Kering sa vracia späť k móde a snaží sa znížiť dlh

Francúzska skupina Kering, známa vďaka značkám Gucci, Balenciaga, Bottega Veneta a Saint Laurent, prechádza najťažším obdobím za posledné roky. Firma, ktorá bola kedysi symbolom európskeho luxusu, stráca pôdu pod nohami. Od roku 2021 sa jej akcie prepadli o 60 %, čo predstavuje vyše 60 miliárd EUR na trhovej kapitalizácií.

Najnovším krokom v snahe o stabilizáciu je predaj celej divízie krásy spoločnosti L’Oréal. Hodnota obchodu je 4 miliardy EUR a zahŕňa značku Creed aj 50-ročné licencie na vývoj parfumov a kozmetiky pre značky Gucci, Bottega Veneta a Balenciaga. Pre Kering to znamená ukončenie jednej etapy, pokusu rozšíriť svoje pôsobenie mimo módy, ktorý sa ukázal ako chybný. Nový generálny riaditeľ Luca de Meo sa rozhodol zamerať firmu späť na jej hlavné poslanie – módu. Jeho cieľom je znížiť vysoký dlh, ktorý sa vyšplhal na 9,5 miliardy EUR, a zbaviť sa projektov, ktoré neprinášajú zisk.

Predaj divízie krásy preto nie je znakom slabosti, ale snahou o nový začiatok. Divízia krásy vznikla len v roku 2023, keď Kering kúpil parfumový dom Creed za 3,5 miliardy EUR. Tento krok mal byť začiatkom rozšírenia impéria o segment kozmetiky. Výsledok však sklamal, keďže divízia vykázala stratu 60 miliónov EUR a Kering sa ju teraz rozhodol predať takmer za rovnakú cenu, akú za ňu pred rokom zaplatil.

Dohoda zároveň určuje, že licencie na parfumy značky Gucci prejdú po roku 2028 z rúk spoločnosti Coty do portfólia L’Oréalu. Francúzsky kozmetický gigant tak získa ešte silnejšie postavenie v segmente luxusných parfumov. Pre Kering to znamená zbavenie sa nákladného biznisu a prísun hotovosti, ktorú potrebuje na zníženie dlhu a investície do svojich hlavných značiek.

Gucci v kríze: keď ikona stráca svoj lesk

Najväčším problémom Keringu je však jeho vlajková značka Gucci. Práve tá tvorí viac než polovicu ziskov skupiny, no posledné roky sa jej nedarí. V prvom štvrťroku 2025 sa tržby značky prepadli o 25 %, zatiaľ čo celý Kering klesol o 14 %. Prevádzková marža sa znížila z 30 % v roku 2019 na približne polovicu.

Situáciu ešte zhoršilo rozhodnutie vymenovať za nového kreatívneho riaditeľa Demnu Gvasaliu, známeho z Balenciagy. Tento krok vyvolal medzi investormi obavy. Gvasalia je síce považovaný za jedného z najtalentovanejších dizajnérov svojej generácie, no jeho meno sa spája aj s kontroverziou. Po kampani Balenciagy z roku 2022, ktorá zobrazovala deti s bondage doplnkami, sa stal terčom ostrej kritiky. Trh si samozrejme takéto veci všimne, a poslal akcie Keringu nadol o takmer 11 %. Investori sa obávajú, že Gvasaliov provokatívny štýl môže poškodiť značku Gucci v čase, keď potrebuje práve opak.

Spolu s ním prichádza aj nová riaditeľka značky Francesca Bellettini, ktorá v minulosti dokázala výrazne zvýšiť tržby značky Saint Laurent, z 550 miliónov EUR na 3 miliardy EUR. Analytici očakávajú, že kombinácia jej obchodného prístupu a Gvasaliovej kreativity môže priniesť výsledky, ale až o niekoľko kvartálov. Analytici Morningstar odhadujú, že zlepšenie bude viditeľné najskôr v roku 2026. Napriek prepadu akcií, zostáva Kering podľa analytikov výrazne podhodnotený. Banky ako UBS či Bernstein považujú predaj divízie krásy za krok správnym smerom, ktorý posilní finančnú pozíciu firmy.

Luxusný trh spomaľuje, Kering hľadá rovnováhu

Problémy Keringu však majú aj širší kontext. Luxusný trh ako celok zažíva spomalenie. Po rokoch rekordného rastu prichádza vytriezvenie, úrokové sadzby v USA sú stále vysoké, inflácia oslabuje kúpnu silu a geopolitické napätie brzdí spotrebu. Dopyt po luxuse klesá najmä u tzv. „aspiračných zákazníkov“, teda u ľudí, ktorí si luxus kupujú ako symbol spoločenského postavenia.

Kering je týmto vývojom zasiahnutý viac než jeho konkurenti. Na rozdiel od značiek ako Hermès či Chanel, ktoré cielia na najbohatších zákazníkov, je Gucci viac závislý od širšej skupiny spotrebiteľov. Keď sa ekonomika spomalí, tieto skupiny obmedzujú výdavky ako prvé a to sa presne deje.

Napriek tomu má Kering stále silné značky. Saint Laurent dosahuje ročné tržby vyše 1,5 miliardy EUR, Bottega Veneta sa blíži k 3 miliardám EUR. Prognózy počítajú s tým, že do roku 2026 by celkové tržby skupiny mohli stúpnuť z 15,7 miliardy EUR na 18,4 miliardy EUR a čistý zisk by sa mohol takmer zdvojnásobiť, z 992 miliónov EUR na 1,97 miliardy EUR. Nové partnerstvo s L’Oréalom, ktoré zahŕňa aj spoločný projekt v oblasti wellness a dlhovekosti, má Keringu pomôcť vytvoriť moderný model luxusu, menej o vonkajšom pozlátku, viac o kvalite a zmysle.

Po rokoch agresívnej expanzie sa tak Kering vracia k tomu, čo vie najlepšie: k móde a silným značkám. Predaj divízie krásy nie je koniec, ale nový začiatok. Burza si to už stihla všimnúť, od aprílových miním, akcie módneho domu vzrástli o viac ako 100 %. Ak sa De Meovi podarí stabilizovať financie a znovu oživiť Gucci, skupina sa môže po rokoch krízy vrátiť na výslnie. A možno opäť ukázať, že aj pád môže byť začiatkom novej kapitoly, ak sa z neho človek (alebo značka) dokáže poučiť.

Akcie Kering

Akcie firmy za posledných 12 mesiacov vzrástli o +38,6 % a v súčasnosti sa obchodujú na hodnote 322,4 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 54,3 násobok zisku na akciu (P/E) a 18,9 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 39,5 miliardy EUR.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno