Európa si z ocele stavia štít
Európska únia sa rozhodla postaviť na ochranu vlastného priemyslu. Po rokoch otvoreného trhu prichádza zmena: Brusel znižuje dovoz ocele bez cla a výrazne zvyšuje colné sadzby. Cieľom je zastaviť príval lacnej ocele z Ázie a zachrániť európskych výrobcov. Európska komisia oznámila opatrenia, ktoré menia podmienky na trhu s oceľou. Dovoz bez cla sa obmedzí z 30,5 milióna ton na 18,3 milióna ton ročne. Všetko, čo túto hranicu presiahne, bude zaťažené clom vo výške 50 %, čo je dvojnásobok oproti doterajším 25 %.
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen vysvetlila, že cieľom je ochrániť odvetvie, ktoré sa dostalo pod tlak lacnej konkurencie: „Globálna nadkapacita poškodzuje naše odvetvie. Musíme konať teraz,“ uviedla. EÚ sa tak po dlhom období otvorenosti obracia k priemyselnej politike, ktorá má chrániť európske pracovné miesta a vlastnú výrobu.
Prebytok ocele dusí Európu
Svet dnes zaplavuje oceľ. Podľa Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) bola v roku 2023 globálna nadprodukcia približne 600 miliónov ton. O rok neskôr má presiahnuť až 720 miliónov ton. Tento prebytok tlačí ceny nadol a ohrozuje výrobcov, ktorí nedokážu konkurovať lacnejším producentom z Ázie.
Európske oceliarne dnes využívajú len asi 67 % svojich výrobných kapacít. „Globálne kapacity sú viac ako päťnásobkom dopytu v Európe,“ uviedol predstaviteľ Európskej komisie. „Európsky oceliarsky priemysel je pritom jediný na svete, ktorý svoje kapacity znižuje.“ Podľa odborovej organizácie IndustriAll stratilo v poslednom roku prácu približne 18 000 pracovníkov oceliarskeho sektora v EÚ. Brusel preto dúfa, že nové opatrenia zvýšia využitie kapacít na približne 80 % a zastavia ďalší úbytok pracovných miest.
Nový systém ciel má aj ďalší cieľ a tým je zabrániť obchádzaniu pravidiel. Komisia zavádza tzv. princíp „melt and pour“, podľa ktorého musia dovozcovia preukázať, kde bola oceľ roztavená a odliata. Toto pravidlo má odhaliť prípady, keď sa čínska oceľ dostáva do EÚ cez iné krajiny, napríklad Turecko, Vietnam, Kóreu či Indiu. Práve tieto štáty patria medzi hlavných dodávateľov ocele do EÚ. Brusel tvrdí, že nejde o uzatváranie trhu, ale o nastolenie spravodlivejších podmienok. „Chceme len, aby výrobcovia dodržiavali rovnaké pravidlá, aké platia u nás,“ uviedla Komisia.
Oceliari rastú, automobilky sa obávajú
Opatrenia EÚ sa dotknú aj dovozu z USA, pričom rokovania o znížení 50 % ciel, ktoré Spojené štáty uvalili na európsku oceľ a hliník, stále pokračujú. Brusel však verí, že Washington bude v boji proti lacnej ázijskej oceli spojencom, nie súperom. Nové opatrenia ešte musia schváliť členské štáty EÚ a Európsky parlament. Ursula von der Leyen vyzvala na rýchle rozhodnutie: „Radu aj Parlament žiadam, aby postupovali bez zbytočných prieťahov.“
Zväz EUROFER, ktorý zastupuje najväčších výrobcov ocele v EÚ, opatrenia podporuje. Podporilo ich aj 107 poslancov Európskeho parlamentu zo skupín EPP, S&D a Renew Europe. Očakáva sa však, že rozhodujúce slovo bude mať Nemecko, ako najväčší automobilový výrobca v EÚ sa zatiaľ k návrhu nevyjadrilo. Vyjadrenia samozrejme neobišli finančné trhy. Európsky index Stoxx 600 vzrástol o 0,5 %. Francúzsky CAC 40 pridal 0,8 %, taliansky FTSE MIB 0,8 %, britský FTSE 100 0,4 % a nemecký DAX 0,4 %. Oceliarske akcie rástli ešte viac. Švédsky SSAB pridal 4 %, Thyssenkrupp takisto 4 % a ArcelorMittal 3,6 %.
Automobilky však reagovali poklesom, keďže vyššie ceny ocele môžu znížiť ich zisky. Akcie BMW sa prepadli o 7 %, Mercedes-Benz o 2,6 % a Porsche o 2,5 %. „Oceľ si ochranu zaslúži, no navrhované pravidlá idú podľa nás príliš ďaleko,“ reagovala generálna riaditeľka Európskeho združenia výrobcov automobilov Sigrid de Vries.
Európska komisia sa rozhodla brániť svoj priemysel spôsobom, aký doteraz používali skôr iné mocnosti. Oceľ, kedysi symbol modernizácie, sa dnes stáva symbolom obrany. Po rokoch, keď Európa verila v silu otvoreného trhu, prichádza nový prístup – pragmatickejší, menej naivný, viac zameraný na prežitie. A aj keď budú kritici hovoriť o protekcionizme, v Bruseli zrejme panuje presvedčenie, že tentoraz nejde len o oceľ. Ide o to, aby Európa dokázala chrániť samu seba.
Ďalšie zaujímavosti zo sveta investovania
Akcie jednotlivých spoločností si môžete kúpiť TU.




