Kvartálne výsledky
Mondelez International, výrobca známych značiek ako Oreo, Milka, Cadbury či Toblerone, zažíva obdobie, keď sa mu, povedzme to jemnejšie – darí menej, než by chcel. Hoci firma dlhé roky patrila medzi najstabilnejšie potravinárske spoločnosti na svete, posledné tri roky ukazujú, že ani čokoláda nie je odolná voči inflácii.
Akcie Mondelez na burze síce za posledných 5 rokov vzrástli o približne 11 %, no od roku 2023 stagnujú. Po období, keď spotrebitelia nakupovali viac potravín aj sladkostí, prišlo obdobie šetrenia. Ľudia začali viac sledovať ceny a impulzívne nákupy, na ktorých Mondelez staval, klesajú. Okrem toho sa spotrebitelia vo všeobecnosti snažia vyhľadávať zdravší životný štýl, čo tiež spoločnosti nepomáha. Generálny riaditeľ Dirk Van de Put hovorí otvorene: „Americký trh je najpomalší, aký sme videli za dlhé roky.“
Slabší je najmä dopyt po sušienkach a snackoch, ktoré sa stali pre mnohých zbytočným tovarom. Po zverejnení posledných výsledkov klesli akcie Mondelez o 5 %. Firma síce zostáva spoľahlivou a stabilnou investíciou s dividendovým výnosom okolo 3 %, no investori dnes od nej čakajú viac ako len stabilitu. Treba ale povedať, že tieto problémy trápia celý sektor. Však za posledný rok sa v červených číslach ocitol v podstate každý potravinársky gigant. Pre porovnanie index S&P 500 za rok vzrástol o 18,5 %.

Najdôležitejšie čísla
Tretí štvrťrok 2025 priniesol zmiešaný obraz. Tržby Mondelez dosiahli 9,74 miliardy USD, čo znamená rast o 5,9 % medziročne. Firma tak mierne prekonala očakávania Wall Street, ktoré boli 9,71 miliardy USD. Upravený zisk na akciu (EPS) bol 0,73 USD, o 2 centy viac, než predpokladali analytici.
Za týmito číslami sa však skrývajú problémy. Prevádzková marža sa znížila z 12,5 % na 7,6 % a upravený EBITDA klesol na 712 miliónov USD. Marža tak spadla na 7,3 %, čo je o viac než polovicu menej ako pred rokom. Dôvodom je prudký rast cien surovín, najmä kakaa, ktorého cena sa za posledné tri roky zvýšila o viac než 30 %.
Objem predaja klesol o 4,6 %, organický rast bol len 3,4 % oproti očakávaným 3,7 %. Najviac klesla Európa (–7,5 bodu), mierny pokles zaznamenala aj Severná Amerika (–1,8 bodu). Zákazníci sa obracajú k lacnejším značkám a konkurencia znižuje ceny, aby udržala predaje. Mondelez dokázal udržať tržby len vďaka zvyšovaniu cien. To však nie je dlhodobo udržateľné. Ľudia už neakceptujú každé nové zdraženie, čo tlačí firmu k hľadaniu nových ciest, ako si udržať zisk.
Najdôležitejšie novinky
Rok 2025 je pre Mondelez náročný. Firma cíti, že starý model už nefunguje. Zákazníci nechcú len sladké, chcú aj zdravšie alternatívy. Preto začala meniť smer. Do ponuky pribúdajú bezlepkové a bezcukrové produkty, proteínové tyčinky a zdravšie krekry. Prémiové značky ako Tate’s či belVita dopĺňajú nové produkty pre ľudí, ktorí hľadajú „niečo menšie, ale lepšie“. Limitovaná edícia Oreo Reese sa stane od roku 2026 trvalou súčasťou ponuky.
Firma zároveň zefektívňuje výrobu. Do modernizácie fabrík a digitalizácie investuje 1,2 miliardy USD. Tieto úspory plánuje využiť na marketing a vývoj nových produktov. V dlhodobom horizonte chce Mondelez zvýšiť prevádzkovú maržu na 18 % a dosahovať ročný organický rast tržieb o 3 až 5 %. Súčasťou stratégie je aj zmena portfólia.
Spoločnosť predáva menej ziskové časti, ako napríklad biznis so žuvačkami, a investuje do lokálnych značiek v Indii, Indonézii a Mexiku a teda trhoch, kde spotrebitelia stále nakupujú viac. Analytici firmu vnímajú ako stabilného lídra, no zároveň pripomínajú riziká. Ak sa naplní očakávanie, že ceny kakaa v roku 2026 klesnú, Mondelez získa priestor na oživenie ziskov a návrat k rastu.
Akcie Mondelez
Akcie firmy v priebehu tohto roka vzrástli o +1,2 % a v súčasnosti sa obchodujú na 60,2 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 22,6 násobok zisku na akciu (P/E); 17,6 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 16,7 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 77,9 miliardy USD. Súčasný dividendový výnos je 3,32 %.
Ďalšie výsledky z tejto kvartálnej sezóny
Akcie SK Hynix vzrástli tento rok už o 190 %. Kritický dodávateľ Nvidie nestíha vyrábať
Akcie PayPal vystrelili o 16 %. Začne vyplácať dividendy a stane sa prvou digitálnou peňaženkou v ChatGPT
Zlato žiari ako nikdy predtým. Newmont, jeho najväčší producent, valcuje trhy
Návrat z hlbín: Intel si od augusta pripísal 110 %, bude opäť kraľovať?
Taliansky UniCredit dobíja Európu, akcie za 5 rokov vzrástli o 800 %
Vlajková loď európskeho techu SAP sa od maxím prepadla o pätinu
Veľkolepá 7 reportuje. Začiatok v podaní Tesly nie je až taký veľkolepý
Budúcnosť chirurgie má meno da Vinci, Akcie Intuitive Surgical rastú o 18 %
Výsledky 3 najväčších zbrojoviek v USA. Kto páli ostrými a kto je v úkryte?
Francúzske ikony Hermés a L´Oreal čelia rovnakému problému. Čo stojí za pádom akcii?
Zasekol sa Netflix po spanilej jazde z posledných rokov? Akcie odpisujú 6 %
Coca-Cola vzorovým príkladom stability. Spotrebitelia ani investori na ňu nedajú dopustiť
Americké banky lámu rekordy, no šéf JPMorgan varuje pred švábmi
Salesforce vyrazil dych Wall Street: AI agenti, miliardové príležitosti, návrat k inováciám a rast akcií
Je najväčší výrobca čipov Taiwan Semiconductor nezastaviteľný? Jeho zisk vzrástol o 40 %
Najcennejšia európska firma ASML si pripisuje 3 %. Investície do umelej inteligencie jej plnia vačky
Dividendový kráľ PepsiCo padol o tretinu. Je čas znovu veriť americkej ikone?
Louis Vuitton otáča kurz k rastu, nadšenie vystrelilo akcie o 14 %. Zviezli sa aj ďalšie luxusné akcie
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.




