Hermès láme rekordy

Hermès, francúzska spoločnosť, je známa predovšetkým svojimi luxusnými výrobkami, vrátane kabeliek, šálov, oblečenia, hodiniek, parfumov a doplnkov. Ich produkty sú považované za symbol najvyššieho luxusu a kvality. Organizácia začala ako dielňa na výrobu sediel v roku 1837, založená Thierrym Hermèsom v Paríži, ešte v čase, keď bola preprava ťahaná koňmi v móde.

Dnes je Hermés jednou z najväčších a najpopulárnejších luxusných firiem na svete. S trhovou kapitalizáciou 308,6 miliardy EUR, je dokonca 34. najhodnotnejšou verejne obchodovateľnou firmou na svete. Vo Francúzsku je hodnotnejšia, na základe trhovej kapitalizácie, iba ďalšia ikona luxusu LVMH Moët Hennessy (LVMH).

image 118
Zdroj: Companiesmarketcap

Zatiaľ čo luxusný sektor čelí spomaleniu, Hermès ukázal, že jeho ikonický status je silnejší než kedykoľvek predtým. Francúzsky výrobca luxusných kabeliek Birkin oznámil lepšie ako očakávané výsledky za rok 2024. V štvrtom kvartáli dosiahol tržby 3,96 miliardy EUR (4,15 miliardy USD), čo predstavuje 18 % medziročný rast. O spoločnosti sme v minulom roku písali analýzu, ktorú si môžete prečítať nižšie:

Celkové ročné tržby prekonali hranicu 15 miliárd EUR (približne 15,7 miliardy USD), pričom najvýraznejší rast zaznamenali v Amerike a koženej galantérii, kde predaje stúpli o 16 %. Aj keď sa luxusné značky obávajú potenciálnych nových amerických ciel na európske produkty, analytici veria, že Hermès môže ich vplyv jednoducho eliminovať ďalším zvýšením cien. Dopyt po kravatách za 270 USD, kabelkách za 12 000 USD a opaskoch za 1 050 USD totiž stále vysoko prevyšuje ponuku.

Hermès láme rekordy, lacné napodobeniny ho neohrozili
Zdroj: Hermes IR

Birkin zostáva symbolom statusu

Hermès je najstaršia luxusná značka na svete, ktorej remeselné korene siahajú až do roku 1837. Kabelka Birkin, ktorú predstavila o viac ako 100 rokov neskôr, sa odvtedy stala ikonou spoločenského postavenia. Objavila sa nielen v textoch slávnych raperov a šatníkoch Kardashianiek, ale predovšetkým si zachovala exkluzivitu, vďaka ktorej sa jej hodnota neustále zvyšuje.

Značka síce už nevedie oficiálny zoznam čakateľov, no kúpiť si Birkin stále nie je jednoduché. Zákazníci musia preukázať svoju lojalitu značke tým, že si v minulosti už nakúpili iné produkty. Aj potom ceny stále stúpajú, podľa aukčnej spoločnosti Sotheby’s sa cena modelu Birkin 25 za posledné tri roky zvýšila o 20 %.

Hermès láme rekordy, lacné napodobeniny ho neohrozili
Zdroj: Pursebop

Práve táto exkluzivita vyvoláva kontroverzie. Keď Walmart v decembri 2024 predstavil svoju lacnú napodobeninu, kabelku „Wirkins“ za iba 78 USD, mnohí ju vnímali ako dostupnejšiu alternatívu pre široké masy. No hoci sa tento „dupe“ stal virálnym hitom na sociálnych sieťach, Hermès nestratil svojich verných zákazníkov. CEO Hermès Axel Dumas na otázku o lacnej napodobenine odpovedal s istou dávkou podráždenia: „Je ťažké povedať, čo si o tom myslieť, okrem toho, že ma to irituje, a dosť ma to naštvalo.“

No aj napriek tomu, že Walmart prišiel s vizuálne podobnou kabelkou za zlomok ceny, Hermèsu sa to nijako nedotklo. Bohatí klienti sú ochotní zaplatiť prémiu za skutočnú exkluzivitu a „Wirkins“ ich rozhodne nepresvedčil, aby sa vzdali originálu. Luxus je totiž viac než len vzhľad – je to pocit výnimočnosti, ktorý si jednoducho za 78 USD kúpiť nemôžete.

Trh s luxusom v roku 2025

Rok 2024 priniesol výrazné spomalenie rastu globálneho luxusného sektora, pričom tento trend bude podľa prognóz pokračovať aj v nasledujúcich rokoch. Napriek tomu však niektoré regióny signalizujú možné oživenie, čo môže otvoriť nové príležitosti pre luxusné značky. Najväčší trh s luxusným tovarom, Čína, zaznamenal v roku 2024 pokles, no od roku 2025 sa očakáva návrat k pozitívnemu rastu na úrovni 3 až 5 % ročne.

image 117
Zdroj: Mckinsey

USA sa javia ako stabilný rastový motor, po miernom raste v rokoch 2023–2024 sa očakáva zrýchlenie na 4 až 6 % v období 2025–2027. Európsky trh bude rásť pomalšie, pričom odhadovaný medziročný rast sa pohybuje medzi 2 až 4 %. Naopak, rast v ostatných častiach sveta sa síce spomalí v krátkodobom horizonte (2024–2025 na 2 až 4 %), no dlhodobo zostane stabilný.

Pre investorov je Hermès jednou z najstabilnejších stávok v luxusnom segmente. Aj v čase, keď sa trh spomaľuje, Hermès dokazuje svoju silu, tržby v roku 2024 prekonali očakávania a dosiahli 15 miliárd EUR. Značka ťaží zo svojej unikátnej konkurenčnej výhody, absolútnej exkluzivity. Kabelky Birkin sú stále nedostupným symbolom statusu a dopyt vysoko prevyšuje ponuku. Aj napriek virálnym napodobeninám od Walmartu zostávajú bohatí klienti verní originálu, čo zaisťuje Hermès stabilné marže a rast.

Firma má výhodu silného brandu, ktorý sa v priebehu desaťročí etabloval ako symbol spoločenského postavenia. Táto lojalita zákazníkov jej umožňuje ľahko kompenzovať možné makroekonomické výkyvy ďalším zvyšovaním cien. Hermès tak nie je len luxusnou značkou, ale aj stabilnou investíciou, ktorá odoláva krízam a zabezpečuje dlhodobý rast hodnoty pre akcionárov.

Akcie Hermès


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov stúpli o +26,5 % na 2799 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 63,9 násobok zisku na akciu (P/E), 58,7 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 40,8 násobok EV/EBITDATrhová kapitalizácia spoločnosti je 296,6 miliardy USD. Súčasný dividendový výnos je na úrovni 0,89 %.


Ďalšie výsledky z tejto kvartálnej sezón

Siemens Energy hlási rekordný objem objednávok
Sony na vzostupe, hlási 75 miliónov predaných PlayStation 5
Akcie Trade Desk klesli o 31 %, taký prepad firma ešte nezažila
AppLovin – TOP akcia minulého roka vzrástla o takmer 800 %
Coca-Cola valcuje Pepsi, akcie opäť na rastovej trajektórii
Apple dáva košom dlhoročnému partnerovi, akcie Skyworks odpísali 25 %
Čaká sa na ňu už viac než 10 rokov, správy o GTA 6 vystrelili akcie Take-Two na nové maximum
Walmart odovzdáva korunu, novým kráľom tržieb je Amazon
McDonald’s, symbol amerického fast foodu, doma stráca pôdu pod nohami, no v zahraničí zažíva boom
Porsche je ďalšou obeťou prechodu na elektrifikáciu
Kering hľadá cestu z krízy, Gucci stráca identitu
Disney v roku 2024 kraľoval kinám, je Robert Downey Jr. esom v rukáve?
Barbie stráca lesk, Hot Wheels v kurze. Výrobca hračiek Mattel prekvapuje
Uber: Expanzia, právne spory aj neistý výhľad
AMD pokračuje v prepade, AI segment sklamaním
1 z 12 ľudí na svete používa Spotify, akcionári v balíku
Google plánuje vynaložiť rekordné investície do AI, je to potrebné?
Ferrari opäť na koni, akcie talianskej ikony vzrástli o 8 %
Altria vedie pelotón, výrobca Marlboro dividendovým lídrom S&P 500
Palantir je hviezdou S&P 500, jeho akcie za posledný rok vzrástli štvornásobne
Akcie IBM zažili jeden z najlepších obchodných dní od roku 1968
Apple opäť na tróne, jeho služby zarábajú viac ako Coca-Cola a Nike dokopy
Starbucks hlási comeback, nový CEO je pre akcie firmy ako kofeín
Paralelný vesmír Tesla, kde sa sľuby sľubujú a marže prepadajú
Meta valcuje ziskami, virtuálna realita je 60 miliardovou čiernou dierou
Tržby Microsoftu z AI vzrástli o 175 %, no náklady desia investorov
Panika je preč, akcie ASML s najväčším rastom od roku 2020
Trump vs. Musk? Akcie najväčšej zbrojárskej firmy Lockheed Martin prehlbujú straty
Akcie SAP od roku 2022 vzrástli trojnásobne, čo stojí za úspechom?
Rok 2024 bol pre fintech hviezdu SoFi rekordný, prečo akcie klesajú?
Rev Pumy sa zmenil na kňučanie investorov, akcie najnižšie za 7 rokov
Electronic Arts v problémoch: Koniec „FIFA éry“ spôsobil prepad tržieb
Adidas sa vracia na výslnie, Nike zostáva v tieni
TSMC zažil rekordný rok 2024, rast najväčšieho výrobcu čipov neutícha
Impozantný začiatok, najväčšie americké banky otvárajú sezónu rekordom
Netflix búra hranice: Squid Game 2, zvyšovanie cien a rekordný počet predplatiteľov

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.


ZDROJBloomberg, FinanceYahoo
Predchádzajúci článokWarren Buffett ide proti prúdu, čaká Veštec z Omahy prepad?
Ďalší článokStanú sa nové telefóny Huawei s tromi displejmi hitom?
Patrik, analytik a redaktor investičného portálu akcie.sk, prináša odborný pohľad na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho práca je zameraná na zvyšovanie investičnej gramotnosti na Slovensku prostredníctvom jasného a zrozumiteľného podania odborných finančných tém.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno