Moment, ktorý prekvapil celý svet luxusného priemyslu

V posledných dňoch sa prepisovala história v oblasti luxusu, keď spoločnosť Hermès po prvýkrát prekonala svojho konkurenta, francúzsku ikonu LVMH a to v rámci trhovej kapitalizácie. Tento moment prišiel po tom, čo LVMH zaznamenal pokles akcií o viac než 8 % po zverejnení slabších výsledkov za prvý kvartál roka 2025.

Hermès kráľom luxusu, pokoril odvekého rivala LVMH
Zdroj: Chartr

Hermès, značka, ktorá sa preslávila svojim ikonickým produktom, kabelkou Birkin, tak dosiahla historický míľnik. Stala sa najhodnotnejšou luxusnou značkou na svete, s trhovou kapitalizáciou 243,6 miliardy EUR. Tento úspech prišiel v momente, keď LVMH, do nedávna líder v luxusnom sektore, poklesol na hodnotu 240,2 miliardy EUR, čím sa Hermès v historickom okamihu prebil na prvé miesto.

Tento moment je fascinujúci nielen z pohľadu čísel, ale aj z historického hľadiska. Spomína sa totiž na udalosti, ktoré sa odohrali pred viac ako 15 rokmi, keď sa Bernard Arnault, generálny riaditeľ LVMH, pokúsil prevziať Hermès. Tento pokus sa vtedy skončil neúspechom, no dnes, viac ako dve dekády od tohto ambiciózneho ťahu, je Hermès nespochybniteľným lídrom v oblasti luxusného tovaru.

Je to symbolické, že Hermès sa dostal na vrchol práve v čase, keď je svet luxusu pod väčším tlakom než kedykoľvek predtým. Tento triumf ukazuje nielen stabilitu značky, ale aj jej neochvejnú schopnosť udržať si kultúrnu a obchodnú relevanciu, ktorá ju odlišuje od iných gigantov v tomto sektore. Ide tak o príbeh, ktorý odráža odhodlanie, inovácie a tradičné hodnoty, ktoré Hermès po celé desaťročia vytrvalo presadzuje.

Od pokusu o prevzatie po triumf Hermès

Hermès je značka, ktorá už takmer dve storočia zachováva svoju nezameniteľnú reputáciu. Jej história sa začala písať pred takmer 200 rokmi, keď bola známa najmä pre svoje šperky, hodvábne šatky a exkluzívne kožené výrobky. Tento dedičný odkaz remeselného umenia a elegancie však nikdy neupadol do zabudnutia. V posledných 15 rokoch sa však Hermès transformoval na obrovský fenomén, a to najmä vďaka svojim ikonickým kabelkám, ktoré sa dnes často predávajú za ceny presahujúce 12 000 EUR.

Kabelka Birkin, ktorá bola predstavená už v roku 1937, sa odvtedy stala ikonou spoločenského postavenia. Objavila sa nielen v textoch slávnych raperov a šatníkoch Kardashianiek, ale predovšetkým si zachovala exkluzivitu, vďaka ktorej sa jej hodnota neustále zvyšuje. Značka síce už nevedie oficiálny zoznam čakateľov, no kúpiť si Birkin stále nie je jednoduché. Zákazníci musia preukázať svoju lojalitu značke tým, že si v minulosti už nakúpili iné produkty. Aj potom ceny stále stúpajú, podľa aukčnej spoločnosti Sotheby’s sa cena modelu Birkin 25 za posledné tri roky zvýšila o 20 %.

Hermès kráľom luxusu, pokoril odvekého rivala LVMH
Zdroj: Pursebop

Začiatky tejto novej éry sa datujú do obdobia pred viac ako 15 rokmi, keď LVMH začalo budovať podiel v Hermès s cieľom túto renomovanú značku získať. Bernard Arnault, generálny riaditeľ LVMH, získal v tom čase 17 % podiel, čo spustilo dlhoročný právny boj. Rodinní akcionári Hermèsu však včas reagovali a vykonali krok, ktorý nielen ochránil značku pred prevzatím, ale aj posilnil jej nezávislosť a hodnotu.

Tento zásah bol kľúčový, pretože v nasledujúcich rokoch sa rodina Hermès etablovala ako jedna z najväčších luxusných značiek na svete. Jej trhová hodnota rástla exponenciálne, najmä vďaka dopytu po ich exkluzívnych kabelkách. Tento rast bol podporený aj stratégiou exkluzivity, pri ktorej bolo obmedzené množstvo výrobkov dostupné na trhu, čím sa ešte viac zvýšil ich prestíž a atraktívnosť. O spoločnosti sme v minulom roku písali analýzu, ktorú si môžete prečítať nižšie:

Prečo sa Hermèsu darí lepšie než LVMH?

Napriek tomu, že luxusný sektor čelí poklesu, ktorý zasiahne aj renomované značky ako Louis Vuitton a Moët & Chandon, Hermès dokázal prekonať konkurenciu a naďalej dosahovať silné výsledky. Značka sa dokázala prispôsobiť meniacim sa ekonomickým podmienkam a našla spôsob, ako minimalizovať dopady ekonomických turbulencií. Kľúčom k jej úspechu bolo neustále zvyšovanie exkluzivity, čo ju odlišuje od masového trhu, na ktorý sa zameriavajú iné luxusné značky.

Hermès sa rozhodlo sústrediť na ultra-bohatých zákazníkov, čím si zabezpečilo stabilný dopyt aj počas ťažkých čias. Tento prístup je viditeľný v obchodnej stratégii značky, ktorá stále využíva „čakacie zoznamy“ na svoje najžiadanejšie produkty. Tento krok zvyšuje hodnotu týchto produktov v očiach zákazníkov, ktorí ich vnímajú ako ešte vzácnejšie a prestížnejšie.

Celkové ročné tržby za rok 2024 prekonali hranicu 15 miliárd EUR, pričom najvýraznejší rast zaznamenali v Amerike a koženej galantérii, kde predaje stúpli o 16 %. Aj keď sa luxusné značky obávajú potenciálnych nových amerických ciel na európske produkty, analytici veria, že Hermès môže ich vplyv jednoducho eliminovať ďalším zvýšením cien. Dopyt po kravatách za 270 USD, kabelkách za 12 000 USD a opaskoch za 1 050 USD totiž stále vysoko prevyšuje ponuku.

Hermès kráľom luxusu, pokoril odvekého rivala LVMH
Zdroj: Hermes IR

LVMH čelí výzvam

Na druhej strane LVMH čelí niekoľkým vážnym problémom, ktoré ohrozujú jeho postavenie lídra v luxusnom priemysle. Pokles o 8 % v pondelok bol dôsledkom nižších než očakávaných predajov v prvom kvartáli roka 2025. LVMH, ktorý vlastní renomované značky ako Louis Vuitton, Christian Dior, Tiffany & Co. a Moët & Chandon, čelil výraznému poklesu predaja v kľúčových oblastiach ako Móda & Kožené výrobky, ale aj v sektore vín a liehovín.

Pokles sa prejavil najmä v USA a Japonsku, kde dopyt po luxusných výrobkoch klesol. Naopak, v Európe sa predaje stále držali nad očakávaniami, no tento trend je považovaný za dôsledok klesajúcej globalizácie dopytu po luxusných produktoch. LVMH však nezaháľa a v oficiálnych vyjadreniach zdôrazňuje silný rast v Európe a zvyšujúci sa záujem o novú kozmetickú líniu Louis Vuitton. Okrem toho, spoločnosti sa darí v oblasti hodiniek a šperkov, kde Tiffany & Co. otvára nové obchody a Bvlgari prezentuje nové výstavy v mestách ako Šanghaj a Soul.

Ak LVMH nezareaguje na tieto zmeny a neuspokojí požiadavky tých najnáročnejších zákazníkov, môže sa stať, že Hermès bude naďalej rásť, zatiaľ čo LVMH bude zápasiť s poklesom. Očakáva sa, že výsledky Hermèsu za prvý kvartál budú pozitívne, čo by mohlo viesť k tomu, že jeho trhová hodnota opäť prekročí hranicu 300 miliárd EUR. Aj keď luxusný priemysel čelí výzvam, ako sú tarifné vojny a znížené výdavky, Hermès ukazuje, že správna kombinácia exkluzivity, kvalitného dizajnu a pocitu výnimočnosti môže zabezpečiť dlhodobý rast, ktorý nezastaví ani globálne ekonomické turbulencie.

Akcie Hermès


Akcie firmy za posledných 12 mesiacov stúpli o +1,4 % na 2317 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 52,7 násobok zisku na akciu (P/E), 48,6 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E) a 36,2 násobok EV/EBITDATrhová kapitalizácia spoločnosti je 242,9 miliardy USD. Súčasný dividendový výnos je na úrovni 1,12 %.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno