Hviezda roka pod tlakom
Ešte pred pár mesiacmi bola spoločnosť AppLovin oslavovaná ako jedna z najúspešnejších technologických firiem. V roku 2024 jej akcie vystrelili o 789 %, čo z nej urobilo najvýkonnejšiu akciu amerického tech sektora. Hlavným dôvodom tohto rastu bol veľký záujem o jej reklamnú technológiu postavenú na umelej inteligencii, konkrétne softvér AXON, ktorý mal revolučne zmeniť spôsob cielenia reklamy.
Firma dokonca ovládla rebríček najvýkonnejších spoločností minulého roka. Tento úspech je o to pôsobivejší, že AppLovin, ktorý vyvíja reklamnú platformu pre mobilné hry, patril medzi najvýkonnejšie akcie aj v roku 2023, keď obsadil 9 miesto. O téme sme písali v článku nižšie:
No začiatkom roku 2025 sa situácia dramaticky zmenila. Short-selleri začali zverejňovať správy, v ktorých tvrdia, že AppLovin zarába nie na inováciách, ale na neetických praktikách. Najnovšie sa k nim pridala aj známa firma Muddy Waters Research, čo spôsobilo, že akcie AppLovinu padli o vyše 20 % v priebehu jedného dňa, najväčší pokles v histórii firmy. Od maxima z februára 2025 pritom klesli akcie firmy o takmer polovicu.
Tento zásah prichádza len niekoľko týždňov po tom, čo Fuzzy Panda Research a Culper Research zverejnili vlastné pochybnosti o fungovaní AppLovinu. Už vtedy akcie firmy klesli o 12%, no najnovší útok od Muddy Waters ide ešte ďalej a tvrdí, že AppLovin systematicky porušuje pravidlá platforiem ako Meta, Google, či TikTok.
Ako AppLovin údajne obchádza pravidlá
Muddy Waters tvrdí, že firma nelegálne získava používateľské identifikátory z rôznych platforiem a používa ich na cielenie reklamy, bez vedomia či súhlasu používateľov. To by znamenalo, že AppLovin porušuje podmienky služieb obchodov s aplikáciami, čo by mohlo viesť až k jej odstráneniu z týchto platforiem.
Short-selleri navyše tvrdia, že ak takéto praktiky nebudú potrestané, začnú ich kopírovať aj ďalší konkurenti, keďže „technológia, ktorú AppLovin používa, nie je zložitá“. To by mohlo destabilizovať celý reklamný ekosystém v mobilnom svete. Ďalšou ranou pre reputáciu AppLovinu je údajný odchod e-commerce inzerentov.
Muddy Waters analyzoval 776 webov, ktoré mali na začiatku januára nainštalovaný reklamný pixel AppLovinu. Do konca marca však takmer štvrtina z nich tento pixel odstránila alebo bol na stránkach nefunkčný. To naznačuje, že inzerenti postupne strácajú dôveru v platformu, čo je pre firmu s reklamným modelom biznisu veľmi vážny signál.
Génius v AI alebo majster manipulácie?
CEO spoločnosti, Adam Foroughi, sa vo februári ostro ohradil voči týmto útokom. V blogu označil obvinenia za falošné, zavádzajúce a motivované finančným ziskom short-sellerov, ktorí podľa neho cielene útočia na firmu po pozitívnych finančných výsledkoch a teda v období, keď sama firma nemôže komunikovať nové dáta.
Vo svojom vyjadrení vyzdvihol prácu tímu a tvrdí, že AppLovin vytvoril sofistikované AI modely, ktoré pomáhajú partnerom dosahovať lepšie reklamné výsledky. Firma sa zatiaľ najnovším obvineniam priamo nevyjadrila a odkázala len na starší blog svojho CEO. Zaujímavé však je, že aj napriek týmto výkyvom a silným útokom väčšina analytikov ostáva k AppLovinu pozitívna. Spoločnosť má podľa Bloombergu až 21 odporúčaní na nákup, 6 na držanie a len jedno na predaj.
Banky ako Citi, Wedbush či Bank of America dokonca označili pokles cien akcií za nákupnú príležitosť. Situácia je tak momentálne napätá, ale nie definitívna. Kým niektorí vidia AppLovin ako ďalšiu obeť agresívnych finančných hráčov, iní sa začínajú pýtať, či sa za jej rastom neskrýva viac dymu ako svetla. Odpoveď prinesú až ďalšie kroky firmy a reakcia trhu na ne.
Akcie AppLovin
Akcie firmy za posledných 12 mesiacov stúpli o +283,2 % na 264,9 USD. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 60,2 násobok zisku na akciu (P/E), 51,4 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 40 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 92 miliárd USD.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.




