BMW a Alibaba spájajú sily

Spoločnosti BMW a Alibaba Group oznámili strategickú spoluprácu, ktorej cieľom je vývoj umelej inteligencie pre automobily určené na čínsky trh. V rámci partnerstva vyvinú nový BMW Intelligent Personal Assistant (IPA), ktorý bude obsahovať špeciálny AI engine vytvorený spoločne oboma firmami.

Tento systém bude postavený na technológii Yan AI, ktorú poháňa Qwen, jazykový model z dielne Alibaby, môžete si o ňom prečítať v článku nižšie. Riešenie poskytuje Banma, dodávateľ inteligentných kokpitov. Výsledkom má byť intuitívnejšia, plynulejšia a prehľadnejšia interakcia medzi človekom a vozidlom, ktorá sa prvýkrát objaví v pripravovanej sérii BMW Neue Klasse v Číne už v roku 2026.

Inteligentný kokpit, reálna pomoc a plánovanie večere

Nový systém AI v modeloch Neue Klasse ponúkne dve hlavné funkcie: Travel Companion a Car Genius. Títo digitálni asistenti majú fungovať ako kompletné životné a cestovné sprievodkyne, schopné reagovať na zvyky vodiča a spolujazdcov v reálnom čase. Jednou z kľúčových výhod bude schopnosť plánovať aktivity, ako napríklad výber reštaurácie na základe recenzií, dopravných dát a osobných preferencií. Tým sa posúva zážitok z jazdy na úplne novú úroveň, vozidlo bude reagovať ako skutočný spoločník, nie len ako dopravný prostriedok.

CEO Alibaby Eddie Wu zdôraznil, že ide o dôležitý krok v komercializácii veľkých jazykových modelov v priemysle. Na druhej strane, prezident BMW pre región Čína Sean Green označil spoluprácu za „príklad spoločného rastu s dôrazom na víťazstvo oboch strán“. BMW plánuje aj ďalšiu expanziu partnerstiev s čínskymi technologickými firmami v oblasti elektromobility a inteligentných systémov.

Bavorská firma sa v posledných rokoch intenzívne zameriava na elektromobilitu. Cieľom je, aby už v roku 2025 tvorili plne elektrické vozidlá polovicu všetkých predaných áut. Podľa šéfa predstavenstva Olivera Zipseho, vlani tvorili BEV modely viac ako 17 % predajov a každé štvrté auto malo aspoň čiastočne elektrický pohon.

Automobilka má aktuálne v portfóliu viac než 15 plne elektrických modelov naprieč všetkými značkami vrátane Rolls-Royce a MINI, ktoré by mali byť kompletne elektrifikované do začiatku 30. rokov. Celkovo chce firma v tomto roku prekonať hranicu 3 miliónov elektrifikovaných áut a 1,5 milióna plne elektrických vozidiel od čias modelov BMW i3 a i8.

AI Chatbot z dielne Alibaby na palube BMW
Zdroj: TOPSPEED.sk

No napriek rastúcim ambíciám čelí celý európsky trh s elektromobilmi neistote. Značky ako Volkswagen a Volvo znižujú svoje ciele pre EV, čo súvisí s poklesom dopytu a rastúcim zameraním na hybridy. K tomu sa pridáva zníženie štátnych dotácií vo viacerých krajinách vrátane Nemecka, Francúzska či Veľkej Británie. Do toho Donald Trump dnes oznámil 25 % clá na všetky automobily vyrobené mimo USA.

BMW v roku 2024 dodalo približne 2,45 milióna vozidiel, čo je mierny pokles oproti 2,55 milióna v roku 2023. Hlavným dôvodom tohto poklesu boli problémy s dodávkami súvisiace s chybným brzdovým systémom od spoločnosti Continental, ktoré viedli k pozastaveniu výroby niektorých modelov. Tento problém donútil BMW ešte minulý rok znížiť svoje celoročné prognózy.

image 111
Zdroj: Statista

Zároveň čínski konkurenti ako BYD, SAIC či Geely čoraz agresívnejšie expandujú, čím vytvárajú ďalší tlak na európskych výrobcov. Spolupráca BMW s Alibabou tak prichádza v správnom čase, umožňuje firme posilniť svoju pozíciu na dôležitom čínskom trhu a zároveň priniesť do segmentu AI a elektromobility inovatívne riešenia.

Akcie BMW


Akcie BMW za posledný rok klesli o -26,9 % na 77,6 EUR. Pri tejto cene sa akcie firmy obchodujú za 6,6 násobok zisku na akciu (P/E), 5,6 násobok očakávaného budúcoročného zisku na akciu (Forward P/E). Trhová kapitalizácia spoločnosti BMW je 47,8 miliardy USD. Súčasný dividendový výnos je na úrovni 5,54 %.


Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spoločnosti môžete kúpiť TU.


ZDROJFinanceYahoo, Gurufocus, Companiesmarketcap, Macrotrends
Predchádzajúci článokĎalšia banka znižuje odhad pre S&P 500, najnižšie na Wall Street
Ďalší článokAI prestrelka ťažkých váh, Microsoft a Google v ostrom súboji
Patrik, analytik a redaktor investičného portálu akcie.sk, prináša odborný pohľad na makroekonómiu a akciové trhy. Jeho práca je zameraná na zvyšovanie investičnej gramotnosti na Slovensku prostredníctvom jasného a zrozumiteľného podania odborných finančných tém.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno