Trápenie Pumy pokračuje

V marci tohto roku sa Puma ocitla v nezávideniahodnej situácií. Po tom, čo manažment oznámil slabý výhľad na rok 2025, jej akcie spadli o 25 %, čo bol v tomto čase najväčší pokles v histórii značky. Cena akcií tak klesla na najnižšiu úroveň za posledných 10 rokov. Od začiatku roka akcie Pumy stratili takmer polovicu hodnoty, a od svojho vrcholu v roku 2021 klesli o takmer 80 %. Trhová kapitalizácia nemeckej ikony tak za posledné štyri roky klesla o viac než 13 miliárd EUR.

Prečo sa to stalo? Značka Puma čelí kombinácii faktorov, ktoré ovplyvňujú jej pozíciu na trhu. Ekonomická neistota, rastúce náklady na výrobu a pokles dopytu po jej produktoch spôsobili, že sa ocitla tam, kde sa ocitla. Aby sa firma pokúsila získať späť dôveru svojich investorov a zlepšiť svoju situáciu, rozhodla sa vsadiť na nový produkt. Model tenisky Speedcat, ktorý je inšpirovaný módou 90. rokov, má byť hlavným pilierom tejto stratégie.

Aj keď firma vyvíja nové produkty a usiluje sa o zníženie nákladov, rozhodla sa aj pre drastickú cestu. Plánuje zrušiť až 500 pracovných miest po celom svete, pričom 150 z nich sa týka centrály v Nemecku. Tento krok je nevyhnutný na stabilizáciu jej financovania, ale účinky sa prejavia až v priebehu niekoľkých mesiacov alebo rokov.

Špekulácie o prevzatí, CVC a Authentic Brands v hre

Ťažkosti sa tak dostali až do bodu, kedy sa o nemeckú ikonu začínajú zaujímať private equity firmy. Najnovšie správy hovoria o tom, že CVC a Authentic Brands pripravujú ponuku na prevzatie 29 % podielu v spoločnosti, akcie Pumy po tejto správe vzrástli o viac než 11 %. Podľa magazínu Manager Magazin obaja investori, Jamie Salter z Authentic Brands a Alex Dibelius z CVC, vyjadrili záujem o podiel v Pume, ktorý momentálne vlastní rodina Pinaultovcov.

Tento krok vyvolal špekulácie o možnom prevzatí a otvoril diskusiu o tom, ako by sa mohla zmeniť stratégia a vedenie značky. Na druhej strane, osoba blízka holdingovej spoločnosti Artemis, ktorá vlastní podiel Pumy, uviedla, že v súčasnosti neexistuje aktívny predajný proces podielu a správa o prevzatí bola označená za „fakticky nepravdivú“. Už predtým sa však objavili fámy o možnom prevzatí zo strany Adidasu.

Authentic Brands, známa svojím zameraním na revitalizáciu značiek, ako sú Forever 21 alebo Aeropostale, už v minulosti dokázala uspieť pri prevzatiach. V roku 2021 spoločnosť kúpila Reebok od Adidasu, čím porazila konkurenciu zo strany CVC. Tento úspech môže byť teraz hnacou silou, ktorá motivuje Authentic Brands, aby sa opäť uchádzala o podiel v Pume. Rovnako, CVC, renomovaná private equity firma, je známa svojimi investíciami do športového priemyslu. Záujem oboch firiem o podiel v Pume naznačuje, že investori vidia v tejto značke potenciál, aj keď sa firma momentálne nachádza v náročnej fáze.

Napriek tomu, že Puma zažíva turbulentné obdobie, nemôžeme zabúdať na jej historickú konkurenciu s Adidasom, s ktorým zdieľa spoločné korene. Obe značky vznikli z rodinného konfliktu medzi bratmi Adolphem (Adi) a Rudolfom Dasslerovcami, ktorí založili spoločnú továreň Gebrüder Dassler Schuhfabrik, z ktorej sa neskôr oddelili.

Akcie Puma


Akcie firmy za posledný rok klesli o -48,4 % na 22,9 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 8,3 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 10,5 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 3,3 miliardy USD. Súčasný dividendový výnos je na úrovni 2,68 %.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločností môžete kúpiť TU.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno