Hermes: pomalý rast, silná značka

Luxusný biznis je ako precízne zladený orchester, musí hrať stále, aj keď svet okolo nehrá podľa nôt. Zatiaľ čo ekonomika spomaľuje a spotrebitelia zvažujú každý nákup, značky ako Hermes a L’Oréal dokazujú, že luxus má vlastné pravidlá. Respektíve, aspoň doteraz to tak platilo. Obe spoločnosti rástli aj v tomto roku, no tempo sa spomaľuje a investori začínajú byť opatrnejší.

Francúzsky módny dom Hermes opäť reportoval slušné čísla, aj keď väčšina luxusného trhu zápasí so slabším dopytom. Tržby spoločnosti v treťom štvrťroku vzrástli o 9,6 % na 3,88 miliardy EUR. Pre porovnanie, konkurent LVMH vykázal 1 % rast. Aj keď ide o veľmi slušné číslo, zaostalo za očakávaniami analytikov, ktorí predpokladali rast o 10 %. Po zverejnení výsledkov akcie klesli o 3 %. Finančný riaditeľ Eric de Halgouet označil vývoj v Číne za mierne zlepšenie, trh sa po dlhšom útlme začína pomaly zotavovať. Ceny nehnuteľností sa stabilizujú a tamojší burzový trh po dlhšom čase rastie.

Hermes však nehrá na rýchlosť. Jeho rast stojí na exkluzivite, kvalite a prísnej kontrole výroby. Každá kabelka, šatka či peňaženka prechádza rukami remeselníkov a výrobný proces trvá roky. Práve táto pomalosť udržiava vnímanú hodnotu značky. Najlepšie sa darí segmentu koženého tovaru, ktorý tvorí jadro biznisu, tržby v ňom stúpli o 12 %. Luxusnej ikone sa darilo hlavne v Európe a Japonsku, kde zaznamenala dvojciferný rast, v Japonsku až o 16 %. Naopak, Ázia bez Japonska, vrátane Číny, pridala len 3 %.

Podľa analytikov Morningstar by mal Hermes v nasledujúcich rokoch rásť tempom okolo 8,5 % ročne a udržať prevádzkovú maržu medzi 40 až 45 %. Návratnosť kapitálu má nad 30 %, čo je dvojnásobok priemeru v odvetví. Značka má obrovskú silu, no aj svoje limity, rast brzdí pomalé rozširovanie výroby a vysoké náklady na zachovanie kvality. Spoločnosť Hermes, ktorá v apríli krátko predbehla LVMH a stala sa najväčšou luxusnou skupinou na svete podľa trhovej kapitalizácie, stratila za posledné tri mesiace 10 %.

Investori totiž presunuli pozornosť na konkurenciu, ktorá sa opäť hlási o slovo. Akcie LVMH vzrástli za ten istý čas o 33 % a Kering až o 60 %. Napriek tomu Hermes zostáva výnimočným príbehom. Na sekundárnom trhu sa kabelky Birkin a Kelly predávajú za ešte vyššie ceny než nové kusy. Spoločnosť dokáže pravidelne zvyšovať ceny o 6–7 % ročne a zákazníci sú ochotní ich zaplatiť. Trh však už túto odolnosť ocenil, akcie sa obchodujú za 46-násobok očakávaných ziskov, čo naznačuje, že priestor na ďalší rast je obmedzený. Aj preto klesli akcie po reportovaní čísiel o takmer 4 %. V tomto roku sú nižšie o 5,5 % a od maxím zo začiatku roku klesli o 24 %.

Kúpiť akcie Hermés » Hodnota investície môže kolísať.

L’Oréal: krása poháňaná technológiou

Kým Hermes stavia na tradícii, L’Oréal hľadí dopredu. Kozmetický gigant sa zmenil na modernú technologickú firmu, ktorá využíva dáta a inovácie, aby udržala rast aj po pandémii. Roky po pandémií boli viac než dobré a rok 2024 bol pre L’Oréal rekordný, tržby vzrástli o 5,1 %, hrubá marža dosiahla 74,2 % a prevádzková 20 %. No posledné kvartály rast spomaľuje.

Francúzsky kozmetický gigant L’Oréal v utorok oznámil slabší než očakávaný rast tržieb za tretí kvartál, keď jeho výkony v Severnej Amerike zaostali. Najlepšie výsledky dosiahla dermatologická divízia s produktmi ako La Roche-Posay či CeraVe, jej tržby vzrástli o 9,8 % a prevádzková marža dosiahla 26,1 %. Profesionálne produkty rástli o 5,3 %, spotrebiteľská kozmetika (L’Oréal Paris, Maybelline) o 5,4 % a luxusná divízia o 2,7 %.

Aj keď čísla nie sú ohromujúce, L’Oréal sa stal jednotkou v segmente luxusnej kozmetiky v USA. Generálny riaditeľ Nicolas Hieronimus predstavil stratégiu s názvom Beauty Stimulus Plan. Cieľom je rozšíriť prítomnosť značky v nových krajinách, osloviť mladšie generácie a naplno využiť moderné technológie, od umelej inteligencie po personalizované odporúčania produktov.

L’Oréal tiež rastie prostredníctvom akvizícií. Najnovšie oznámil kúpu beauty divízie skupiny Kering za 4,7 miliardy USD, čím získa práva na značku Gucci po roku 2028. Gucci by sa podľa Hieronimusa mohol zaradiť medzi najväčšie značky v portfóliu, po boku Yves Saint Laurent s tržbami okolo 3 miliárd EUR. Zároveň spoločnosť potvrdila záujem o možný vstup do značky Armani, čo by ešte viac posilnilo jej pozíciu v luxusnom segmente. O tejto téme sa dozviete viac v článku nižšie:

Napriek úspechom však L’Oréal čelí rovnakému problému ako zvyšok trhu, rast masovej kozmetiky sa po období vysokej inflácie spomalil. V USA navyše dermatologická divízia zápasí s nadbytkom zásob. Firma preto hľadá nové impulzy najmä vo vôňach, ktoré patria medzi najrýchlejšie rastúce segmenty.

Kúpiť akcie L’Oréal » Hodnota investície môže kolísať.

Francúzske ikony a otázka, ako udržať túžbu po luxuse

Minulotýždňová správa LVMH spôsobila 80-miliardový nárast hodnoty luxusných akcií, keď investori dúfali, že sa čínsky trh zotavuje. Analytici však varujú, že je priskoro hovoriť o konci dvojročného poklesu v odvetví. Hermes a L’Oréal ukazujú, že k úspechu v luxusnom biznise vedú dve odlišné cesty. Hermes stavia na pomalom, remeselnom raste a na príbehu, ktorý sa nemení celé desaťročia. L’Oréal sa posúva vpred vďaka technológiám, dátam a odvahe experimentovať.

Obe značky však čelia rovnakej výzve – ako si udržať rast, keď už sú na vrchole. Hermes má síce rekordné marže a lojálnych zákazníkov, no jeho akcie sú už drahé. L’Oréal prináša inovácie a expanduje, no rast na kľúčových trhoch sa spomaľuje. Spája ich však to podstatné, schopnosť predávať sen. Hermes predáva ticho, tradíciu a remeselnú dokonalosť. L’Oréal predáva sebavedomie a víziu budúcnosti. A aj keď luxus už nie je len o prepychu, ale o emócii a identite, jedno sa nemení, svet po ňom stále túži.

Ďalšie výsledky z tejto kvartálnej sezóny

Francúzske ikony Hermés a L´Oreal čelia rovnakému problému. Čo stojí za pádom akcii?
Zasekol sa Netflix po spanilej jazde z posledných rokov? Akcie odpisujú 6 %
Coca-Cola vzorovým príkladom stability. Spotrebitelia ani investori na ňu nedajú dopustiť
Americké banky lámu rekordy, no šéf JPMorgan varuje pred švábmi
Salesforce vyrazil dych Wall Street: AI agenti, miliardové príležitosti, návrat k inováciám a rast akcií
Je najväčší výrobca čipov Taiwan Semiconductor nezastaviteľný? Jeho zisk vzrástol o 40 %
Najcennejšia európska firma ASML si pripisuje 3 %. Investície do umelej inteligencie jej plnia vačky
Dividendový kráľ PepsiCo padol o tretinu. Je čas znovu veriť americkej ikone?
Louis Vuitton otáča kurz k rastu, nadšenie vystrelilo akcie o 14 %. Zviezli sa aj ďalšie luxusné akcie

Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno