súčasný dividendový výnos je 5,18 %.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno