Honda a Nissan spájajú sily
Japonské automobilky Honda a Nissan rokujú o užšej spolupráci, ktorá by mohla viesť až k fúzii. Tento krok má pomôcť obom spoločnostiam čeliť agresívnemu rastu čínskych výrobcov elektromobilov, ako je BYD a ďalšie firmy, ktoré dominujú čínskemu trhu – najväčšiemu trhu s autami na svete.
Po medializovaných špekuláciách o zlúčení známych automobiliek a zapojení Mitsubishi, akcie Nissanu v Tokiu vystrelili o takmer 24 %. Ide o najväčší skok za posledných 50 rokov. Naopak, akcie Hondy zaznamenali pokles približne o 3 %. Mitsubishi si polepšilo o 20 %, čo predstavuje najvýraznejší rast od roku 2013. Obe automobilky zareagovali vyhlásením, že síce „zvažujú rôzne možnosti budúcej spolupráce, ale žiadne rozhodnutia zatiaľ nepadli“.
Podľa najnovších informácií by prípadné spojenie Nissanu a Hondy vytvorilo tretiu najväčšiu automobilovú skupinu na svete hneď po Volkswagene a Toyote. V roku 2023 predali obe spoločnosti spolu 7,4 milióna vozidiel celosvetovo, no ich podiel na trhu v Číne postupne klesá.

Jedným z kľúčových dôvodov rokovaní je aj potenciál zníženia závislosti od výroby v zahraničí, a tým obmedzenie rizika ciel na dovoz automobilov do USA. Prezident Donald Trump opakovane vyhlásil, že chce, aby zahraničné automobilky vyrábali viac áut priamo v USA. „Chcem, aby sa zahraničné automobilky stali americkými spoločnosťami. Chcem, aby stavali svoje továrne tu,“ vyhlásil Trump v septembri.
Nissan má v USA tri výrobné závody, v Smyrne a Decherd (Tennessee) a v Cantone (Mississippi). Honda prevádzkuje v USA až 12 závodov s kapacitou produkcie 1 milión vozidiel ročne. Spojenie oboch automobiliek by tak výrazne zvýšilo ich americkú výrobnú stopu, čím by sa znížila ich zraniteľnosť voči vysokým clám na dovoz áut z Japonska alebo Mexika.
Nissan však čelí vážnym finančným problémom. Spoločnosť nedávno oznámila zníženie globálnej produkčnej kapacity o 20 % a plánuje prepustiť 9 000 zamestnancov, čo predstavuje 6 % celkovej pracovnej sily. Podnik zároveň vykázal stratu 58,1 milióna EUR a jeho CEO Makoto Uchida si znížil plat o 50 %, aby prevzal zodpovednosť za situáciu. Na druhej strane Honda bojuje s poklesom predaja v Číne, čo sa prejavilo v 20 % poklese ziskov počas prvej polovice fiškálneho roka.
Tarify ako hnacia sila rokovaní
Hrozba 20 % ciel na všetok dovoz do USA, ako aj 25 % taríf na autá z Mexika, je pre výrobcov, ako je Nissan, veľkým rizikom. Nissan vyrába v Mexiku viac áut ako v USA a tento trend sa prehlbuje. Za prvých desať mesiacov roka 2023 vzrástla produkcia Nissanu v Mexiku o 9,8 % na 575 366 vozidiel, zatiaľ čo výroba v USA klesla o 10,6 % na 460 338 vozidiel. Trumpova politika ciel je jasne namierená na podporu americkej výroby, no otázkou zostáva, či sa firmy prispôsobia presunom výroby do USA, alebo náklady prenesú na spotrebiteľov.
Hoci automobilky už oznámili spoluprácu v oblasti vývoja softvéru a komponentov pre elektromobily, diskusie o fúzii sú stále v počiatočnom štádiu. Zatiaľ nie je známe, ako do rokovaní zasiahne Renault, ktorý vlastní 36 % podiel v Nissane. Navyše, Foxconn, známy výrobca elektroniky, oslovil Nissan s ponukou na kúpu kontrolného podielu. Foxconn výrazne investuje do výroby elektrických vozidiel a môže byť dôležitým hráčom v budúcnosti Nissanu.
Rokovania o fúzii naznačujú aj širšiu zmenu v automobilovom priemysle. Výrobcovia čelia tlaku na prechod k elektromobilite a súčasne reagujú na meniace sa podmienky medzinárodného obchodu. Ak sa fúzia zrealizuje, spojí silné výrobné kapacity v USA a posilní konkurencieschopnosť na globálnom trhu. Výzvy v podobe čínskej konkurencie a ciel budú kľúčovými hnacími silami budúcnosti tohto partnerstva.
Ak by sa teda obom japonským gigantom podarilo zlúčiť svoje výrobné kapacity, vznikla by skupina s odhadovanou trhovou hodnotou približne 52,4 miliárd EUR. Tento krok by mal zásadné výhody, ktoré by im pomohli čeliť aktuálnym výzvam na trhu a posilniť ich globálnu pozíciu. Spojenie týchto síl by síce neohrozilo dominantnú pozíciu Toyoty, ale významne by posilnilo konkurencieschopnosť oboch značiek.
Ďalšie novinky zo sveta investovania
Akcie spomínaných spoločností si môžete kúpiť TU.
– CFD sú komplexné nástroje a prichádzajú s vysokým rizikom rýchlej straty peňazí v dôsledku pákového efektu.
– 76 % účtov retailových investorov stráca peniaze pri obchodovaní s CFD s týmto poskytovateľom.
– Mali by ste zvážiť, či rozumiete fungovaniu CFD a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko straty svojich peňazí.





