Slabý štart do roka
Rok 2024 sa pre švédsky odevný reťazec H&M nezačal práve ideálne. Spoločnosť, ktorá je druhým najväčším predajcom oblečenia na svete, zverejnila slabší kvartál, než sa čakalo. Vo fiškálnom prvom štvrťroku, ktorý sa skončil 28. februára, dosiahli tržby H&M len o niečo viac než 5,5 miliardy USD. To predstavuje len dvojpercentný medziročný rast, pričom analytici očakávali mierne vyššie čísla.
Ešte výraznejšie zaostával prevádzkový zisk, ktorý dosiahol približne 120 miliónov USD. Trh pritom rátal s číslom bližším k 190 miliónov USD. Aj kvôli tomu klesla prevádzková marža na len 2,2 %, čo signalizuje, že firma má problém so ziskovosťou. H&M uviedlo, že jej zisk negatívne ovplyvnili vyššie zľavy, rastúce náklady a investície do zákazníckeho zážitku. Hoci akcie spoločnosti po zverejnení výsledkov klesli len o 1,6 %, dôvera investorov zostáva slabá. Prvý kvartál býva síce tradične najnáročnejší, no aj tak je jasné, že H&M má pred sebou ešte veľa práce.

Jedným z najväčších problémov H&M je rastúci objem nepredaného tovaru. Zásoby na sklade vzrástli medziročne o 9 %, zatiaľ čo predaje stúpli len o 3 %. To vytvára tlak na spoločnosť, aby sa tovaru zbavila, a to väčšinou formou výrazných zliav. Červené výpredajové nálepky sa tak stávajú čoraz bežnejším obrazom v kamenných predajniach aj online obchode značky.
Tento chronický problém s nadbytočnými zásobami nie je pre H&M novinkou. Spoločnosť s tým bojuje už od pandémie, a aj napriek pokusom o zlepšenie logistiky sa jej stále nedarí nájsť rovnováhu medzi výrobou a dopytom. Nový CEO Daniel Ervér, ktorý sa vedenia ujal len v januári, uviedol, že zlepšenie situácie s inventárom očakáva až ku koncu roka.
H&M vs. Zara: Príbeh dvoch úplne odlišných trajektórií
Popri zásobách sa však vynára aj hlbší strategický problém, H&M má čoraz väčší problém s vlastnou identitou. Nie je dostatočne lacné, aby konkurovalo agresívnym online hráčom ako Shein, no zároveň ani dostatočne štýlové a prémiové, aby držalo krok s konkurenciou ako Zara. V snahe byť „lacné aj trendy“ tak značka často zostáva niekde v strede, a práve tam sa zákazníci nevracajú.
Aj keď H&M v posledných rokoch vynaložilo stovky miliónov USD na rebranding, marketing a zlepšenie ponuky, výsledky sú zatiaľ veľmi slabé. Príkladom je séria koncertov s Charli XCX, ktorá mala pomôcť oživiť značku a prilákať mladšiu generáciu. No napriek týmto snahám sa rast v tržbách prakticky zastavil. H&M v roku 2024 dosiahlo tržby na úrovni 23 miliárd USD, čo je len mierne nad úrovňou z roku 2019.
Zara, hlavný konkurent a značka patriaca pod Inditex, si v rovnakom období polepšila o 48 %. To je priepastný rozdiel, ktorý sa odrazil aj na akciách oboch firiem. Za posledných päť rokov akcie Inditexu vzrástli o viac než dvojnásobok, zatiaľ čo akcie H&M pridali len 8 %. Rozdiel medzi týmito dvoma značkami spočíva najmä v schopnosti zaujať zákazníka, pracovať s trendmi a efektívne manažovať zásoby.
Firma, pod ktorú patria značky Zara, Massimo Dutti, Pull & Bear či Bershka, vykázala za tento finančný rok čistý zisk 5,87 miliardy EUR, čo predstavuje 9 % nárast oproti predchádzajúcemu roku. Prevádzkový zisk pred úrokmi a zdanením (EBIT) vzrástol o 11 % na 7,6 miliardy EUR, zatiaľ čo zisk pred úrokmi, zdanením, odpismi a amortizáciou (EBITDA) dosiahol 10,7 miliardy EUR, čo je nárast o 8,9 %.

Zara dokázala vybudovať rýchly a flexibilný systém návrhu, výroby a predaja, vďaka čomu dokáže reagovať na aktuálne módne trendy doslova zo dňa na deň. H&M sa stále snaží dobehnúť, no jej hybridný model „lacno, ale aj štýlovo“ zatiaľ jednoducho nefunguje. Daniel Ervér má tak pred sebou náročnú úlohu. Jeho prioritami sú zlepšenie produktového portfólia, posilnenie značky a najmä zvýšenie lojality zákazníkov. No pokiaľ H&M nenájde jasnú identitu a nezlepší riadenie zásob, zostane len tieňom svojej bývalej sily.
Akcie H&M
Akcie H&M od začiatku tohto roka klesli o -11,3 %. V súčasnosti sa pri cene 13,15 USD obchodujú za 19,3 násobok zisku na akciu (P/E); 14,9 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E), 11,9 násobok EV/EBITDA. Trhová kapitalizácia spoločnosti je 21 miliardy USD. Dividendový výnos akcií je 5,04 %.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.
Upozorňujeme:
– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové




